Grimble
Topic Author

Söker tips angående att förbereda zonen och annat

Wed 18 Mar 2020, 00:29

Hej!

Jag har precis börjat spela Mutant: År noll med mina bröder. Jag är spelledare. Jag improviserade mycket den första gången och det fungerade helt okej. Jag känner dock att jag skulle vilja förbereda zonen lite mer så den blir hyfsat realistisk. Jag skulle t.ex. vilja bestämma i förväg, i stora drag, vad det ska vara för slags landskap i zonsektorerna. Var finns det skog? Var finns det viktiga ruiner? Osv. Hot och artefakter improviseras med hjälp av slumptabeller och tärningar.

Brukar ni andra improvisera detta eller är det någon som planerar i förväg?

Hur gör ni för att minnas vad som fanns i de olika zonsektorerna ifall spelarna besöker samma plats igen? Anteckningar ni helt enkelt zonsektorns bokstav och nummer och vad som finns där eller finns det något bättre sätt?

Tar tacksamt emot alla tips ni har gällande detta och annat som är bra att veta för en ny SL.

Fenhorn
Moderator

Re: Söker tips angående att förbereda zonen och annat

Wed 18 Mar 2020, 01:01

Vi ritar på kartan vad det är för typ av sektor, markerar med en svart prick, en röd prick eller två röda prickar i sektorns ena hörn för att markera rötnivå. Om en sektor har en prick är också en markering om att sektorn är utforskad. Om sektorn är något speciellt så skriver vi upp det i zonloggen.

Skall dock tillägga att detta var så vi gjorde när vi började spela. Nuförtiden så preppar jag alla sektorer i förväg i min dator och printar ut. Jag behöver ju bara preppa där spelarna är och där jag tror att de kommer att gå till. Om de sedan vandrar utanför min prepp så kan jag slumpa "live".
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore

BiobunkerVII

Re: Söker tips angående att förbereda zonen och annat

Wed 18 Mar 2020, 13:48

Jag har ett excel-ark med alla sektorer, skriver in där terrrängtyp och ruin. Vissa av dem har jag slumpat fram live men delar av zonen har jag bestämt utifrån hur stan ser ut idag. 
Gjorde som Fenhorn och började med de sektorer som ligger närmast Arken och sen jobbar mig utåt.