Mon 31 Jul 2017, 11:35
Vägar och Kartor
Kartan över brända jorden är ett rutnät, större, finmaskigare och tommare än en zonkarta (eftersom man rör sig över större avstånd). Medan man åker drar man en linje som visar vägsträckningen - i två färger och/eller bredder (man behöver två pennor - kanske en markeringspenna för autobanan och en bläckpenna för vanlig väg.
För varje ruta drar man som sagt ett vägkort. Det finns tre lekar:
- Autobana (gott om raksträckor och avfartsvägar till vanlig 'väg')
- Väg (gott om svängar och anslutande vägar. Då och då en påfart till Autobana)
- Terräng (gott om blanka kort. Då och då stöter man på en väg eller Autobana som går i någon riktning (anges). Vissa kort har även geografiska hinder som sjöar, berg eller lavafält)
Korten visar i vilka riktingar vägen fortsätter - både i samma vägtyp och som avfart/påfart till en annan vägtyp (rent estetiskt använder man såklart traffiskyltsbilder på korten). Man kan när som helst välja att sticka av i terrängen om det inte finns väg i den riktning man kör.
Enstaka kort kan visa speciella platser eller händelser - men i normala fall måste man 'stanna' och utforska zonsektor i enlighet med ordinarie zonutforskningsregler. Någon enstaka 'uppenbar' bränslekälla (typ befäst bensinstation) kan finnas, men oftas måste man utforska sektorn för att hitta bränsle - vilket nästan alltid leder till komplikationer (stjäla en mutantklans spritförråd, stjäla reservdelar till en distillator etc).
Vissa kort kan också vara mer som hotkort/möten (Motorkosackhord!, Vägriddare vill duellera, Blästerstorm etc)
En Kartläsare bygger en egen kortlek med ett fåtal kort. Dessa dras från de tre lekarna (något system som gör att Kartläsare kan investera tid och energi, kanske bränsle, för att få nya kort)