Guendolin
Topic Author
Posts: 69
Joined: Sat 09 Apr 2011, 16:12

Webbaserad karaktärsskapare

Sun 26 Jul 2015, 22:52

Hej!

Nu under sommaren har jag jobbat på en webbaserad karaktärsskapare till Mutant: År noll

Ni kan hitta den här!
EDIT: ny URL

Jag skulle vilja ha feedback i detta läge. Mycket jobba återstår. Ni får gärna kommentera här eller skicka ett mejl till mig. (adress finns på sidan)

Det stora jobbet som är kvar är att fixa validering och kontroller vid varje steg samt att lägga till Genlab Alfa.

OBS: Sidan körs på min RaspberryPi, en enkortsdator för 300:- hemma hos mig. Alltså kan sidan ta lång tid att ladda första gången.

Testade webläsare:
Chrome (43.0) (Windows & Android 5.0.2)
Firefox (39)

Guide:
1. När du öppnar sidan väljer du språk mellan Svenska och engelska och klickar på start.
2. Du väljer vilket spel som karaktären ska skapas för. Klicka på någon av spelboxarna. Det är viktigt att du klickar på någon utav dem för att få senare val. I dagsläget fungerar det enbart med att klicka på "Mutant: År noll". "Genlabb Alfa" kommer vid ett senare tillfälle.
3. Nu väljer du klass. I år noll finns det bara "Mutant" att välja på. Klicka alltså på "mutant" i listan.
4. Nu väljer du syssla. Välj bland listan av sysslor.
5. Nu väljer du ålder. För mutanter finns bara "Mogen" att välja på. Klicka på "Mogen" i listan.
6.Välj namn. Skriv in ett namn i fältet eller klicka på något av exemplen i listan.
7. Välj utseendet. Skriv in något i varje fält eller klicka bland listorna ovanför varje fält.
8. Placera ut grundegenskapspoäng. Skriv in önskat värde i varje fält eller använd -/+ för att placera ut poängen. Välj om du senare vill ha en extra förmåga till din karaktär. Klicka i så fall i kryssrutan under grundgenskaperna.
9. Placera ut färdighetspoäng. Skriv önskat värde i varje fält eller använd -/+ för att placera ut poängen.
10. Välj talang. Klicka på talangen i listan för att välja den.
11. Få förmåga. Klicka på det/de visade kortet/korten för att slumpa fram din förmåga
12. Skriv relationer till andra RP. Klicka på "lägg till" för att lägga till relation till en annan RP. OBS: enbart de första 4 relationerna kommer att visas på käraktärsbladet.
13. Skriv eller klicka på något av exemplen för att välja relationer till SLP.
14. Skriv eller välj bland exemplen för att välja dröm
15. Välj startvapen genom att klicka på vapnet i tabellen med vapen. Slumpa fram patroner, krub och vatten genom att klicka på tärnings-ikonen för respektive sak.
16. Lya och övrigt synns inte på käraktärsbladet (än) så det går att hoppa över.
17. Här visas det färdiga rollformuläret . Högerklicka på formuläret och välj "spara som" för att spara karaktären.
Last edited by Guendolin on Mon 27 Jul 2015, 12:32, edited 5 times in total.
 
User avatar
Krönikören
Posts: 819
Joined: Sat 01 Mar 2014, 13:43

Webbaserad karaktärsskapare

Mon 27 Jul 2015, 00:29

Superbra idé! Ser riktigt snyggt ut.
Jag testkörde från mobilen nu (en iPhone 5s) och upptäckte att en del texter inte visades. Grundegenskaperna, färdigheterna och Mutationerna (jag markerade hela sidan och kopierade sen klistrade in i anteckningsappen och då kom texten där, men i webbläsaren är texten osynlig)

Återkommer säkert med fler synpunkter, gillar verkligen verktyget!

Edit: upptäckte nu även att Slaven fått Styrka som främsta grundegenskap. Enligt regelboken är det Kyla!
 
Guendolin
Topic Author
Posts: 69
Joined: Sat 09 Apr 2011, 16:12

Re: Webbaserad karaktärsskapare

Mon 27 Jul 2015, 00:53

Jag har gjort viss anpassning för mobiler men bar kunant testa på den jag har (Chrome på android 5.0.2). Bästa upplevelsen just nu är i Chrome på PC skulle jag gissa.

Bra att du hittade det med slaven! Ska fixas bumms.

EDIT: Hittade källan till felet om Slaven. I den engelska utgåvan så har den strenght som bästa grundegenskap. Ligan får gärna komentera detta.

Något kruxigt med fonterna har det också blivit.
EDIT: Nu är det rätt fonter också.
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4897
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Webbaserad karaktärsskapare

Mon 27 Jul 2015, 01:55

Grymt verktyg, tror att det kan bli riktigt bra!!!
Fria Ligan
 
User avatar
Jurij 1138
Posts: 329
Joined: Fri 29 Apr 2011, 09:15
Location: Zonen på Öarna

Re: Webbaserad karaktärsskapare

Mon 27 Jul 2015, 11:34

Jag kör Safari på OSX, och får inte upp några val alls. Kan inte välja klass osv.
________________________
Meka Extraordinaire
 
Guendolin
Topic Author
Posts: 69
Joined: Sat 09 Apr 2011, 16:12

Re: Webbaserad karaktärsskapare

Mon 27 Jul 2015, 11:37

Jag kör Safari på OSX, och får inte upp några val alls. Kan inte välja klass osv.
Har du valt vilket spel du ska skapa karaktären för? Du måste börja från början och klicka "start" och "nästa".

Validering för varje steg kommer vid ett senare tillfälle.
 
User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 4438
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Sweden

Re: Webbaserad karaktärsskapare

Mon 27 Jul 2015, 12:06

Ja, vad krävs för att det ska fungera, får inte upp några val någonstans?

Kanske är för tekniskt för mig :(

Edit: Ah, det funkar ju om man bara vet var man ska klicka :)
Last edited by Fenhorn on Mon 27 Jul 2015, 13:19, edited 1 time in total.
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore
 
User avatar
Jurij 1138
Posts: 329
Joined: Fri 29 Apr 2011, 09:15
Location: Zonen på Öarna

Re: Webbaserad karaktärsskapare

Mon 27 Jul 2015, 13:15

Jag kör Safari på OSX, och får inte upp några val alls. Kan inte välja klass osv.
Har du valt vilket spel du ska skapa karaktären för? Du måste börja från början och klicka "start" och "nästa".

Validering för varje steg kommer vid ett senare tillfälle.
Ja, jag valde År Noll. Sen kommer inget upp på nästa sida.
________________________
Meka Extraordinaire
 
Guendolin
Topic Author
Posts: 69
Joined: Sat 09 Apr 2011, 16:12

Re: Webbaserad karaktärsskapare

Mon 27 Jul 2015, 13:22

Ja, jag valde År Noll. Sen kommer inget upp på nästa sida.
Jag får helt enkelt försöka kolla upp det. Jag har dock ingen mac så det kan dröja innan jag hittat en lösning på problemet. Du får gärna säga exakt vilken version av OSX och Safari du kör samt om du kan säga om det blir något felmeddelande i webbläsarkonsolen.
 
User avatar
Krönikören
Posts: 819
Joined: Sat 01 Mar 2014, 13:43

Re: Webbaserad karaktärsskapare

Mon 27 Jul 2015, 14:55

Lite fler saker som skiljer sig från den svenska versionen av Mutant, 2:a upplagan:
• Bossens bästa GE ska vara KNS och inte SKP
• UTSEENDE: Ansikte är felstavat :)
• Jag får inga vapenval för Bossen!

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests