Wed 23 Mar 2016, 10:53
Skulle också uppskatta ett friare upplägg så det är ju grymt!
Jag hoppas också att det innebär att man får skapa sin egen Enklav, då det öppnar upp för att köra en från det som sedan skulle kunna bli Ulvriket (kul om man kört en grym UA Ulvriketkampanj t.ex...) eller en enklav i rymden som någon föreslog tidigare i tråden, hur coolt vore inte det!? Eller bara en enklav som ligger rimligt nära den zon man spelar i. Vi har spelat i "Malmö/KBH" och det känns redan lite krystat att det dykt upp rätt mycket djur från paradisdalen där... (jag vet att "paradisdalen" såklart kan ligga närmre i denna världen, men det är inte helt lätt att svälja med fjällhotellet och ett gäng gamla UA-spelare)
I övrigt så tycker jag att människornas stora fördel utöver high-tech (som såklart kommer att "ta slut" så de får börja tillverka egna skjutjärn istället...) borde vara kunskap. Hur det ska in i spelet vet jag inte men det hade varit skoj att få till. Kanske det artar sig i form av att de är kan vara väldigt bra på att dominera Mutanter som förstått vilka de är (det gamla folket)? Kan någon typ av dominera-"vi är människor och vet bäst"-bonus i vissa lägen få Mutanterna att vika sig och lätt bli människornas undersåtar? Grymma förhandlare när de väl skapat sig en position i zonen?
Någonstans såg jag idén om att enklaverna skulle vara riktigt skruvade ställen - med viss inspiration från paranoia - det hade jag gillat. Att enklavens galenskap ibland kan vara ett lika stort (eller större) hot mot rollpersonerna än ytvärdens fasor.
Har ända sedan År 0 kom ut varit mest taggad på Exodus, så jag väntar med stor spänning och höga förhoppningar på denna modulen!