Sakara

Re: Mutanter icke reproduktiva?

Tue 09 Jul 2013, 15:51

Du kan även spela Mutant:År Noll utan fokuseringen på Arken (bosättningen man utgår ifrån) med ett mer traditionellt upplägg a la kringströvande äventyrare. Säkert kan man i en sådan kampanj skippa metaplotten som säkert berör barnlösheten och bara utforska alla spännande zonsektorer som skrivs på runt om i landet :) vissa sektorer som du gillar bygger du ut och andra lämnas därhän. Tror att du som SL blir rätt fri att plocka valda godbitar ur påsen

Hur är detta relevent? Vill jag spela MUA så spelar jag MUA. Det jag ifrågasätter är beslutet om att sterilsera alla mutanter.

I mina ögon händer en av två saker i det stora loppet

1. Det finns ett motgift och RP hittar de. Yay för dem nu kan v faktist spela en längre kampanj utan att behöva oroa oss för att saker vi gör är meningslösa.

2. det hittar inte motgiftet och hela världen blir ett kaos. Det som rent teoretiskt kommer att hända är att människorna (när de nu dyker upp) kommer mest troligt att förgås då de inte är anpassade för en ytmiljö etc och med noll stöd från mutanter eller rent av folkmord från mutanter som inte harnågot att förlora så kommer den enda inteligenta version av liv/civelisation vara robotar till de går sönder.

Så jo jag är skeptisk

ekofest

Tue 09 Jul 2013, 16:07

Som jag skrev i inlägget innan kan du skippa metaplotten som säkert berör barnlösheten= alla mutanter behöver inte vara sterila i ditt mutant, men det påverkar säkert metaplotten.
(Tycker ditt tonläge är lite hårt )

Tomas
Site Admin

Tue 09 Jul 2013, 16:25

Jag tror inte att vi ska överdriva betydelsen av detta i det faktiska spelet. Barnlösheten är ett hot mot Folket på lång sikt - ett existentiellt hot, inte tu tal om det - men det är inget omedelbart hot mot rollpersonerna. Motivet är att pressa ut Folket i Zonen, ge ett starkt motiv till mutanterna att söka sig ut och ta kontakt med andra grupper. Barnlösheten har en roll i metaplotten, men den handlar om mycket annat också. :)
Fria Ligan

Kirne

Sun 14 Jul 2013, 23:44

"Pruttlustig referenshumor" får det att låta som en dålig grej, men det var just humorn i MUA som gav spelet en så härlig charm och som precis som du skrev, avväpnar skitnödigheten och allvaret. Visst gick det lite överstyr i Göborg då det blev lite för studentikost, men annars helt briljant.

Behåll humorn och behåll skärpan!

Tomas
Site Admin

Mon 15 Jul 2013, 07:43

Just humorn i Mutant har vi haft långa diskussioner om, både här och på rollspel.nu, så jag ska inte upprepa mig alltför mycket. Men, i korthet - Mutant: År Noll har en mörkare ton än MUA, men det betyder knte att det saknas humor i spelet. :)
Fria Ligan

Kosta
Site Admin

Tue 16 Jul 2013, 12:10

Det vår grupp upplevt när vi spelat/testat M0 under ett antal spelmöten är att humorn kommer oavsett - även om det är en farlig sliten Ark eller Zon vi rör oss i. Referenshumorn finns alltid mer eller mindre, när man inser att saker blir absurda - som att vi firade att vi byggt färdigt svinstian till Arken (en projekt med spelteknisk effekt) genom att drick några glas varm grismjölk - vilket ledde till flera asgarv :D

Det finns en massa fler exempel, och vad som är roligt beror ju på gruppen man spelar i. Det enda som inte finns är hyperabsurda namn som Bodelia Kalaspingla och RutGet Bräk :)

PS. Mao kan man grisfarma i M0 ;) DS.
Fria Ligan

kjetilkverndokken

Sun 26 Jan 2014, 10:48

Ser en klar inspirasjon fra Children of Men, og ser for meg at dette er enda et fint verktøy for oppbyggingen av det desperate som et post-ap miljø består av.

Jesper77

Tue 28 Jan 2014, 01:09

Att mutanter inte kan reproducera sig behöver ju inte betyda att de kommer dö ut. M0 har ju en betoning på begynnelse. Strålningen är högst troligt väldigt hög i stora delar av världen. Det lär ju skapa mutanter av friska IMM i form av att avkomman är MM. Möjligheterna är oändliga.

Dock cool meta om det skulle vara att man ska knäcka den nöten.

Tomas
Site Admin

Tue 28 Jan 2014, 10:39

Att mutanter inte kan reproducera sig behöver ju inte betyda att de kommer dö ut. M0 har ju en betoning på begynnelse. Strålningen är högst troligt väldigt hög i stora delar av världen. Det lär ju skapa mutanter av friska IMM i form av att avkomman är MM. Möjligheterna är oändliga.

Dock cool meta om det skulle vara att man ska knäcka den nöten.
Jepp - den nöten är absolut något man kan försöka knäcka i M0. :)
Fria Ligan
GZIP: Off