Kaz
Topic Author

Adventure Grid till Mutant (Konflikter)

Thu 09 Jul 2020, 13:24

Jag har lite funderingar på hur man skulle kunna använda sig av ett Adventure Grid till Mutant. Specifikt för att få lite mer känsla vid en konflikt.
Är det någon som har testat detta förut? Och vad har ni isåfall definierat avståndet mot gällande Mutants "Avstånd & Förflyttning"?

Exempel:
Armlängd = 1 ruta ifrån.
Nära = 2-3 rutor ifrån.
Kort = 4-6 rutor ifrån.
Långt = 10-20 rutor ifrån?
Distans = ??

Jag har aldrig testat detta, men är intresserad av att få lite tips och tricks på vad som är rimligt.
Kanske har någon hittat en alternativ lösning på detta?

Fenhorn
Moderator

Re: Adventure Grid till Mutant (Konflikter)

Thu 09 Jul 2020, 13:38

Det fanns regler för detta i tidigare regelböcker. De finns kvar i den engelska.

* Med en Manöver så kan du förflytta dig upp till fem rutor.
* De som har dubbel förflyttning (fordon, mutationer, etc.) har har en förflyttning på upp till tio rutor per Manöver.
* Avstånd:
- Armslängd är samma ruta som du står i eller de rutorna intill dig.
- Nära är upp till 2 rutor bort.
- Kort är 3 till 15 rutor bort.
- Långt är 16 till 60 rutor bort.
- Distans är allting längre än 60 rutor.

De regler som finns i den engelska regelboken har bara upp till Långt. Jag lade till distans för de som känner att det behövs och har ett väldigt stort bord.

Vi använder tiles och minis en del när vi har (komplicerade) strider, både i Mutant och i Svärdets Sång och tycker att det fungerar bra. Det blir mycket lättare att hålla koll på var alla står om det är många i striden. Vi brukar lägga mana-stenar (de som är till kortspel) intill de minis som har fått skador och på så sätt så behöver jag som SL inte bokföra det heller. Smidigt. För enklare strider så använder vi 'theater of the mind'.
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore

Kaz
Topic Author

Fri 10 Jul 2020, 11:00

Schysst! Tack. Där har jag lite att utgå från. Har dock inte tillgång till den engelska regelboken. Finns det PDF:er till den eller liknande?

Fenhorn
Moderator

Fri 10 Jul 2020, 11:03

Schysst! Tack. Där har jag lite att utgå från. Har dock inte tillgång till den engelska regelboken. Finns det PDF:er till den eller liknande?
Det kan man visserligen köpa på drivethrurpg.com men i princip så var det bara en textruta med ovan nämnda förflyttning och avståndsregler.
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore

Kaz
Topic Author

Wed 15 Jul 2020, 13:12

Men dåså, stort tack!:)