Sennah001
Topic Author
Posts: 39
Joined: Wed 07 Dec 2016, 14:14

Vapen och hemmabyggen.

Sun 04 Jun 2017, 03:18

Hej mutanter!

Just nu spelar jag och några kompisar mutant år noll där jag spelar en Skrotskalle. Jag älskar mecka funktionen och har höjt min mecka färdighet till 5 med hjälp av lite erfarenhetspoäng. Tillsammans med min skiftnyckel (bonus mecka +3) så har jag ett bra antal tärningar som jag får kasta när jag vill mecka. På senaste har jag meckat för hemmabygge mer och mer. Med alla dessa tärningar kan det hända att jag får ganska bra resultat. Det är inte ovanligt att jag kan få 4st lyckade slag. För att hemmabygget ska lyckas behövs det ett lyckat slag. Detta lämnar mig med 3st bonuseffekter, jag spenderar ytligare en av dem 3 lyckade tärningarna för att göra så att bygget håller och går att använda mer än en gång. Det lämnar mig med 2st tärningar som jag kan öka till exempel vapnets skada med +1 och vapnets prylbonus +1. Detta kan göra att vissa vapen kanske blir för bra? En yxa som normalt är prylbonus +1 och vapenskada 3, skulle bli prylbonus +2 och vapen skada 4! Eller en huggare som får prylbonus +3 och skada 3! Detta är bara några vanliga vapen som är relativt lätta att få tag på. Vissa artefakter är ännu bättre från början och blir otroligt bra om du lyckas göra något hemmabygge av dem... 

Jag i alla fall kan tänka mig att det blir nästan lite för enkelt att slåss mot andra mutanter eller människoliknande varelser då ofta dem inte har mer styrka/HP än 5. Detta gör att det inte är allt för ovanligt att döda en varelse på ett slag.

Tycker ni att vissa vapen blir för bra och att det blir för enkelt i strid? Eller är detta en naturlig utveckling för rollpersonerna? 
 
User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 4429
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Sweden

Re: Vapen och hemmabyggen.

Sun 04 Jun 2017, 11:15

En skrotyxa kan maximalt bli Prylbonus +2, Vapenskada 4. Det är det tyngsta vapnet. Ett skrotgevär kan maximalt få Prylbonus +2, Vapenskada 3.. Som du säger så krävs det fyra RAD för att få till det. Det är bra vapen, men knappast extremt. Om du slår det ofta så måste du ha tur, statistiskt så slår man inte fyra RAD så ofta, inte ens om du skulle ha 5+5+3 (=13 tärningar) vilket är i det närmaste maximalt antal tärningar man slår.

Mecka låter dig bygga hemmabyggen, inte mixtra/addera saker med redan befintliga hemmabyggen eller artefakter.

Det här är ett dödligt spel. Om någon kommer emot dig med en skrotyxa, oavsett om den har vapenskada 3 eller 4, så gör man bäst i att parera med ett vapen och inte med kroppen. Mot avståndsvapen så tar man skydd. Det finns så mycket bråte i de flesta sektorer så man gör bäst i att starta eldstrider med att ta skydd och sen skjuta och inte skjuta först och hoppas på att lede fi inte träffar.
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore
 
Sennah001
Topic Author
Posts: 39
Joined: Wed 07 Dec 2016, 14:14

Re: Vapen och hemmabyggen.

Sun 04 Jun 2017, 13:27

När det kommer till att faktiskt bygga ett hemmabygge så tycker jag att det lämnas upp till fantasin som bestämmer vad som är möjligt. Min plan är att ta en huggare (prylbonus +2 och skada 2) och kombinera det med ett spjut. Jag kanske har missat något, men jag tycker att detta skulle bli ett hemmabygge då det inte finns att köpa något liknade. Det blir inget spjut för att det blir ett skärande vapen, istället för ett stickande vapen. Detta skulle ge ett prylbonus +3 och vapen skada 3 tycker jag.

Har jag missförstått någonting i reglerna? 
 
User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 4429
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Sweden

Re: Vapen och hemmabyggen.

Sun 04 Jun 2017, 13:59

Jag hänger inte med här måste jag säga.

Idén med en skrotskalle är att han tar skrot (därav namnet) och bygger hemmabyggen av det. Prislistan i boken är mestadels saker som är byggda av (SLP) skrotskallar. Systemet är ganska fritt men det grundar sig är att man tar skrot och får någonting utav det. När det gäller fordon så är det skillnad då man inte kan bygga ett fordon från grunden, man kan bara modifiera det. Reglerna säger också vid fordonsbyggen att man inte får lägga till färdighetsslag för att få en superbil, man slår ett slag och skrotskallen använder sina RAD till vad han vill. Om han vill bygga om sin bil så får han slå igen och hoppas att han får mer RAD än första gången.

Med andra ord om din skrotskalle får t.ex. fem RAD så har han en massa val. Mer val än vad som står i boken (upp till SL i.o.f. s.) men bygger han ett vapen så måste han använda de två första RAD för att dels bygga vapnet och dels få det hållbart. De andra tre RAD kan sedan användas till vad han vill, även till saker som är utanför "lådan".

Saker som mina spelare har gjort som inte är så vanliga är:
* Rustning som också är kamouflage - Han, efter att han gjort rustningen och fått den hållbar, spenderade en RAD på att ge rustningen +1 på Smyga.
* Vapen som är skrämmande - Efter de två "standard" RADen så laddes även en RAD på att få vapnet skrämmande. M.a.o. +1 på Manipulera när man hotar folk.
* En bomb som har en speciell utlösare - En RAD spenderades för att få bomben att utlösas genom drag eller tryck (detta har även blivit officiellt i Maskinarium).

Så visst finns det mycket spelrum för fantasi, men om man tillåter att man lägger till saker till redan befintliga saker så finns det ju ingen ände på hur bra en sak kan bli. Varför bygga en huggare utav gräsklipparblad när man man kan köpa en huggare för en relativt billig peng och då slippa bygga det och då använda sina RAD till att få mer bonus.

Nu kan ja ha missförstått någonting här med vad det är som frågas om. I så fall så ber jag om ursäkt.
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore
 
Sennah001
Topic Author
Posts: 39
Joined: Wed 07 Dec 2016, 14:14

Re: Vapen och hemmabyggen.

Sun 04 Jun 2017, 14:46

Det jag syftar på är följande tabell.

Bonuseffekter: För att bygget alls ska funka måste du slå minst en /. För varje ytterligare / du slår får ditt hemmabygge en valfri bonuseffekt. Välj ur listan eller hitta på något eget som passar
bättre, med sl:s godkännande. Du kan bara välja varje effekt en gång,
om det inte står något annat.
  • Hemmabygget blir hållbart och går att använda mer än en gång.
  • Föremålets prylbonus ökar ett steg.
  • Ett vapens skada ökar med ett.
  • Ett vapen får en extra pipa och kan därmed avfyras en gång till innan det måste laddas om (sid 100). Denna effekt kan väljas flera gånger.
  • Skyddsvärdet fören rustning eller rötdräkt ökar med 1. Kan väljas flera gånger.
  • En sprängladdnings sprängverkan ökar med 3. Kan väljas flera gånger.
  • En sprängladdning förses med dödligt skrot som ökar
    vapenskadan till 2 (sid 102).
  • En flotte kan bära dubbelt så många passagerare.
Med denna tabell kan jag bygga ett vapen som i fantasin passar min spelkaraktär. Om vi säger att jag tar en trasig huggare (Aka skrot eller ett gräsklipparblad) och kombinerar det med en lång pinne (typ ett spjut skaft) så kan jag med hjälp av mecka bygga ett vapen som får +3 prylbonus och 3 skada, genom att få 4RAD. En får att lyckas, ytterligare en för att göra så att hemmabygget blir hållbart. Och dem 2 sista RAD:en för att lägga till +1 skada och öka mitt nya vapen prylbonus med 1. Detta är då baserat på skadan och prylbonusen från en huggare då det är det jag använder som början av mitt hemmabygge. 

Det jag undrar är väl om detta är möjligt? och om det är så här man använder mecka/hemmabyggen. 

Sen @Fenhorn förstod jag inte en del av det du skrev. 
"Så visst finns det mycket spelrum för fantasi, men om man tillåter att man lägger till saker till redan befintliga saker så finns det ju ingen ände på hur bra en sak kan bli. Varför bygga en huggare utav gräsklipparblad när man man kan köpa en huggare för en relativt billig peng och då slippa bygga det och då använda sina RAD till att få mer bonus."
Anledningen som jag ser varför man skulle vilja bygga/mecka sitt eget vapen är för att man just kan välja bland dessa bonusar? Hur skulle du göra för att göra en yxa till bonus +2 och skada 4 om du inte gör det till ett hemmabygge? 

Jag försöker infoga en bild för att kanske ge lite klarhet på vad det är jag försöker bygga. 
Image

Om bilden inte funkar så här finns det en länk: https://www.google.se/search?q=asian+sp ... ZH93wRwyrM:
Last edited by Sennah001 on Sun 04 Jun 2017, 16:23, edited 1 time in total.
 
User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 4429
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Sweden

Re: Vapen och hemmabyggen.

Sun 04 Jun 2017, 16:21

Nu hänger jag med. Jag trodde att du ville kunna slå multipla färdighetsslag för samma föremål. 

Om du vill göra en glav (det är väl i princip vad det är) så sure. Dock så hade nog jag, som SL, bedömt att spelaren "betalar" bonusen med att denna huggare nu har räckvidd nära med att vapnet blir tungt.

M.a.o.
(grundutförande)
Skrotyxa  +1 / 3 / Armsl /Tungt
Huggare +2 / 2 / Armsl
Spjut +1 / 2 / Nära
Glav +2 / 2 /Nära / Tungt

Tycker jag ser bra ut.
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore
 
Sennah001
Topic Author
Posts: 39
Joined: Wed 07 Dec 2016, 14:14

Re: Vapen och hemmabyggen.

Sun 04 Jun 2017, 16:28

Glav heter det! Tack så mycket! Jag kanske inte var tydlig nog i dem tidigare inläggen. Men hur skulle du gå tillväga om du skulle göra en Yxa prylbonus +2 och skada 4? (Om det ens går) 
 
User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 4429
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Sweden

Re: Vapen och hemmabyggen.

Sun 04 Jun 2017, 16:43

Rent speltekniskt så får en skrotyxa +2 / 4 om man slår fyra RAD. Hur spelaren gör, vad han vänder för skrot har jag ingen aning om. Jag är SL och är väldigt tillåtande vad gäller vad man bygger saker av.

Dessutom så numera så använder jag mig utav en s.k. skrotkortlek (ca 230 kort). Jag delar ut x antal kort när spelarna söker igenom en ruin. (de får slänga det mesta för det kan inte bära det). Tack vare kortleken så "tvingar" jag spelarna att när de bygger saker så ska de göra det med skrotet från kortleken (jaja, i stort). Men jag är fortfarande väldigt frikostig med hur man gör det, så länge det finns en intressant (och ofta humoristisk) förklaring till hur det hela fungerar.
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore
 
Sennah001
Topic Author
Posts: 39
Joined: Wed 07 Dec 2016, 14:14

Re: Vapen och hemmabyggen.

Sun 04 Jun 2017, 17:34

Det var det jag trodde. Tack så mycket för du tog dig tid att svara på min tråd :)

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests