Sakara
Topic Author
Posts: 138
Joined: Mon 13 Jun 2011, 17:50

Mutanter icke reproduktiva?

Tue 09 Jul 2013, 01:55

alltså...hur tänkte ni nu?

Ifall inte mutanter kan reproducera sig själva så kommer de dö ut inom en generation.

Thats it really.

Ifall de nu inte kan reproducera sig genom att ta en IMM eller göra en liknande amaöba och splitta sig?

så..antingen så tokdör alla mutanter inom 100år eller så blandar de ut sin genetik med IMM...

Vilket r det?
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4897
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Mutanter icke reproduktiva?

Tue 09 Jul 2013, 07:51

Självklart har vi tänkt på det. :)

Spela spelet så får du se!
Fria Ligan
 
User avatar
ekofest
Posts: 109
Joined: Sun 29 Jan 2012, 14:20

Re: Mutanter icke reproduktiva?

Tue 09 Jul 2013, 07:52

Nu snackar vi riktigt fet postapokalyps :D
Dessutom finns inte en mutant i Arken som är över trettio år.
Säkert finns ett svar någonstans ute i zonen för de mutanter som vågar eller vill riskera livet för Arkens framtid....

Tycker på filmen "children of men" med liknande upplägg som har en riktigt dyster stämning. Där blir en kvinna gravid och vi får följa henne och maktspelet runt henne.

När mutanterna har förlorat sin biologiska roll tänker jag att mycket ställs på ända. Livet blir då verkligen vad man gör det till. Skiter du i andra eller håller du fast vid dina få närstående? Dessutom håller Arkens lager av konservburkar på att ta slut, kampen hårdnar om resurserna och den auktoritet som tidigare funnits i form av "Den Gamle" är nu på väg att tyna bort....

Jag älskar att spelet har ett så tydligt avstamp. Man vet vad man kan göra i spelet och reglerna är fokuserade på dessa aktiviteter.
 
ollevarm
Posts: 29
Joined: Fri 07 Dec 2012, 18:58

Re: Mutanter icke reproduktiva?

Tue 09 Jul 2013, 11:43

Intressant med en så mörk betoning men jag vill bara höja ett varningens finger. Gör det inte för mörkt nu, det måste finnas ljusglimtar på olika sätt.

I MUA är det den pruttlustiga referenshumorn och i Warhammer FR är det "dratta på ändan"-tramsigheten som gör att det blir en intressant värld inte bara en dålig dröm. Blir världen något som ett gäng fjortisar med för mycket Bruno K Öijer i fickan har kokat ihop så kommer det bli pajigt att spela. Avståndet mellan total tragik och total humor är tunn. Balansen är ganska svår.

Mitt egna skolboksexempel är det svenska spelet Noir från 2006. Vem spelade det? Nää just det. Det var snygg och såg fränt ut men det var så svart i sin värld att det blev omoget, ja nästan löjligt att spela. Det fanns fasen mer hopp för spelarna i Call of Cthulhu än i Noir. Behrmann och Nallo köttade på för hårt med alla dåliga ting de kunde komma på. Ett världskrig, upplöst moral, sexhysteria, ond magi, girighet, galenskap. Allt detta med en stengård gravallvarlighet. Kort sagt, det blev gräddtårta med senapssill och mango chutney. Gott var och en för sig men tillsammans bara för jävla mycket.

Mörker i all ära men snälla tänk efter före :)
 
Sakara
Topic Author
Posts: 138
Joined: Mon 13 Jun 2011, 17:50

Re: Mutanter icke reproduktiva?

Tue 09 Jul 2013, 12:24

Självklart har vi tänkt på det. :)

Spela spelet så får du se!

Well det kan bli lite svårt dåman inte är speltestare...
Nu snackar vi riktigt fet postapokalyps
Dessutom finns inte en mutant i Arken som är över trettio år.
Säkert finns ett svar någonstans ute i zonen för de mutanter som vågar eller vill riskera livet för Arkens framtid....
Så det blir massiv apokalyps för att det tvingar spelare ut i zoner annars dör deras släkte ut?
När mutanterna har förlorat sin biologiska roll tänker jag att mycket ställs på ända. Livet blir då verkligen vad man gör det till. Skiter du i andra eller håller du fast vid dina få närstående? Dessutom håller Arkens lager av konservburkar på att ta slut, kampen hårdnar om resurserna och den auktoritet som tidigare funnits i form av "Den Gamle" är nu på väg att tyna bort....
Eee..va? så folk måste vara sterila för att förstå moralfrågor i ett rollspel?

Jo jag är jättetråkig när det kommer till sådant that dosent make any sence to me..som FATE till Coriolis...
 
Lekkit
Posts: 29
Joined: Wed 16 Nov 2011, 10:22

Re: Mutanter icke reproduktiva?

Tue 09 Jul 2013, 12:38

Alltså, det finns ju ett rätt bra upplägg för en kampanj med två distinkta slut. I det ena lyckas man rädda generna som klarar av att reproducera eller hittar en annan lösning på problemet, i det andra gör man det inte. Med tanke på Tomas svar är något i den stilen min gissning.
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4897
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Mutanter icke reproduktiva?

Tue 09 Jul 2013, 12:40

Ja, lite åt det hållet. Jag vill inte avslöja detaljerna här, men det finns lösningar på barnlösheten! :)
Spela spelet så får du se!
Well det kan bli lite svårt dåman inte är speltestare...
Ja - vi beklagar verkligen det, platserna tog slut i ett nafs! Det kan blir fler möjligheter framöver. :)

Och spelet kommer ju ganska snart. Vet inte om du är med på designforumet, men där läggs hela spelet ut efterhand, kapitel för kapitel. Och alla som bidrog till crowdfundingen får en layoutad beta-PDF med det färdiga spelet några månader innan det kommer ut officiellt.
Fria Ligan
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4897
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Mutanter icke reproduktiva?

Tue 09 Jul 2013, 12:43

Intressant med en så mörk betoning men jag vill bara höja ett varningens finger. Gör det inte för mörkt nu, det måste finnas ljusglimtar på olika sätt.
Absolut. Det har sagts förr men kan sägas igen - M0 är inte ett nattsvart spel. Det finns mörker men också ljus och hopp - och mycket svart humor. Kanske inte just "pruttlustig referenshumor", vi är inte så förtjusta i det, men ändå. :)
Fria Ligan
 
User avatar
ekofest
Posts: 109
Joined: Sun 29 Jan 2012, 14:20

Re: Mutanter icke reproduktiva?

Tue 09 Jul 2013, 14:38

Du kan även spela Mutant:År Noll utan fokuseringen på Arken (bosättningen man utgår ifrån) med ett mer traditionellt upplägg a la kringströvande äventyrare. Säkert kan man i en sådan kampanj skippa metaplotten som säkert berör barnlösheten och bara utforska alla spännande zonsektorer som skrivs på runt om i landet :) vissa sektorer som du gillar bygger du ut och andra lämnas därhän. Tror att du som SL blir rätt fri att plocka valda godbitar ur påsen
 
User avatar
ekofest
Posts: 109
Joined: Sun 29 Jan 2012, 14:20

Re: Mutanter icke reproduktiva?

Tue 09 Jul 2013, 15:50

För min egen del heter ratten som avgör graden av mörker interna motsättningar.
Du kan ha en Ark där mutanter hugger varandra i ryggen utan en blinkning och en spelgrupp som lätt kan svika varandra för en ranson krubb.
Eller så kan du en en Ark där Folket kämpar tillsammans mot yttre hot och hjälps åt för att bygga en ljusare framtid trots svåra omständigheter.
Det senare tycker jag är en fin bild av mutualism och framtidstro :)

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests