Lekkit
Topic Author

H-Mutant?

Wed 17 Jul 2013, 14:48

Efter att ha funderat lite har jag kommit fram till att den största frågan som oroar mig lite inför Mutant: År Noll är hållbarheten. Jag är övertygad om att jag kommer ha kalaskul med M0 när vi spelar igenom det, men vad händer sen? Efter ett tag kommer Arken vara ett fantastiskt och, i alla fall inom vissa aspekter, en fullt utvecklad bosättning. Då Arken har så pass stort fokus känns det som att spela utan den kommer vara som att spela ett väldigt avskalat spel. Och när man väl byggt upp en bosättning kommer det kännas småtrist att bygga upp en ny från grunden. I alla fall i mina ögon. Så det jag undrar är om det finns planer för material med annat fokus än Arkbyggande för att förlänga hållbarheten för spelet?

Med det sagt måste jag ännu en gång påpeka att jag ser grymt mycket fram emot att spela spelet och jag är fast övertygad om att mina pengar kommer vara väl spenderade. Är vansinnigt taggad!
Last edited by Lekkit on Wed 17 Jul 2013, 15:57, edited 1 time in total.

Kosta
Site Admin

Re: H-Mutant?

Wed 17 Jul 2013, 15:51

Ett kort svar är att den allmänna tanken är att vi håller en sån takt på kommande boxar att Genlab Alpha och Maskinarium kommer komma ut i den takt att det blir dags för dem att användas när folk är färdiga med Noll. Det skrivs redan på dessa två boxar.

Sen ser jag att det säkert kommer dyka upp fanbaserade förslag på hur man kan spela vidare med färdiga Arker - Arkernas Krig, Arkländerna etc.

Sist så i den långa framtiden kan allt hända :)
Fria Ligan

Lekkit
Topic Author

Wed 17 Jul 2013, 16:06

Tackar! Det jag framförallt ser fram emot är mer detaljerade böcker om världen som gör att man lätt kan hitta på nya konflikter för folket att lösa. Kanske till och med en modul som är mer inriktad på individen så att det blir mer "klassiskt rollspel" med mer zonutforskningsfokus och mer inrikting på att upptäcka andra bosättningar. Det känns som att det är lättare för gemene man, inklusive mig, att hitta på "vanliga äventyr" än att hitta på sandlådemetaplottar. I vilket fall som helst blir jag glad när jag hör att det ska komma fler boxar. Det tyder på att det kanske bara är jag som lider av en mental blockering när det kommer till att nöta i sandlådan. ;)

Tomas
Site Admin

Wed 17 Jul 2013, 16:26

Vill inflika att även om Arken och byggandet av den är centralt, så handlar Mutant: År Noll om mycket mer än så - utforskande av Zonen, möten med de varelser som lever där och sökandet efter Eden är en (minst) lika stor del av spelet. :) Var man lägger fokus - i Arken eller i Zonen - är upp till spelgruppen själv.

Och när det gäller Ark-byggandet - att utveckla Arken till de högsta nivåerna i alla fyra utvecklingsfält (Krubb, Kultur, Teknologi, Försvar) är inget man gör i handvändning. Även om man bygger på Arken i varenda spelmöte tar det tiotals spelpass innan man är "klar" - och även om man når dit går det absolut att tänka sig nya, mer avancerade projekt och ännu högre utvecklingsnivåer.

Och slutligen, som Kosta säger - Mutant: År Noll är bara början. Vi jobbar redan aktivt med de två första expansionerna Mutant: Genlab Alfa och Mutant: Maskinarium. Dessa introducerar nya klasser att spela och nya former av kampanjer. Fler moduler planeras efter det.
Fria Ligan

Bengt Petter

Thu 18 Jul 2013, 08:59

Som en av skribenterna i spelet skulle jag också vilja inflika att de särskilda zonsektorerna - som alltså ligger nära det som i gamla Mutant var ävenyrsplatser - möjliggör mycket långt och varierat spelande. Allt måste inte handla om Arken eller metaplotten. Så småningom kommer det att finnas ganska många särskilda zonsektorer att välja mellan. Man kan då i princip bygga ihop en mängd olika kampanjer (plotter?) av dessa. Spelet bör alltså ha en lång livslängd. Det bara packeteras på ett delvis nytt sätt.

Tomas
Site Admin

Thu 18 Jul 2013, 09:46

Mycket sant! De sk zonsektorer (särskilda platser i Zonen som beskrivs närmare och kan placeras där SL finner lämpligt) som nu färdigställs av en rad skickliga skribenter är mycket spännande och leder spelet i delvis nya vägar. En zonsektor ger en eller ett par kvällars spel och flera av dem har potential att byggas ut eller kopplas ihop till något större. Detta helt frånsett den övergripande metaplotten, alltså.
Fria Ligan

SirBulle

Tue 25 Feb 2014, 22:10

Jag tänker lite att om Arken är en central del av ens grupps rollspel så kommer den säkerligen att utvecklas en hel del och säker snabbt.
En skicklig SL kan ju dock lägga in en hel del val för RP här. Vem av de två framstående meckarna i staden ska bli chef över det nya garaget?
Detta val kan komma att senare visa sig lite problematiskt då RP behöver den andra meckarens expertis men han vill då bli chef. Vad gör man?

Eller så händer något som gör att det blir ett baksteg i Arkens utveckling.
Kanske blir en boss allt för inflytelserik och börjar bestämma saker som inte alls passar med RPs vision av samhället.
Kanske så dör Garagechefen. Är det den hämndaktiga andre meckaren som ligger bakom eller är det någon annan?

Eftersom RP har lagt mycket tid och resurser på att bygga upp Arken så lär de vara minst lika sugna på att hålla ordning i arken.

Detta är väl det sköna med just rollspel. Möjligheterna är oändliga. Det enda som sätter stop är fantasin. Börjar SL få slut på idéer eller driv så kan det vara på sin plats att byta SL.
Man kanske kan fortsätta i samma kampanj med med en annan SLs infallsvinkel och idéer. Som RP ser man ju ofta helt andra möjligheter än man gör som SL.

Bengt Petter

Tue 25 Feb 2014, 22:55

Du har helt rätt, SirBulle. Arken är definitivt en av byggstenarna som man kan göra i princip hur mycket som helst av. Den behöver aldrig bli färdig eller fulländad, mutanterna i Arken ställs hela tiden inför nya hot och prövningar. Det kan dyka upp spännande saker både bland mutanterna inne i Arken och i den omgivande Zonen.

Metaplotterna och de särskilda zonsektorerna, som vi snackar om ovan, är två andra byggstenar att bygga vidare på och kombinera med varandra. Jag tycker att indelningen i just de här tre komponenterna - Arken, zonsektorer och metaplotter - känns riktigt genomtänkt och bra. Och hyfsat unik för just Mutant: År Noll. Går att hur mycket som helst av detta. Jag vet också att det kommer att komma en hel del nytt av alla tre komponenterna i framtida supplement.

Henke

Wed 26 Feb 2014, 06:25

Blir lite förvånad över frågeställningen här. Vänder man istället på det så tycker jag att M0 på gränsen till överlevererar på planet att ge spelgruppen valuta för sina pengar. Inte nog med att spelet innehåller en riktig metaplot utan även en massa sidospår (zonsektorer, arkbyggande, äventyrskrokar) direkt i grundlådan. Vad jag vet har jag aldrig sett såpass mycket äventyrsmaterial från start till något annat (iaf svenskt) rollspel.

Skulle snarare säga att möjligheterna är oändliga, och här får man dessutom en flygande start :)
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte

Bengt Petter

Wed 26 Feb 2014, 10:16

Blir lite förvånad över frågeställningen här. Vänder man istället på det så tycker jag att M0 på gränsen till överlevererar på planet att ge spelgruppen valuta för sina pengar. Inte nog med att spelet innehåller en riktig metaplot utan även en massa sidospår (zonsektorer, arkbyggande, äventyrskrokar) direkt i grundlådan. Vad jag vet har jag aldrig sett såpass mycket äventyrsmaterial från start till något annat (iaf svenskt) rollspel.

Skulle snarare säga att möjligheterna är oändliga, och här får man dessutom en flygande start :)
Ja, så är det ju. Men jag tror att flera av de tidiga diskussionerna och bekymren kommer från folk som inte har läst spelet. Det har ju än så länge bara nått en begränsad skara. Lätt att det blir missförstånd.