karlkrlarsson
Posts: 5
Joined: Thu 27 Feb 2014, 11:35

Re: H-Mutant?

Thu 27 Feb 2014, 11:41

Hei

Jeg er ikke så urolig for hållbarheten, men jeg tenker litt på formatetet til ekspansjonene.

Jeg har digitalisert min RPG-samling, altså kjøper jeg bare PDFer, og ble med på crowd-foundingen av M:0 av ren nostalgi. Ble veldig glad når jeg så at jeg kom til å få PDFer, og jeg ser nå det som svært trolig at jeg faktisk skal få spilt dette spillet i min gruppe.

Av den grunn er jeg dermed også veldig interessert i hvilket nytt materialet som vil bli gitt ut. Om dette også blir å få tak i som PDFer, er det bra for meg. Men om alt nå bare er hardcover, så vil jeg ikke kunne kjøpe det.

Hva er planen framover?

Håper min norsk er forståelig
 
User avatar
Kosta
Site Admin
Posts: 1532
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:04

Re: H-Mutant?

Thu 27 Feb 2014, 11:53

Övergripande är det nog hardcover som gäller - men vi har haft en vana att ge ut pdfer till de som köper hardcover i olika varianter - tex. M0 som bonus för alla som förbeställt, men till SV som bonus då världsboken inte finns än.

Framtiden är dock öppen för nymodigheter, så saker kan komma att ändras. Men det är för tidigt att säga nu :)
Fria Ligan
 
karlkrlarsson
Posts: 5
Joined: Thu 27 Feb 2014, 11:35

Re: H-Mutant?

Thu 27 Feb 2014, 15:23

Jeg tror nok jeg ville ha kjøpt en hardcover bare for å få PDFen. Da går boken/boksen i skapet, mens jeg bruker pdfen ved bordet. Fint om dere tenker på det framover.

Spesielt ettersom dere kun gjør RPGer for at gjøre meg glad ;)
 
daflum
Posts: 127
Joined: Sun 10 Apr 2011, 22:45
Location: Hjärtum

Re: H-Mutant?

Mon 17 Mar 2014, 11:33

Nu har jag ju inte läst den andra boken i grundboxen då jag ej vet om jag kommer SLa men är det möjligt att fortsätta med samma Ark och samma karaktärer men ändå inkorporera delar av de kommande böckerna? alltså kommer det finnas minikampanjer i de modulerna också som min muterade människa kan delta i eller är det mer att tanken är att man startar om på ny kula med de supplementen?
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4897
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: H-Mutant?

Mon 17 Mar 2014, 12:40

Vi kommer att ha moduler av stort och litet format.

De mindre modulerna innehåller grejer (främst zonsektorer) som enkelt går att infoga i en pågående kampanj i Zonen.

De större modulerna - som introducerar en ny klass - innehåller separata mini-kampanjer om den aktuella klassen. Dessa minikampanjer kan inte spelas med RP från Zonen - i stället är tanken att man tar en "paus" från huvudkampanjen och spelar kanske 10-20 spelmöten i den nya miljön, med RP från den nya klassen. När mini-kampanjen är klar kan man spela vidare i Zonen, med de nya eller de gamla rollpersonerna.
Alternativt skippar man minikampanjen och använder modulen mer som en ren "splatbook". Dessa moduler kommer också att innehålla kortare ramtexter med nya metaplotter som involverar den nya klassen och dess nya liv i Zonen.

Hoppas det var hyfsat tydligt. :)
Fria Ligan
 
daflum
Posts: 127
Joined: Sun 10 Apr 2011, 22:45
Location: Hjärtum

Re: H-Mutant?

Mon 17 Mar 2014, 12:51

Det får jag säga att det var :) Blir det i sådana fall på så sätt att karaktärerna från den aktuella klassen till slut alltså kommer stöta på folket i Arken? finns det risk att min IMM-karaktär kommer gå i krig med min Ark-karaktär i slutändan ;) eller säg att MMsen kommer först och låter sig intregeras i Arken, kan jag då eventuellt switcha emellan dem?
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4897
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: H-Mutant?

Mon 17 Mar 2014, 14:39

Tanken är att de nya klasserna "släpps ut" i Zonen efter respektive mini-kampanj. Hur det går till finns det lite riktlinjer för, men ni kan också styra mycket själva. Till exempel, kommer "IMM-invandrarna" att anlägga en egen bosättning (som kan vara vän eller fiende till Arken), eller slår de ihop sig med mutanterna och flyttar in till dem? Det är frågor som kan bli avgörande för framtiden, för det Pyri som komma (?) ska.
Fria Ligan
 
User avatar
Masterfrog
Posts: 29
Joined: Thu 28 Mar 2013, 17:31

Re: H-Mutant?

Wed 19 Mar 2014, 04:55

Om man nu mot förmodan skulle känna att ens ark är "färdig" så finns det ju massvis med vägar att gå ifrån där.

Om man har haft en väldigt stor tillströmning av individer utifrån, eller kanske rent av löst det Största problemet, till den grad att Arken helt enkelt är befolkningsmässigt mättad och utnyttjar alla tillgängliga resurser runt om, då kanske det är dags att expandera!

Att ta med sig en del av folket och skapa en koloni, som fortfarande har förbindelser till Arken, vore ett intressant sätt att börja om utan att "börja om". Eller så kanske RP och följe blir förvisade från Arken av si eller så anledning. Då kanske det är tid att börja på ny kula någon annan stans. Men man får nog se upp, förvisning skedde ju av en anledning och kanske det t.om. kan bli stridigheter med ens gamla Ark?

Och det är bara två plötsliga idéer jag fick just nu. Det intressanta med upplägget i M:0 är att samma historia kan fortsätta i nästan oändligt massa spelpass om man verkligen vill det.
 
Bengt Petter
Posts: 772
Joined: Sat 09 Apr 2011, 11:27

Re: H-Mutant?

Wed 19 Mar 2014, 09:20

Att ta med sig en del av folket och skapa en koloni, som fortfarande har förbindelser till Arken, vore ett intressant sätt att börja om utan att "börja om". Eller så kanske RP och följe blir förvisade från Arken av si eller så anledning. Då kanske det är tid att börja på ny kula någon annan stans. Men man får nog se upp, förvisning skedde ju av en anledning och kanske det t.om. kan bli stridigheter med ens gamla Ark?
Låter som en spännande fortsättning. Man kan ju tänka sig att bildandet av mindre, statsliknande sammanslutningar började med att en bosättning delade sig och började ingå i ett större nätverk. Lägger man dessutom till mötet med bosättningar befolkade av icke-muterade människor och muterade djur, så har man uppslag för en lång tids spelande. Ett sådant uppslag finns i metaplotten Gryningsriket, men det går förstås att tänka sig fler möten. Kanske leder det hela till det som senare blir Hindenburg, Göborg eller någon annan stad? M0 är ju ett origin-spel.

Som historiskt intresserad kan jag inte undgå att tänka på hur de tidiga statsbildningarna (perioden ca 1400-1600) utvecklades genom administration, skatteindrivning, infrastruktur och statskontrollerad religion (i den protestantiska delen av Europa). Det är inte svårt att tänka sig motsvarande i en postapokalyptisk värld. En mäktig Ark kanske bildar en allians med andra bosättningar, skapar ett enkelt kommunikationssystem (några hyfsat säkra vägsträckor) och tvingar allt fler bosättningar att betala skatt i någon form... Kanske sprids också en hyfsat enhetlig ideologi – kulten kring en karismatisk ledare eller en forntida skrift om rättvisa, laglydighet och omfördelning av resurser. Gustav Vasas Sverige i postapokalyptiskt miniformat...
 
User avatar
Masterfrog
Posts: 29
Joined: Thu 28 Mar 2013, 17:31

Re: H-Mutant?

Wed 19 Mar 2014, 16:12

Gustav Vasas Sverige i postapokalyptiskt miniformat...
Delar ditt intresse och jag måste säga att denna tanke får mig att i det närmaste dregla. Det skulle vara så outsägligt häftigt med en kampanj som sträckte sig från en liten ark som knappt klarade vardagen till att gå till ett i det närmaste statsskick där det största problemet är hur man ska ge Dansk-mutanterna på nöten.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests