• 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9
 
Korpen
Topic Author
Posts: 2
Joined: Mon 29 Jun 2015, 18:19

Människor - Exodus / Förslag?

Mon 29 Jun 2015, 18:41

Hej på er, första posten och tråden här på forumet.

Det jag tänkte fråga er andra är vad ni önskar se i Exodus, då beträffande människor och hur de ska fungera som rollpersoner. Mutanter har mutationer, djuren har sina vilddjursgrejer. Vad ska en människa ha? Zonen SKA vara ogästvänlig och extremt otrevlig för en människa, iaf enligt mig. Men det ska vara spelbart!

Något som tycks antydas i tidigare zonböckerna är att människor har en GE mer än mutanter. Det är en bonustärning, men långt ifrån att väga upp de negativa sakerna. En människa som pressar slag bryts automatiskt som jag förstår det, samt att de helt saknar mutationer. En ide vore att människor har möjligheten att använda en dice-pool av tio rutor till att slå om ett misslyckat slag.

Exempel: Erik Rödskjorta ska försöka slå till en mutant. Han har i grunden 4 tärningar att använda. Samtliga misslyckas. Dock har Erik en punkt i sin "MänniskoPool", typ som mutationspoäng, och använder en av dessa för att slå om sitt slag. Nu slår han istället 1 lyckad tärning och gör 1 skada på sin fiende! Mutanten bränner sedan honom till aska.

Tanken är då att människor använder denna egenskap istället för mutationer/vilddjurspoäng. Slår man Biohazard på "övertändning" så får människan beroende på situation/egenskapsgrund någon negativ påföljd. Typ i Eriks fall kan han få ont i handen och det blir jobbigare ett tag framöver att använda den. -1 tärning på alla slag där handen används.

Vad har ni för ideer själva?
 
User avatar
SCalvin
Posts: 189
Joined: Tue 03 Feb 2015, 19:06

Re: Människor - Exodus / Förslag?

Tue 30 Jun 2015, 02:41

De regler för IMMer som funnits är väl att de bara tar högst en träff när de pressar, men att de inte kan läka den genom att bara trycka i sig krubb utan har en fast helningstakt?

Reliker av enklavteknologi är en tänkbar fördel. Det och vilja, rätt och mannamod över den degenererade pöbeln.

Vilken sorts extra grundegenskap en IMM skulle ha verkar jag ha missat, vad skulle det vara?
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4896
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Människor - Exodus / Förslag?

Tue 30 Jun 2015, 10:11

Bra tråd! Vi har ju en del del idéer angående människorna, men inget är spikat ännu. Så ni har alla möjligheter att påverka!
(Obs att reglerna för icke-muterade som SCalvin referar till är ändrade i nya utgåvan av spelet - de var hursom bara "placeholder" tills fullständiga regler för IMM kommer i Mutant: Exodus.)

@Korpen: Välkommen till forumet!
Fria Ligan
 
Korpen
Topic Author
Posts: 2
Joined: Mon 29 Jun 2015, 18:19

Re: Människor - Exodus / Förslag?

Tue 30 Jun 2015, 15:32

@Tomas: Tackar!

Tanken är väl mest att det verkligen ska vara annorlunda att spela de olika "raserna", men att de på något sätt ska följa samma grundstruktur med en "mutations/vilddjurs"-pool. Jag är dock lite för att man på något sätt gör det något jävligare för IMM-er. Det ska väl på något sätt kännas att man är i en värld som inte riktigt vill ha en där.
 
User avatar
KimKhan
Posts: 64
Joined: Mon 09 Feb 2015, 22:10

Re: Människor - Exodus / Förslag?

Wed 01 Jul 2015, 04:09

En slags referens till Arla Gryning ser jag nästan som ett måste.

Annars så kan deras start med överlägsen utrustning (som har existerat i olika varianter) i alla tidigare versioner av Mutant ska vara en bra start for IMM. Det kan kanske vara en bra balangsgång mellan mutanterna och människorna. IMM startar med "så mycket mer prylar" som hjälper deras överlevnad. Men när Mutanter har tillgång till samma saker efter en periods letande i Zonerna så jämnar det snart ut sig.
När inga ungar längre finns är allting slut.
vad är det då för mening om man står ut?
Visst har det blivit kaos i tidens lopp,
men så länge det finns ungar så finns det hopp.
 
User avatar
SCalvin
Posts: 189
Joined: Tue 03 Feb 2015, 19:06

Re: Människor - Exodus / Förslag?

Fri 03 Jul 2015, 17:48

Om de inte utgår från enklavtech, som vanliga mutanter inte kan hitta i zonen hur mycket de än letar.
 
User avatar
KimKhan
Posts: 64
Joined: Mon 09 Feb 2015, 22:10

Re: Människor - Exodus / Förslag?

Fri 10 Jul 2015, 03:38

Någon slags "slumptabell" eller liknande för bunkerns/enklavens kultur och attityd kring allt och alla skulle vara intressant. Det nämns att de olika "grupperingarna" gick tillsammans delvis på grund av gemensamma ideologier...
När inga ungar längre finns är allting slut.
vad är det då för mening om man står ut?
Visst har det blivit kaos i tidens lopp,
men så länge det finns ungar så finns det hopp.
 
User avatar
SCalvin
Posts: 189
Joined: Tue 03 Feb 2015, 19:06

Re: Människor - Exodus / Förslag?

Sun 12 Jul 2015, 02:54

Fler och mer om de olika titanmakterna är redan min önskan. :D Hur livet är i den sortens kompakta, avancerade samhällen och hur det förändras under deras fall.
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4896
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Människor - Exodus / Förslag?

Sun 12 Jul 2015, 07:30

Fler och mer om de olika titanmakterna är redan min önskan. :D Hur livet är i den sortens kompakta, avancerade samhällen och hur det förändras under deras fall.
Det verkar som att du kommer att få din önskan uppfylld. :)
Fria Ligan
 
User avatar
LXEagle
Posts: 69
Joined: Thu 04 Apr 2013, 21:40

Re: Människor - Exodus / Förslag?

Fri 25 Sep 2015, 18:17

IMM brukade ju ha bra grundegenskaper till att börja med i det första Mutant. I Pyri-mutant så hade de fördelen av att vara en majoritet och lite av en överklass.

Mitt förslag är att dom har möjlighet att köpa teknologi som är förbjuden för övriga klasser, från en överlevande enklav eller isolerad megacity-rest någonstans som helt enkelt understödjer IMM på det sättet. I utbyte kanske dom får lite basvaror som jordbruksprodukter. Men det är viktigt att teknologin begränsas på olika sätt. Det kanske ligger i enklavens intresse att IMM-byn hålls nere så att dom inte växer till ett potentiellt hot.

Så jag tänker att IMM bor i isolerade feodala byar eller fortifierade småstäder där det finns rent vatten. Gärna med lite väg emellan så att man kan MAD-MAXA. Den här handeln kanske smörjs av viss smuggling av skumma element inne i enklaven.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests