Oddball_E8
Topic Author
Posts: 447
Joined: Sat 14 May 2016, 20:13

Aktivitetsfrekvens här på forumet.

Sat 28 May 2016, 19:02

Är det alltid så här lugnt, eller är det något som hänt på senare tid?

Jag är van vid väldigt aktiva forum och för mig känns det nästan halvdött här :(

Är det helt enkelt så att jag behöver vänja mig vid detta eller är det något som kommer ändra sig med varje nysläpp av tillbehör?
 
User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 4439
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Sweden

Re: Aktivitetsfrekvens här på forumet.

Sat 28 May 2016, 20:14

Normalt sett så brukar det vara settingen till ett rollspel som diskuteras, visst, vissa spel kan ha ett och annat regelsnack men oftast är det världen och olika fraktioner som man diskuterar. Problemet med MÅ0 är ju avsaknad utav sådan (sort of). Settingen byggs ju upp, unik för varje kampanj, allt eftersom. Det här gör att i stort det man kan diskutera är regler och till viss del hur man bygger upp spelet, spelleder det. Nu är ju reglerna ganska enkla och ganska klara så jag kan ju förstå att sådana diskussioner inte är så vanliga för MÅ0.

Detsamma gäller ju MYZ (alltså engelska versionen). De få inlägg som är, är på diverse olika ställen, och gäller mest regler. Nu är ju inte spelet så stort på engelska (än) så på generella forum så drunknar det och inte fullt så många har så många frågor och som sagt så är den engelska utgåvans diskussioner spridda på många ställen. Det kanske blir lite mer liv, vad gäller den engelska utgåvan när MGA paketet släpps (borde väl ske snart).
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore
 
User avatar
Buio
Posts: 51
Joined: Mon 16 May 2016, 21:25

Re: Aktivitetsfrekvens här på forumet.

Sun 29 May 2016, 03:04

Eftersom forumet är specifikt för Fria Ligans produkter och rollspelsmarknaden i Sverige inte är jättestor är det väl inte konstigt om aktiviteten är relativt låg. Tycker ändå den är hyfsat stor för vad det är. Det finns rätt många inlägg totalt. Kanske många är klara med sina kampanjer och inte spelar spelen just nu, då brukar intresset för att diskutera dem vara mindre. Gissar också att många som spelar inte orkar med forum utan hänger bara på FB, och inte orkar med något annat... typ.

Rollspel.nu kan verka mer aktivt, men är oftast inte det när det gäller specifika spel. Det är mer allmänt snack där (jag är lite generaliserande nu kanske). De hade väl stora tekniska problem under en tid som gjorde att många försvann. Jag hängde på Traditions klotterplank och Fragzone under lång tid, men det var inte så mycket rollspelssnack, utan mer datorspel.
 
Oddball_E8
Topic Author
Posts: 447
Joined: Sat 14 May 2016, 20:13

Re: Aktivitetsfrekvens här på forumet.

Sun 29 May 2016, 09:31

Jag kan bara jämföra med M:UA forumet "back in the day", men det känns ändå som det här är... lugnare.

*av svenska rollspelsforum då alltså.
 
User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 4439
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Sweden

Re: Aktivitetsfrekvens här på forumet.

Sun 29 May 2016, 09:43

Forumaktivitet har väl dessutom gått ner i allmänhet tycker jag. Oavsett om det gäller datorspel, brädspel eller papper&penna rollspel. På mer generella sidor (så som rollspel.nu eller rpgnet) så kan jag väl inte direkt påstå att just prat om specifika spel är särskilt aktivt (mest allmänt skitprat om annat) och pratar vi datorspel så är det lätt att irra sig vilse bland whiners & haters. Så även om spelandet ökar (oavsett vad vi pratar om för typ av spel) så söker sig nog inte folk till forumen så mycket längre. Det finns dessutom flera sociala platser att vara på. Själv så har jag hjälpt till (eller försökt hjälpa till) med lite regelfrågor till MYZ, här, på Modiphious forum och på G+.
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore
 
User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 4439
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Sweden

Re: Aktivitetsfrekvens här på forumet.

Sun 29 May 2016, 09:49

Jag kan bara jämföra med M:UA forumet "back in the day", men det känns ändå som det här är... lugnare.

*av svenska rollspelsforum då alltså.
Först, det var back inte the day. Alla forum var mer aktiva då och vad gäller MUA specifikt så har MUA mer setting och story eller lite elakt, det har mest bara setting och story (gillar inte spelet speciellt mycket och tycker inte spelet har så mycket med Mutant (alltså grundidén) att göra). Det betyder att dels så finns det en setting att diskutera och dels så var just forum som socialt nätverk mer aktiva då över lag.
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore
 
User avatar
Buio
Posts: 51
Joined: Mon 16 May 2016, 21:25

Re: Aktivitetsfrekvens här på forumet.

Sun 29 May 2016, 13:01

Forumaktivitet har väl dessutom gått ner i allmänhet tycker jag. Oavsett om det gäller datorspel, brädspel eller papper&penna rollspel.
Ungefär som jag upplever det. Det finns alltid undantag förstås.

Kanske har TLDR-generationen tagit över. Det är väl bara se på Twitter och alla kändisar och politiker som hänger där och tycker det är ett bra forum för att utrycka sina 140 tecken långa åsikter.
 
Nibbleberget
Posts: 69
Joined: Tue 17 May 2016, 11:51

Re: Aktivitetsfrekvens här på forumet.

Wed 01 Jun 2016, 00:05

Jag tycker att det har varit kul och intressant att läsa de trådar där folk har postat inlägg om sina kampanjer och vad som hänt där. Roligt att se vad andra gör och vilka vägar dom har tagit, samt vilka städer dom är i! Det finns ju förstås risken med spoilers för metaplot, zonkompendier och faror.
 
Wolfram
Posts: 37
Joined: Mon 18 Apr 2016, 17:16
Location: Dalby (Lund)

Re: Aktivitetsfrekvens här på forumet.

Wed 01 Jun 2016, 21:24

Aktiviteten på forumet kanske är lite säsongsbetingad också. Maj brukar innebära mer sol och värme, och för mycket på jobbet...
 
User avatar
Phalck
Posts: 190
Joined: Thu 10 Apr 2014, 09:53

Re: Aktivitetsfrekvens här på forumet.

Tue 07 Jun 2016, 23:04

Jag brukar hänga och läsa på forumet. Jag spelar inte mutant så mycket för tillfället men "hänger med" i vad som sägs. Postar inte så mycket dock. Jussom inte haft så mycket att dryfta.
------------------------------------
Mattias Falck
www.phalck.com

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests