User avatar
Kramsrof
Topic Author
Posts: 28
Joined: Fri 22 May 2015, 09:43

Re: Mutant: År noll Metro

Thu 21 Jan 2016, 20:39

Det låter kul. Har en station mer odlingsbar mark? Koncentreras Arkens maskinpark till en annan? Finns kompetensen för jakt och strövtåg i befolkningen? Jag skulle dock särskilja dem med mindre hårda gränser. Vilka gäng och bossar som huserar var, kanske något projekt som definierar deras hörn snarare än att lägga alla våldsmakare i ett hörn, allt krubb i ett annat. Vilken station som har marknaden, eller var Folket anlägger sitt tempel t ex.
Ja från början kan jag tänka mig att de fyra stationerna inte är så inriktade på en speciell UN-bonus, sen efter ett tag när fler projekt byggs upp får stationerna mer karaktär, det känns (iallafall för mig) naturligt att bygga projektet Marknad på T-centralen då det är en mittstation. Sedan är det upp till RP (kanske lite reglering från min sida så inte "deras" station bli för "op".

Även i början kan det vara blandat med sysslor i de olika stationerna men om en station skulle bli väldigt tekniskt känns det naturligt för skrotskallar att flytta dit eller "vallfärda" dit för att hitta nya delar och lära sig av likasinnade etc.

Med bossar tänkte jag fortfarande idén med en boss på varje station, och hur den bossens personlighet är kommer också reflektera hur stationen blir och utvecklas. Det är tänkt på rådslag att visserligen hoppar RP ut ur sina roller, men det är de fyra bossarna från stationerna som möts i mitten för att diskutera vilket projekt som ska byggas, deras åsikter och liknande kan bestämma vart projektet byggs. Ex: Guvernören (kommendant) som leder sitt gäng med våld menar att projektet zonbrottning/milis/armé borde byggas på hans station där den gör mest nytta. Han är dock inte så intresserande av att en staty ska byggas på hans station, onödigt trams menar han, men visst, bygg en på eran station om ni vill, så länge jag slipper se den är jag nöjd.

Sedan så kommer vi ha första spelmötet med det här imorgon så vi får se vad de andra tycker, de kanske ser ur en annan vinkel som är mycket bättre. Detta är ju mitt första rollspel och jag har ju inte så mycket livserfarenhet så jag vet inte riktigt :/ Förhoppningsvis kommer vi ha roligt vilket är det viktigaste :D
 
Ifrit
Posts: 50
Joined: Sat 16 Apr 2011, 01:57

Re: Mutant: År noll Metro

Fri 12 Feb 2016, 18:24

Jag älskar tunnelbanemutant! Vår ark ligger nere i Västra Skogen men ambitionen är definitivt att placera ut utposter längs med blåa linjen. Jag gillar dock din idé om att sprida ut arken från start, särskilt specialiserade stationer drar tankarna till hunger games. Vad gör Centralen när konservlagret börjar sina? Väljer ut ett par arma krakar från stationerna och skickar upp dem på ytan förstås! Dom årliga krubblekarna!

Lite skamlös reklam också; jag gjorde en ark-karta för mina rollpersoners ark nere i Västra Skogen om det kan vara intressant; (länk).
 
User avatar
LXEagle
Posts: 69
Joined: Thu 04 Apr 2013, 21:40

Re: Mutant: År noll Metro

Mon 02 Jan 2017, 02:16

Nu har ju inte Elysium kommit ut ännu. Men jag tänker mig att det är underjord som IMM/Zongastarna överlever.
Om man har en stad som inte har en underjordisk bana, så kanske man kan tänka sig att det ändå byggs tunnlar. Möjligen för att dränera bort en stigande havsnivå men också som stora skyddsrum eller fortifikationer, typ Metro 2033-världen. I det första fallet så skulle det leda till stora fyndigheter någorlunda friskt vatten underjord som kan pumpas upp och i viss mån förklara varför det är så mycket monster i stads-zonen.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 11 guests