• 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9
 
User avatar
Peter
Posts: 587
Joined: Sat 09 Apr 2011, 14:52

Re: Människor - Exodus / Förslag?

Sat 26 Sep 2015, 08:36

Jag antar att IMMs edge är att de (i) börjar med tech och (ii) kan använda tech. Tycker att det framgår av namnet att det här kommer att handla om upptäckt, utforskning och erövring.
Check out my BoL heroic migration period hack - Barbarians of the Dark Ages
Kolla mitt ny-klassika BRP-derivat - Monster och Människor
 
User avatar
LXEagle
Posts: 69
Joined: Thu 04 Apr 2013, 21:40

Re: Människor - Exodus / Förslag?

Sat 26 Sep 2015, 19:35

Exodus kan ju också betyda utkastad iofs...

Såvida man inte börjar som nedfrusen så måste IMM ha flytt pesten och sedan överlevt kriget i isolerade samhällen. Var skulle dom ha fått sin teknologi ifrån? Det är mer troligt att dom återgår till ett jägarsamhälle och med tiden tuffar till sig. Sedermera kommer dom i kontakt med andra varelser. Fysiskt svagare än djuren och utan mutanternas röt-tålighet och specialförmågor så kanske det slutar illa. Dom behöver en edge kanske men varför skulle sånt ligga runt och skräpa i zonen i nyskick för?

Nedfrusen klon med hightech och cyberförmågor gillar jag mer som en egen klass och inte som IMM.
 
User avatar
Krönikören
Posts: 819
Joined: Sat 01 Mar 2014, 13:43

Re: Människor - Exodus / Förslag?

Sat 26 Sep 2015, 21:16

IMM kan ju tillhöra en enklav och därigenom få tillgång till kunskap och högteknologi. Jag förstår inte varför de skulle behöv vara nedfrusna..?
 
User avatar
Henke
Posts: 1639
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Re: Människor - Exodus / Förslag?

Sat 26 Sep 2015, 21:19

Exodus kan ju också betyda utkastad iofs...

Såvida man inte börjar som nedfrusen så måste IMM ha flytt pesten och sedan överlevt kriget i isolerade samhällen. Var skulle dom ha fått sin teknologi ifrån? Det är mer troligt att dom återgår till ett jägarsamhälle och med tiden tuffar till sig. Sedermera kommer dom i kontakt med andra varelser. Fysiskt svagare än djuren och utan mutanternas röt-tålighet och specialförmågor så kanske det slutar illa. Dom behöver en edge kanske men varför skulle sånt ligga runt och skräpa i zonen i nyskick för?

Nedfrusen klon med hightech och cyberförmågor gillar jag mer som en egen klass och inte som IMM.
Jag tänker att IMM mycket väl skulle kunna vara cybernetiskt förstärkt och nedfryst, men att man får välja själv när man skapar rollpersonen. I gamla mutant var det ju en skarp linje mellan IMM (överlevare under katastrofen) och NFM (nedfrysta människor som övervintrat). De IMM som överlevt under katastrofen är ju snarare "zongastar".
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte
 
User avatar
Henke
Posts: 1639
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Re: Människor - Exodus / Förslag?

Sat 26 Sep 2015, 21:21

Hoppas förövrigt att vi slipper Cyborg och Biomensch klasserna :)
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte
 
User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 4429
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Sweden

Re: Människor - Exodus / Förslag?

Sat 26 Sep 2015, 21:36

Tror väl snarare att gamla mutants IMM är ättlingar till de människor som exodus handlar om. De val de har är kanske att bara vara genetiska alfamänniskor (alltså bara "bra exemplar") eller att kanske ha en förstärkning (av någon typ). Gamla mutants NFM härstammar från de få enklaver som av någon anledning inte faller.
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore
 
User avatar
LXEagle
Posts: 69
Joined: Thu 04 Apr 2013, 21:40

Re: Människor - Exodus / Förslag?

Sat 26 Sep 2015, 22:19

IMM kan ju tillhöra en enklav och därigenom få tillgång till kunskap och högteknologi. Jag förstår inte varför de skulle behöv vara nedfrusna..?
Jo men mutanterna är inte dummare än att dom också kan lära sig saker och använda högteknologi. Så det är egentligen ingen fördel bara en tjuvstart.

Nedfryst människa var en klass man kunde spela i Mutant 2 på den tiden det begav sig. Det var en ganska klen figur men den hade teknik och utbildning från början. IMM däremot var en slags överlevare en ganska tuff typ. Jag skiljer gärna på dom två, och ser gärna IMM som en Mad Max figur, kanske lite mentalt förvirrad ibland, som ett resultat av ja...situationen.

Zongastarna iofs...men dom har ju problem med rötan. Cyborgar och Biomensch-typer hade varit roligare om dom hade haft nackdelar. Kanske måste dom äta piller hela dagarna. Eller så har dom dagar där dom känner sviterna av att ha varit nedfrysta.
 
User avatar
Krönikören
Posts: 819
Joined: Sat 01 Mar 2014, 13:43

Re: Människor - Exodus / Förslag?

Sun 27 Sep 2015, 12:41


Jo men mutanterna är inte dummare än att dom också kan lära sig saker och använda högteknologi. Så det är egentligen ingen fördel bara en tjuvstart.

Nedfryst människa var en klass man kunde spela i Mutant 2 på den tiden det begav sig. Det var en ganska klen figur men den hade teknik och utbildning från början. IMM däremot var en slags överlevare en ganska tuff typ. Jag skiljer gärna på dom två, och ser gärna IMM som en Mad Max figur, kanske lite mentalt förvirrad ibland, som ett resultat av ja...situationen.
Ja, det är förstås ett dilemma. Men med kunskap tänker jag mig en nivå som inte är tillgänglig för mutanter: tänk akademiska studier på hög nivå, eller skillnaden mellan en välutbildad elitsoldat och en bonde-rebell.
Teknologin kan antingen kräva specialkunskap eller till och med i vissa fall vara bio-låst till sin ägare (vapen aktiveras med fingeravtryck etc..)

Mutant Undergångens arvtagare tyckte jag misslyckades med IMM, särskilt när Talanger var tillgängligt för alla. Jag hoppas (och har förtroende för) att Fria Ligan & CO finner ett sätt att göra det balanserat och kul att spela IMM!

Instämmer att det vore kul med info om både enklav-IMM och Zongastar!
 
Mikethebike
Posts: 63
Joined: Thu 01 May 2014, 17:51

Re: Människor - Exodus / Förslag?

Mon 05 Oct 2015, 10:38

IMM kan ju tillhöra en enklav och därigenom få tillgång till kunskap och högteknologi. Jag förstår inte varför de skulle behöv vara nedfrusna..?
Jo men mutanterna är inte dummare än att dom också kan lära sig saker och använda högteknologi. Så det är egentligen ingen fördel bara en tjuvstart.

Nedfryst människa var en klass man kunde spela i Mutant 2 på den tiden det begav sig. Det var en ganska klen figur men den hade teknik och utbildning från början. IMM däremot var en slags överlevare en ganska tuff typ. Jag skiljer gärna på dom två, och ser gärna IMM som en Mad Max figur, kanske lite mentalt förvirrad ibland, som ett resultat av ja...situationen.

Zongastarna iofs...men dom har ju problem med rötan. Cyborgar och Biomensch-typer hade varit roligare om dom hade haft nackdelar. Kanske måste dom äta piller hela dagarna. Eller så har dom dagar där dom känner sviterna av att ha varit nedfrysta.
Biomensch hade ju nackdelen att de var tvungna att äta väldigt mycket. Minns inte cyborgernas nackdelar tyvärr.
 
User avatar
Peter
Posts: 587
Joined: Sat 09 Apr 2011, 14:52

Re: Människor - Exodus / Förslag?

Mon 05 Oct 2015, 13:14

Jag skulle misstänka att man spelar enklavbor - antingen nedfrysta eller generationella - som lämnar sin underjordiska bunker och utforskar en ny värld. Därav 'Exodus'.

I MUA var det ju tydligt att IMM var, i huvudsak, ättlingar till tidigare enklavbor som koloniserat efter katastrofenvärlden. Gastarna i M0 visar vad som hänt med de få IMM som överlevt på ytan - Människorna i Exodus lär vara betydligt mer igenkänningsbara.

Tycker detta är verkligt fräckt. Mänskligt samhälle så som vi känner igen det har helt enkelt inte varit möjligt på ytan/i zonen. Det är verkligen en värld som har gått under.
Check out my BoL heroic migration period hack - Barbarians of the Dark Ages
Kolla mitt ny-klassika BRP-derivat - Monster och Människor
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests