Hej på er, första posten och tråden här på forumet.
Det jag tänkte fråga er andra är vad ni önskar se i Exodus, då beträffande människor och hur de ska fungera som rollpersoner. Mutanter har mutationer, djuren har sina vilddjursgrejer. Vad ska en människa ha? Zonen SKA vara ogästvänlig och extremt otrevlig för en människa, iaf enligt mig. Men det ska vara spelbart!
Något som tycks antydas i tidigare zonböckerna är att människor har en GE mer än mutanter. Det är en bonustärning, men långt ifrån att väga upp de negativa sakerna. En människa som pressar slag bryts automatiskt som jag förstår det, samt att de helt saknar mutationer. En ide vore att människor har möjligheten att använda en dice-pool av tio rutor till att slå om ett misslyckat slag.
Exempel: Erik Rödskjorta ska försöka slå till en mutant. Han har i grunden 4 tärningar att använda. Samtliga misslyckas. Dock har Erik en punkt i sin "MänniskoPool", typ som mutationspoäng, och använder en av dessa för att slå om sitt slag. Nu slår han istället 1 lyckad tärning och gör 1 skada på sin fiende! Mutanten bränner sedan honom till aska.
Tanken är då att människor använder denna egenskap istället för mutationer/vilddjurspoäng. Slår man Biohazard på "övertändning" så får människan beroende på situation/egenskapsgrund någon negativ påföljd. Typ i Eriks fall kan han få ont i handen och det blir jobbigare ett tag framöver att använda den. -1 tärning på alla slag där handen används.
Vad har ni för ideer själva?