• 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9
 
User avatar
Peter
Posts: 581
Joined: Sat 09 Apr 2011, 14:52

Re: Människor - Exodus / Förslag?

Thu 08 Oct 2015, 09:32

Exodus - Pitch

Enklaven har öppnat sina portar. Ytan är redo att utforskas. Du och dina 2-4 kamrater har kastats ut ur dess trygga inre - som exploratörer är er uppgift att finna en plats bland radioaktivitet, försurning och mutanter där ert samhälle kan återskapas. Ytan är ett fientlig helvete - er proviant och ert vatten kommer att ta slut, batterierna i era lampor och gevär kommer att sina. Tänk inte ens på att försöka återvända med ofullgjort uppdrag - arkebusering väntar desertörer. Ni är välutbildade - ni har examen i biologi, fysik, militärhistoria och antropologi. Men en sak som ni aldrig undervisats i måste ni lära er nu - ni måste lära er att överleva.

Inspiration: Robinson Crusoe, Stanley, Fallout, Alone on Mars, Ulvriket, första scenerna i De Tolv Apornas Arme

Koncept
- Återgå till M0s kärna - överlevnad, fast som en liten spelargrupp snarare än som helt samhälle.
- Den "store vite utforskaren" - exploration och exploatering. En liten, desperat expedition. Men RP kan göra sina egna moraliska val om de vill.
- Mer kapabla och bättre utrustade än mutanterna i M0, men i en mer desperat situation. Bara det mat och vatten de har i ryggsäcken.
- Fascistisk enklav, möjlighet att efter hand möta och interagera med andra grupper i zonen. Den stora långsiktiga frågan är om ett hyggligt samförstånd kan uppstå - eller om det bara blir erövring. Men alltid fokus på RPs överlevnad dag för dag.
- Letar efter något - rent vatten? Terraformeringschip? Strålningsfri zon? Stockholms innerstad? Den gröna platsen? Vad händer om det inte längre finns.
- IMM har goda teoretiska färdigheter som spelarna måste använda kreativt för att kunna överleva. Lära sig rena, odla, filtrera, sätta fällor, upptäcka faror. Förlitar man sig enbart på medhavd kost och batteri är man snart död. Kanske Cybernetik men då med samma begränsning (visst är det coolt att ha en stålkloarm, men vad gör man när batterierna tar slut?).

Omslag
Påminner om "Maktens Portar" i komposition.

Typiska namn
Maximilian, Konstantin, Augusta, Ferdinand, Isabella, Rudolf, Diana, Vilhelm,
Check out my BoL heroic migration period hack - Barbarians of the Dark Ages
Kolla mitt ny-klassika BRP-derivat - Monster och Människor
 
User avatar
soda
Posts: 166
Joined: Thu 24 Oct 2013, 10:54
Location: Göteborg

Re: Människor - Exodus / Förslag?

Thu 08 Oct 2015, 10:01

Exodus - Pitch
Jag köper detta! :D
 
User avatar
Krönikören
Posts: 800
Joined: Sat 01 Mar 2014, 13:43

Re: Människor - Exodus / Förslag?

Thu 08 Oct 2015, 14:21

Såld!
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4474
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Människor - Exodus / Förslag?

Thu 08 Oct 2015, 16:09

Kul idéer, tack för dem! :)
Fria Ligan
 
User avatar
KimKhan
Posts: 64
Joined: Mon 09 Feb 2015, 22:10

Re: Människor - Exodus / Förslag?

Wed 21 Oct 2015, 22:39

Riktigt bra pitch, Peter!

En sak som jag såg som jag verkligen ser fram emot - som jag inte visste att jag ville se förrens nu - är den nästan "strategiska tänkandet" med det långsiktiga perspektivet på att bygga ett samfund med flera olika bosättningar.

Tänk Kingdom of Dragon Pass, ni nördarna som kan gamla udda spel.
När inga ungar längre finns är allting slut.
vad är det då för mening om man står ut?
Visst har det blivit kaos i tidens lopp,
men så länge det finns ungar så finns det hopp.
 
User avatar
Krönikören
Posts: 800
Joined: Sat 01 Mar 2014, 13:43

Re: Människor - Exodus / Förslag?

Wed 21 Oct 2015, 23:15

Tips: TV-serien "The 100". Massor av uppslag till Mutant, och Exodus ideér!
Låt er inte avskräckas av de första 2-3 avsnitten, bit ihop och snart blir det en helt annan serie än det "tonårsdramat" de luras med i första avsnitten!

Säsong ett på Netflix. Säsong två om man kommer åt Netflix Kanada. En tredje säsong rullar just nu enligt imdb..
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4474
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Människor - Exodus / Förslag?

Thu 22 Oct 2015, 21:46

Tips: TV-serien "The 100". Massor av uppslag till Mutant, och Exodus ideér!
Låt er inte avskräckas av de första 2-3 avsnitten, bit ihop och snart blir det en helt annan serie än det "tonårsdramat" de luras med i första avsnitten!

Säsong ett på Netflix. Säsong två om man kommer åt Netflix Kanada. En tredje säsong rullar just nu enligt imdb..
Håller med om detta tips! Är själv mitt i säsong 2 nu. Även om serien stundvis känner som en budgetversion av Hunger Games är den stundvis faktiskt riktigt bra, och ryggar inte undan för mörker och svärta. Och som sagt finns det en hel del inspiration att hämta till Mutant - backstoryn är faktiskt väldigt lik År Nolls...
Fria Ligan
 
User avatar
SCalvin
Posts: 189
Joined: Tue 03 Feb 2015, 19:06

Re: Människor - Exodus / Förslag?

Tue 27 Oct 2015, 10:16

Det viktiga att tänka på här är att enklaverna inte är de semi-mytologiska ursprungsmyter de är i UA, eller spillror av ett samhälle bevarade i stasis som NFM verkar representera. Här utspelar sig brytpunkten där de vandrare som kanske eller kanske inte grundar Pyri flyr från de döende enklavsamhällena.

Vad jag undrar över är hur pass långt in i krisen RP startar. Utgångspunkten verkar ju bli någon av Elysium-alliansens enklaver, men vad har tvingat ut RP? På något sätt har ju enklaven upphört att vara en permanent lösning. Har den förlorat sin kapacitet att föda hela sin befolkning? Ligger delar i ruiner efter enklavkrigen? Det första allvarliga mötet med zonen är dels påtvingat.

Likt Maskinarium-teasern i Fenix som beskrev ett hyfsat fungerande maskinsamhälle skulle jag inte ha något emot att göra enklaven till den centrala utgångspunkten. Men att sätta RP i en extern utpost av något slag, eller som ensamma utforskare, skulle fungera.

Att spela zongastar eller vandrare från bergen har jag inte funderat på. Finns ett intresse för att spela norrlänningar i en husbilskolonn eller cancerdrabbade, raggiga människostammar?
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4474
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Människor - Exodus / Förslag?

Tue 27 Oct 2015, 14:52

Inget är spikat än, men det vi skissat på hittills är just att ha enklaven som den centrala spelplatsen i Exodus, att få uppleva enklavernas (eller i alla fall en enklavs) fall i faktiskt spel. Peters pitch är cool - expeditioner ut i Zonen blir det garanterat, sannolikt både under och efter själva Exodus-kampanjen.
Fria Ligan
 
User avatar
Peter
Posts: 581
Joined: Sat 09 Apr 2011, 14:52

Re: Människor - Exodus / Förslag?

Tue 27 Oct 2015, 17:13

Inget är spikat än, men det vi skissat på hittills är just att ha enklaven som den centrala spelplatsen i Exodus, att få uppleva enklavernas (eller i alla fall en enklavs) fall i faktiskt spel. Peters pitch är cool - expeditioner ut i Zonen blir det garanterat, sannolikt både under och efter själva Exodus-kampanjen.
Fräckt isf ifall enklavens sammanbrott blir en tickande tidsbomb i spel. Att det börjar som en säker fristad som man kan återvända till - men att dess funktioner (sjukvård, mat, vatten, utrustning) en efter en kollapsar allt eftersom saker och ting går åt skogen. Och har man inte hunnit fått saker att fungera på någon liten plätt på Ytan innan kollapsen är fullbordad så är det kört.
Check out my BoL heroic migration period hack - Barbarians of the Dark Ages
Kolla mitt ny-klassika BRP-derivat - Monster och Människor
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9
GZIP: Off