Hej mutanter!
Just nu spelar jag och några kompisar mutant år noll där jag spelar en Skrotskalle. Jag älskar mecka funktionen och har höjt min mecka färdighet till 5 med hjälp av lite erfarenhetspoäng. Tillsammans med min skiftnyckel (bonus mecka +3) så har jag ett bra antal tärningar som jag får kasta när jag vill mecka. På senaste har jag meckat för hemmabygge mer och mer. Med alla dessa tärningar kan det hända att jag får ganska bra resultat. Det är inte ovanligt att jag kan få 4st lyckade slag. För att hemmabygget ska lyckas behövs det ett lyckat slag. Detta lämnar mig med 3st bonuseffekter, jag spenderar ytligare en av dem 3 lyckade tärningarna för att göra så att bygget håller och går att använda mer än en gång. Det lämnar mig med 2st tärningar som jag kan öka till exempel vapnets skada med +1 och vapnets prylbonus +1. Detta kan göra att vissa vapen kanske blir för bra? En yxa som normalt är prylbonus +1 och vapenskada 3, skulle bli prylbonus +2 och vapen skada 4! Eller en huggare som får prylbonus +3 och skada 3! Detta är bara några vanliga vapen som är relativt lätta att få tag på. Vissa artefakter är ännu bättre från början och blir otroligt bra om du lyckas göra något hemmabygge av dem...
Jag i alla fall kan tänka mig att det blir nästan lite för enkelt att slåss mot andra mutanter eller människoliknande varelser då ofta dem inte har mer styrka/HP än 5. Detta gör att det inte är allt för ovanligt att döda en varelse på ett slag.
Tycker ni att vissa vapen blir för bra och att det blir för enkelt i strid? Eller är detta en naturlig utveckling för rollpersonerna?