User avatar
SCalvin
Posts: 189
Joined: Tue 03 Feb 2015, 19:06

Re: Arken extremt svag och outvecklad?

Thu 14 Apr 2016, 14:20

Speciellt om man som jag vill slänga ut den existerande metaplotten? Det skulle kunna kombineras med förhandsinfo om zonen. En äldre Ark har sannolikt utforskat sektorerna runtom, allraminst de omedelbara åtta. De skulle kunna starta med kännedom om andra zonfraktioner, utan en stark metaplott blir det vad som driver livet i Zonen.

Det jag funderar mest över med en kombination mutanter/djur/robotar/IMM? är hur de olika klasserna, förmågorna, färdigheterna och reglerna därkring ska gå ihop. Vad skiljer en blandad Ark från hur den ser ut i grundboken?
 
User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 2097
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Mariestad

Re: Arken extremt svag och outvecklad?

Thu 14 Apr 2016, 15:05

<> Det jag funderar mest över med en kombination mutanter/djur/robotar/IMM? är hur de olika klasserna, förmågorna, färdigheterna och reglerna därkring ska gå ihop. Vad skiljer en blandad Ark från hur den ser ut i grundboken?
Det skiljer sig väl ingenting, förutom några projekt som djur resp. robotar för mig sig. Spelmässigt så är det intressant. Min grupp har en blandark (Samfund kallas det nog) och det jag körde med i backstory till arken är att en Boss och 60-70 mutanter gillade inte att djuren togs emot så de stal lite grejer och stack (de byggde en ny Ark, fri från nallar). Djuren bestod i en ledare och cirka 60-70 djur, alltså Arken startade med ungefär 200 individer som vanligt. 2 mutantbossar och 1 djurboss. Spelarna vet redan innan att någonstans, förmodligen inte så långt ifrån dem, har deras förra boss med sitt anhang slagit sig ner (jag brukar skämtsamt kalla den bossen för SD-bossen). De vet också (ifrån djuren) att en stor grupp djur ville inte söka kontakt och har bildat en djurark (Revir), de vet var ungefär var den finns. Det här gör att vår kampanj startade med lite konflikthärdar. En liten mutantark som är emot nallar. En djurark som inte gillar människor (eller mutanter för den delen) och så spelarnas ark som tycker att alla kan väl bara vara vänner (eller vad de nu tror). Det förekommer även motsättningar i spelarnas ark, då det finns mutanter som fortfarande har sympatier med den gamla bossen och även en del utav djuren som fortfarande inte litar på mutanter.
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore
 
Oddball_E8
Posts: 123
Joined: Sat 14 May 2016, 20:13

Re: Arken extremt svag och outvecklad?

Sun 15 May 2016, 06:39

Arken har väl fört en strikt isolationistisk filosofi fram tills väldigt nyligen?

Den har haft krubb och vatten så det räcker och mer eller mindre skjutit alla som närmat sig (som i trailern), och först nyligen börjat få brist på krubb och vatten och andra väsentligheter.
 
User avatar
SCalvin
Posts: 189
Joined: Tue 03 Feb 2015, 19:06

Re: Arken extremt svag och outvecklad?

Mon 16 May 2016, 18:25

Såvida jag inte säger annat. En av mina mål är att ha en blandad zon där fokus inte ligger på Fria Ligans metaplott utan på händelser runt i Zonen.
 
User avatar
Buio
Posts: 51
Joined: Mon 16 May 2016, 21:25

Re: Arken extremt svag och outvecklad?

Mon 16 May 2016, 21:40

Såvida jag inte säger annat. En av mina mål är att ha en blandad zon där fokus inte ligger på Fria Ligans metaplott utan på händelser runt i Zonen.
Jag har också tänkt ut en lite annorlunda start på min introduktion till Mutant År Noll. Kommer starta med en väldigt liten ark i ett skyddsrum och ge möjligheten att börja med Djur eller Robot redan från start i Arken. De kommer vara extremt sällsynta och speciellt Robotar ses med misstro på. Men samtidigt har de växt upp med Arken (inte bildligt talat när det gäller Robotar), och speciellt Djur kommer att vara mer accepterade som en slags speciell mutant.

Tanken är att spelarna ska få välja rollpersoner fritt, och kunna starta som Djur eller Robot i en "nykläckt" ark. Ville börja från start och med en hel del utforskning och okunskap om världen utanför innan de får lägga i andra växeln och rivstarta min kampanjidé.
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4517
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Arken extremt svag och outvecklad?

Mon 16 May 2016, 23:15

Såvida jag inte säger annat. En av mina mål är att ha en blandad zon där fokus inte ligger på Fria Ligans metaplott utan på händelser runt i Zonen.
Jag har också tänkt ut en lite annorlunda start på min introduktion till Mutant År Noll. Kommer starta med en väldigt liten ark i ett skyddsrum och ge möjligheten att börja med Djur eller Robot redan från start i Arken. De kommer vara extremt sällsynta och speciellt Robotar ses med misstro på. Men samtidigt har de växt upp med Arken (inte bildligt talat när det gäller Robotar), och speciellt Djur kommer att vara mer accepterade som en slags speciell mutant.

Tanken är att spelarna ska få välja rollpersoner fritt, och kunna starta som Djur eller Robot i en "nykläckt" ark. Ville börja från start och med en hel del utforskning och okunskap om världen utanför innan de får lägga i andra växeln och rivstarta min kampanjidé.
Kul, berätta gärna hur det går! :)
Fria Ligan
 
Nibbleberget
Posts: 69
Joined: Tue 17 May 2016, 11:51

Re: Arken extremt svag och outvecklad?

Tue 17 May 2016, 11:56

Arken kan ju även ha blivit eftersatt och förfallit i takt med Den gamles åldrande.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests