• 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9

SCalvin

Re: Människor - Exodus / Förslag?

Thu 21 Apr 2016, 00:13

Jag börjar tänka mer runt The 100 ju mer jag ser av den. Både mötet med mysko tatuerade typer med pilbågar, och de andra enklavallianserna.

soda

Thu 21 Apr 2016, 09:20

Jag börjar tänka mer runt The 100 ju mer jag ser av den. Både mötet med mysko tatuerade typer med pilbågar, och de andra enklavallianserna.
Det är någonting med The 100 (är en bit in i säsong 2) som för mig är överraskande bra. Misstänker att det är "Mutantigheten".

Byrax

Thu 21 Apr 2016, 20:38

Känns som "Ad Astra" borde föräras minst ett zonkompendium till Exodus.

Henke

Fri 22 Apr 2016, 06:34

Känns som "Ad Astra" borde föräras minst ett zonkompendium till Exodus.

Fast Ad Astra skulle ju bli en egen box?
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte

Blatifagus

Sat 18 Jun 2016, 11:17

Finns det någon ungefärlig tidplan på när vi kan förvänta oss en kickstarter för "Exodus"?
Image

Tomas
Site Admin

Sat 18 Jun 2016, 15:30

Finns det någon ungefärlig tidplan på när vi kan förvänta oss en kickstarter för "Exodus"?
Under hösten! Exaktare datum får vi återkomma om. :)
Fria Ligan

Buio

Mon 20 Jun 2016, 21:54

Får man fråga om Exodus är före Grå Döden?

Oddball_E8

Tue 21 Jun 2016, 06:45

Det är någonting med The 100 (är en bit in i säsong 2) som för mig är överraskande bra. Misstänker att det är "Mutantigheten".
Har faktiskt börjat titta på The 100 på grund av denna tråden.

Rätt kul med mutantigheten, men många småsaker stör mig.

Som att ingen kommer på att göra ett armborst eller pilbåge (sett säsong 1 än så länge) eller som att man ser produktionsfel rätt ofta (nån gång när de skulle svinga sig över en flod med en lian så visade de närbild på när någon stod och höll i lianen, och då kunde man se tvinnat rep inuti... sånt i allmänhet).

Men som ren inspiration är den rätt intressant. Många nya ideer till spelat har man fått :)

Tomas
Site Admin

Tue 21 Jun 2016, 09:36

Får man fråga om Exodus är före Grå Döden?
Japp!
Fria Ligan

BlueDNA

Wed 29 Jun 2016, 21:43

Hej
Såg att ni diskuterade människor lite.
Har sett att ni har skrivit lite om att de kanske vaknar upp från att ha varit i ett cryo-sömn.
Jag skulle kunna tänka mig lite annorlunda egenskaper när det gäller människor. Några positiva effekter och några negativa.
Den första jag kom att tänka på är att om en människa utsätter sig för stress så skulle man kunna säga att denne blir mer mottaglig för röda döden.
Dvs när denna "mutation" slår till så kommer den personen att ta mer skada tex gruppen går in i en zon där det finns röda döden. Som människa så tar man dubbel skada.
Att denna "mutation" kickar in beror på att man som människa inte har anpassat sig för miljön och kan vara känsligare.
Positiv sak. Vid stress kan det uppkomma minnen som kan hjälpa människan (kanske är en klon etc). Människan kommer ihåg att det fanns en verkstad på ett visst ställe, vilket kan göra att det är enklare att hitta vissa saker. Fördelen med denna är att det kan skapas historier helt plötsligt.
Sen kan man även tänka sig positiva och negativa saker som att när man har kommit till ett labb så är en viss sannolikhet dörrar går att öppna och personen kommer ihåg koder. Men personen kan även "trycka" fel och aktivera någon "mördarrobot"
Dvs man skulle kunna använda människors förmågor "mutation" för att driva historien framåt.
Sven måste slå en mutationstärning, Sven får en "flash" av att det ska finnas ett vapenförråd som är dolt i sektor 7, är en källare där polisen brukade lagra stulna saker. Den är väl skyddad under jorden, så fixar gruppen bara 1-2 granater så kan det fortfarande finnas saker kvar.
Fördelen är att nu måste gruppen fixa granater, mat sen vet man aldrig när man kommer fram till platsen. Minnet kanske var fel.. och istället så bor det nu människor som är muterade kannibaler och rollpersonerna måste ge sig iväg snabbt. Det blir inte heller bättre av att kannibalerna tänker anfalla arken där de kom ifrån, då de dödade ledarens symbios (en mutant med psi egenskaper, som levde sammanfogad med ledaren och fick näring på detta sätt, samtidigt fick ledaren droger i form av kristaller som växte på psi klor) Vilket ledare gladeligen hade skördat genom att klippa psi mutantens klor. Nu hängde hans påtvingade tvilling som en klump och han var rasande.
Dvs människor skulle kunna ha "onödiga" färdigheter men även kunna tex läsa gamla språket.
Likaväl så kan en mutation slå fel och en genetisk defekt som kommer upp på grund av att människan har varit nedfryst som tex försvagning i sinne och fysik.
Så mutation kan användas på människor dock lite annorlunda.  
Sen kan det finnas olika typer av människor om de har legat i cryo, är kloner, uppvuxna i zonen.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
GZIP: Off