User avatar
Kramsrof
Topic Author
Posts: 28
Joined: Fri 22 May 2015, 09:43

Mutant: År noll Metro

Fri 15 Jan 2016, 14:44

En kompis till mig håller på att läsa Metro 2033 resan till mörkret (#4 i serien) och blev sugen på att rollspela i en tunnelbana i Mutant. Då jag själv också har läst alla 4 böcker i serien tyckte jag att idén lät intressant och tillsammans knåpade vi ihop hur vi skulle göra med diverse zonfärder, regler och Arken. Det absolut mesta är samma som i Mutant: År noll, men vi anpassade lite grejer för att det skulle bli "bra" (enligt oss). Jag tänkte skriva här lite hur vi gjorde och om det är någon som har gjort något liknande är det kul att ta del av. Notera att det inte bara är Arken som är i en tunnelbana, utan hela zonen är tunnelbanesystemet (SL).

Varje station räknas regeltekniskt som en zon, fast det är resan dit som tar tid, vi bestämde att det tar 1 timme att gå från en station till en annan. Så på sätt och vis är det själva tunneln som är zonen, och stationen.

Min kompis tyckte att det räckte med bara T-banan men jag tyckte att det tog bort lite valfriheten i zonfärder, det finns ju i princip bara valet att fortsätta gå framåt i tunneln eller gå bakåt, det är lite tråkigare än vanliga zonfärder i Mutant där spelare kan gå höger vänster framåt diagonalt osv. Så jag gjorde en till karta över ytan, med tunnelbane linjer som visar vart T-banan går och vart man kommer upp. RP kommer nämligen att kunna gå upp till ytan från en station (om inte in/utgången är förstörd). Zonfärder uppe på ytan är precis som vanligt, 4 timmar utforskning med ruiner, artefakter och annat smått och gott.

Generellt är tanken att ytan har högre röt- och hotnivå en i T-banan, men undantag kommer att göras :)

Men det som var absolut svårast var Arken, min vän ville att det skulle vara lite Metro känsla med flera olika stationer som man kunde åka emellan och handla grejer emellan osv. Men jag ville att RP skulle börja som ensam Ark utan en andra Ark, så jag valde att dela upp Arken i fyra (5) stationer.

När ett projekt görs byggs den på den stationen som har den UN inriktningen, alla stationer räknas som en Ark så alla tar del av bonusen men om en station skulle försvinna (bli anfallen, pest, sättas i karantän osv) skulle de UN-värdena som finns på den stationen försvinna. Det finns dessutom en krönikör per station utsänd av Den Gamle för att hålla ordning på stationerna.

Östermalmstorg är krubbstationen, alla projekt som handlar om krubb byggs på den stationen och där är krubbförrådet. Här bor RP och det finns en blandning av sysslor. Mutant med hund är vanligt.

Hötorget är teknikstationen, alla projekt som ökar UN i teknik byggs där, för att köpa saker som byggs av Arkens tekniker måste köpas i Hötorget (eventuellt T-centralen). De flesta som bor här är skrotskallar.

Gamla stan och Slussen är nu en och samma station och kallas Gamla Slussen, där är Arkens UN-värde i försvar. Krossare bor här.

Kungsträdgården är där den Gamle bor och där Kulturen har sitt fäste (den stationen har inga andra stationer som den måste försvara sig mot och är därför den mest fredliga med minst militära medel). Här bor i princip alla krönikörer.

T-centralen är en mittenstation där rådslagen hålls och där finns det är en marknad där man kan köpa saker från alla stationer. T-centralen tar 1 patroner för att man ska få tillåtelse att besöka stationen, (lite som Hansan i Metro 2033).
Inspirationsbilder: http://imgur.com/LlMaEmX
http://imgur.com/snhbYAF

Här är Ark kartan, alla 5 stationer är med, Östermalmstorg är den översta, Hötorget till vänster, Gamla stan + Slussen i botten och Kungsträdgården till höger. I mitten är T-centralen. Jag har inte varit på stationerna personligen så jag visste inte riktigt hur dem såg ut, hade bara googles bilder att utgå ifrån och det var lite konstiga vinkar de var tagna ifrån så jag fick använda fantasin :) Jag valde göra alla lyor med tält symbolen men självklart bor inte alla i tält, de två stora tälten som en boss kommer att leva i är uppbyggd av tågdelar med en tågdörr.
http://imgur.com/ZD4JloE

Metro kartan:
http://imgur.com/AsrlgZh

Zonkartan för expeditioner ovan ytan, varje sektor motsvarar en station i tunnelbanan:
http://imgur.com/OjvsYB6

Jag har även modifierat än del hotkort och gjort 2 nya mutationer (for fun), har funderat på att göra en ny syssla kanske, är osäker. Funderade på att göra så att zonstrykaren bara kan leda vägen i metro, inte på ytan. Ungefär samma som att Navigatören bara kan navigera på vatten och inte leda vägen på land. En del projekt är förändrade eller tillagda, exempelvis Dressinen. Vi får se om jag orkar vidareutveckla.

Om något är oklart säg det så kan jag försöka förtydliga, är inte så bra på att förklara :/
 
User avatar
Kramsrof
Topic Author
Posts: 28
Joined: Fri 22 May 2015, 09:43

Re: Mutant: År noll Metro

Fri 15 Jan 2016, 15:30

Eller en till talang till zonstrykare:
Tunnelvan
Du hittar bland tunnlarna där andra skulle ha gått vilse på fem minutrar och du har byggt upp en instinkt åt vilket håll tunnlarna är påväg.
Du får +2 på LEDA VÄGEN i tunnlar men -1 ovanför ytan

Det fanns tankar kring om att göra det lättare för RP att slåss och röra sig i mörkret då de är uppvuxna i det mörka tunnelbanesystem men att de skulle få en minus modifikation på ytan, eller ta 1 skada av direkt solljus. Men vi kastade det, bättre hålla det simpelt och inte ändra för mycket.
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4516
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Mutant: År noll Metro

Fri 15 Jan 2016, 16:51

Cool projekt, och snygga kartor! Jag älskar Metro 2033 och 2034. Faktum är att sysslan krönikör är direkt inspirerad av en karaktär i Metro 2034. :)
Fria Ligan
 
User avatar
Kramsrof
Topic Author
Posts: 28
Joined: Fri 22 May 2015, 09:43

Re: Mutant: År noll Metro

Sat 16 Jan 2016, 00:34

Cool projekt, och snygga kartor! Jag älskar Metro 2033 och 2034. Faktum är att sysslan krönikör är direkt inspirerad av en karaktär i Metro 2034. :)
Kan det vara Homeros (Homer?) möjligtvis? Har faktiskt inte dragit kopplingen själv men nu när du säger det kan jag inte tänka på någon annan... Det är viktigt att anteckna historia!
 
User avatar
Kramsrof
Topic Author
Posts: 28
Joined: Fri 22 May 2015, 09:43

Re: Mutant: År noll Metro

Sat 16 Jan 2016, 00:38

VI åkte T-banan idag för att kolla hur stationerna såg ut och jag märkte en del felaktigheter av bland annat Östermalmstorg, det ska vara ett "hål" i mitten där en rulltrappa går upp. Ska nog ändra det imorgon. Jag hoppas att det kommer att vara roligt att spela det här :)
 
User avatar
SCalvin
Posts: 189
Joined: Tue 03 Feb 2015, 19:06

Re: Mutant: År noll Metro

Sat 16 Jan 2016, 00:44

En underjordisk zon verkar skoj. Nu vill jag hitta på mer av vad som kan finnas under jord! Något mer än tunnelbanan finns det säkert. Någonstans måste ju de nesliga rubbitarna bryta igenom. Om tunnlarna är säkrare, gör en egen röttabell för dem. 1-5 röta 0, 6 röta 1?

Att dela Arken i små delar verkar intressant, men kanske inte så strikt delat. Vissa projekt går att placera i en avdelning, men andra är lite svårare, allmänna idéer. "Jovars, odlingstäpporna ligger åt Norrhallen till." I stället för att rakt fördela på bonusar skulle jag och spelarna fundera på vilken stämning olika delar ska ha. Om en del har marknaden, är det väl bara logiskt att banken byggs där. Försvarsanläggningar dyker upp i form av posteringar vid alla strategiska tunnelmynningar.
 
User avatar
Kramsrof
Topic Author
Posts: 28
Joined: Fri 22 May 2015, 09:43

Re: Mutant: År noll Metro

Sat 16 Jan 2016, 12:21

Jo visst kommer det finnas undantag och nyanser, alla stationer (förutom Kungsträdgården) kommer att ha en vaktpost mot de yttre tunnlarna förstås, men vi tänkte ändå att det var passande med fyra stationer som hade fyra inriktningar. Om Rådet exempelvis bestämmer för att bygga en svinstia, ja då byggs den i Östermalmstorg. Om en staty ska byggas, ja då görs det i Kungsträdgården. Sedan finns det exempelvis Bränneri som är både Krubb och Teknologi, och ja då kan RP förstås välja vart den byggs, eller kanske till och med i T-centralen. Projekt som Övervakning appliceras på alla stationer så det kommer inte att vara jätte strikt med vart de olika projekten byggs, i slutändan är det upp till RP. Sedan kan det vara så att om Östermalmstorgen exempelvis bygger en svampodling kan de bli kända för sitt goda te (gjort på svamp), på det sättet kan olika stationer få olika "personligheter" och charm.

Det där med Rubbit lät skoj, de måste komma från zonkompendium "Dö köttätare dö" eller hur? Har själv inte läst den så vi får se.
 
User avatar
Gråskägg
Posts: 238
Joined: Wed 29 Jan 2014, 00:26
Location: Territorierna

Re: Mutant: År noll Metro

Sat 16 Jan 2016, 12:28

Missa inte den här gamla tråden - mängder av bra idéer för en ark i Stockholm, både ovan och (inte minst) under jord: Var lägger du din Stockholms-ark?
Slutstation Hökarängen - avstigning för samtliga passagerare!
 
User avatar
Kramsrof
Topic Author
Posts: 28
Joined: Fri 22 May 2015, 09:43

Re: Mutant: År noll Metro

Sat 16 Jan 2016, 13:21

Missa inte den här gamla tråden - mängder av bra idéer för en ark i Stockholm, både ovan och (inte minst) under jord: Var lägger du din Stockholms-ark?
Läste igenom tråden och det fanns massor av intressanta och roliga saker som togs upp, Stockholms T-bana togs upp ett antal gånger, vet du om det blev någon kampanj där som någon kan dela med sig av? Jag tyckte det var sjukt intressant det där med kulvertarna under Östermalmstorg (Hela Stockholm), ni tog upp exempel som mellan Radiohuset och Fältöversten fanns det förbindelser till Garniosen? Har själv inte varit uppe på ytan av Östermalmstorg men det var mycket inspirerande, kanske kan RP hitta någon dörr de har förbisett tidigare mellan Karlaplan och Östermalmstorg, där en lång tunnel leder dem, ja vart? Bara att ta reda på!
 
User avatar
SCalvin
Posts: 189
Joined: Tue 03 Feb 2015, 19:06

Re: Mutant: År noll Metro

Mon 18 Jan 2016, 20:54

Nu när jag tittar... Kaninmutanterna har en fix och färdig bosättning just i en tunnelbana. Men om underjorden ska bli häftig och värd att trampa runt i behöver den fyllas med saker:

-Banan går för en bit över jord, på en bro. En mer utsatt sträcka.
-Taket i en gång har rasat in. Solljus från världen ovanför strilar ned.
-Parkeringshus. Från de underjordiska våningarna går det att ta sig upp genom huset och ut i staden.
-Deponi med gamla tåg. Ett av dem kanske fungerar efter lite mekande och kannibaliserande.

Det låter kul. Har en station mer odlingsbar mark? Koncentreras Arkens maskinpark till en annan? Finns kompetensen för jakt och strövtåg i befolkningen? Jag skulle dock särskilja dem med mindre hårda gränser. Vilka gäng och bossar som huserar var, kanske något projekt som definierar deras hörn snarare än att lägga alla våldsmakare i ett hörn, allt krubb i ett annat. Vilken station som har marknaden, eller var Folket anlägger sitt tempel t ex.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests