david.fredriksson
Topic Author

Newbie: Några frågor från en nybörjare

Tue 14 Jul 2020, 18:45

Jag har precis köpt Grundboxen och tänkte provspela lite med mina barn (11+14). Själv körde jag lite rollspel som barn men minns inte så mycket. Nu har jag läst igenom båda medföljande böckerna men har väldigt svårt att hajja hur vi ska komma igång. Min plan är "få dom på kroken" först genom att testa ett kort spel. Gärna skapa egna karaktärer vilket inte verkar så knepigt. Men när jag kikar på själva äventyret och hur spelordningen går till så känner jag inte att jag är med helt. Jag har kollat på kapitlet "För en munfull vatten" som rekommenderas som en enklare start, men fattar inte hur vi ska spela ändå. Säg att vi skapat våra gubbar och jag (som SL) beskriver inledningen till "scenen" där vi startar - sen då? Om jag t.ex. låter RP bli anfallna - hur går det till? Vad är själva ordningen? Gör en "fiende" ett drag först och sen en RP eller hur funkar det? Var i böckerna kan jag läsa hur själva ordningen på beslutet och ev. tärningskast går till? Kan någon beskriva scenariot där t.ex RP A, B och C möter monstret X och i vilken ordning saker sker? Anfall/omladdning m.m.

Vader

Re: Newbie: Några frågor från en nybörjare

Wed 15 Jul 2020, 11:33

Låter som att du eventuellt kan ha hamnat i ett läge där dina förväntningar spelar dig ett spratt... 8-)

Kommer du ihåg vad det var för spel du spelade way back when? Mutant: Year Zero (och andra spel med samma grundsystem) är ett mycket mer flödande, "bare bones" system än många som var populära på 80-90-talen, med mindre fokus på regelmekanik och mer improviserat berättande involverat.

Beroende på vilka ingångsvärden du har (därav min fråga ovan) kan det hända att svaren på dina frågor i realiteten är mycket enklare än de svar du är inställd på att söka efter.
Before clicking that response button — are you sure you actually read it?

david.fredriksson
Topic Author

Wed 15 Jul 2020, 12:19

Jag körde typ den första versionen av Mutant som kom ut och även en del D&D men minns inte så mkt ändå.

Jag är med på att vi låter historien växa fram istf att följa ett färdigt äventyr men det kan absolut va som du skriver att jag letar efter fel saker. Men sista frågan är väl dock relevant? Alltså hur går det till när man möter någon och angriper med tex ett vapen?

Vader

Wed 15 Jul 2020, 12:32

Jag tänkte snarare att själva spelmekaniken i systemen vi kommer ihåg från ungdomen berättar mer om detaljer i vad som händer - var man träffar, hålla reda på ammunition etc - men det här systemet lämnar mer av dessa detaljer till berättandet kring bordet. Att använda utgivet äventyrsmaterial eller spela mer ad hoc är egentligen en annan fråga.

Men svaret på din fråga är också ganska straightforward:
När någon (PC eller NPC) bestämmer sig för att attackera någon annan (NPC eller PC), går man in i stridssystemet. Man börjar med att bestämma initiativ (förklarat i reglerna) och sedan enligt denna ordning bestämmer var och en vad de gör för handlingar (förklarat i reglerna). Handlingarna spelas sedan ut enligt systemet - attackerar de t.ex. någon med ett vapen slår man mot relevant färdighet enligt reglerna, med relevanta modifikationer för omständigheter, vapen etc.

Hoppas detta ger lite grunder, i alla fall?

david.fredriksson
Topic Author

Wed 15 Jul 2020, 14:23

Själva tärningskasten och hur vi räknar utfallet är jag hyffsat med på men jag ser inte var i reglerna det står om ordningen ("bestämma initiativ") som du nämner?

Vader

Wed 15 Jul 2020, 14:37

Står det inte en regel någonstans om att dra kort numrerade 1-10?
Om du slår upp "initiativ" i indexet?

david.fredriksson
Topic Author

Wed 15 Jul 2020, 15:07

Ja, hittade! Fattade inte att det var det först. Ska läsa igenom kapitlet igeb, tack! Men några kort har vi inte med i boxen? Men har för mig att det står ngt om att man kan använda tärningar istället.

Vader

Wed 15 Jul 2020, 15:33

Ja, eller bara vanliga spelkort, Ess till 10.

Fenhorn
Moderator

Wed 15 Jul 2020, 15:53

Ja, hittade! Fattade inte att det var det först. Ska läsa igenom kapitlet igeb, tack! Men några kort har vi inte med i boxen? Men har för mig att det står ngt om att man kan använda tärningar istället.
En del utav FLs spel använder kort som initiativ, MÅ0 använder tärningar i stället.

Om det är strid du funderar över så:

När två grupper kan se varandra så kan man antingen starta en strid direkt eller om endera sidan inte är sedd ännu så kan man innan striden göra en s.k. smygattack. Om vi skippar smygattacker.
*) Skådeplatsen för striden bör delas in i zoner. En zon är ungefär 20-30 meter. Om man har en karta så försök att hitta naturliga gränser för detta, t.ex. varje rum är en zon o.s.v. Naturliga gränser för zonerna är viktigare än hur stora de är. Man kan sköta striden helt med "theater of the mind", d.v.s. utan kartor och sånt men någon form utav skiss är alltid bra att ha.
1) Bägge sidor slår initiativ.
2) Alla karaktärer gör en handling och en manöver eller två manövrar i turordning enligt initiativordning.

H) En handling är saker som att skjuta, använda en mutation. Ofta någonting som kräver färdighetsslag.
*) Närstrid är lite speciellt i MÅ0. Den som är försvarande lånar sin nästa handling för att försvara sig (om han vill försvara sig). När sedan det är försvararens tur så har han bara en manöver kvar att använda.

M) En manöver är kortare saker som att förflytta sig eller dra vapen. Kräver ofta inga färdighetsslag.
*) När man förflyttar sig så flyttar man sig till en angränsade zon, dock inte in i närstrid eller så kan man förflytta sig in i närstrid med någon som är i samma zon.

Då det inte är strid så kan man låta spelarna förklara vad de gör en 10-15 minuter åt gången tills det blir konflikt, då man går över till strid eller dialog med dom de möter om spelarna och dom de möter vill det vill det.
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore

david.fredriksson
Topic Author

Thu 16 Jul 2020, 11:08

Tack för utförligt svar!