User avatar
Peter
Posts: 581
Joined: Sat 09 Apr 2011, 14:52

Re: Mutant - Vredesvägen [pitch]

Fri 29 May 2015, 22:11

Check out my BoL heroic migration period hack - Barbarians of the Dark Ages
Kolla mitt ny-klassika BRP-derivat - Monster och Människor
 
User avatar
ekofest
Posts: 109
Joined: Sun 29 Jan 2012, 14:20

Re: Mutant - Vredesvägen [pitch]

Tue 09 Jun 2015, 22:35

Vill bara tjoa ut ett allmänt "heja" till tråden och idén med ett rullande-ark-kompendium.
Älskade filmen. Bästa på åratal
 
User avatar
LXEagle
Posts: 69
Joined: Thu 04 Apr 2013, 21:40

Re: Mutant - Vredesvägen [pitch]

Tue 21 Jun 2016, 13:38

Det finns en comicsversion som en tecknad prequel till filmen på youtube om någon är intresserad.
Rullande ark, inspirationen var hög även det egentligen inte fanns någon i filmen. När dom stannar kan man bara göra ett "vagnläger" så har man sin ark. Man kan ha särskilda fordon med speciella egenskaper, t ex kökshusbilen, barnbussen, aristokratens stridsbil, "Gubben/Gummans" långtradare, grävbilen, ambulansen, osv osv...

Dom hade en gammelgubbe (Immortan) och någon slags tankbilskejsare  (imperator), för mer mutant känsla kanske man kan vinkla det till ett feodalt system.

edit
 
User avatar
Peter
Posts: 581
Joined: Sat 09 Apr 2011, 14:52

Re: Mutant - Vredesvägen [pitch]

Wed 28 Jun 2017, 11:07

 "Vrålåk - yep
Nitar - yep
Diesel - yep
Nitro - yep
Tuppkam - yep
BEVITTNA!!"

Livet är kort på den ändlösa autobanan, dusterna tuffa och dieseln dyrköpt. Bara de hårdaste ländsvägsriddarna, de grymmaste motormarordörerna, de djärvaste kosackerna och de envetnaste truckarna har en chans att överleva.


Sysslor

Med fordon:
Landsvägsriddare (fornauto) - specialfärdighet: Manövrera (ett par olika manövrar - tvärgir, preja, bilhoppning)
Motormarodör (skrotkärra) - specialfärdighet: Borda (slå för att hoppa från ett fordon till ett annat, inklusive i samband med en ramningsattack)
Motorkosack (hoj) - specialfärdighet: Samordna (som leda fast för kosackkamrater på hojar)
Truckare (långrigg) - specialfärdighet: Plöja (Slå för att plöja igenom hinder, undvika att prejas av vägen, ramma motståndare utan att stanna)

Med tillval:
Vapenproffs (kulspruta) - färdighet: Underhålla vapen (slå för att ge vapen en extra prylbonus)
Dieselskalle (trimmad motor) - färdighet: Trimma kärra (som Mecka fast bara för fordon, mer kraftfull och specialiserad än skrotskallens fordonsfärdighet)
Kartläsare (utkikspost) - färdighet: Plotta (som finna väg fast på autobanvägnätet)
Vrakplundrare (släp med kran) - färdighet: Skrota (utvinner extra skrot ur fordonsvrak) 


En kärra består av:

Chassi
  • Fornauto (passagerare 5, Tålighet 1, Prylbonus +3, Bränsletank 18, Bränsleförbrukning 1, Hastighet 4)
  • Skrotkärra (passagerare 5, Tålighet 2,  Prylbonus +2, Bränsletank 12, Bränsleförbrukning 1, Hastighet 3)
  • Hoj (passagerare 2,  Tålighet  1, Prylbonus +2,Bränsletank 6, Bränsleförbrukning 0.5, Hastighet 2)
  • Långrigg (passagerare 12, Tålighet  3, Prylbonus +2, Bränsletank 40, Bränsleförbrukning 3 Hastighet 4)
Motor
  • Ånga (bränsleförbrukning x4)
  • Olja (bränsleförbrukning x1)
  • Etanol (bränsleförbrukning x1)
  • Reaktor Klass I (genererar 5 EP/h som kan konverteras till bränsle 1-1. Ersätter bränsletank om minst 10 bränsle)
  • Reaktor Klass II (genererar 10 EP/h som kan konverteras till bränsle 1-1.Ersätter bränsletank om minst 30 bränsle)
Kaross
  • Naket chassi (Skydd 0)
  • Plåt (Skydd 1)
  • Skrot (Skydd 2, Prylbonus -1)
  • Pansar (Skydd 5, Bränsleförbrukning +1) 
Tillval
  • Kulspruta (hanteras från passagerarsäte)
  • Utkikspost (hanteras från utkikssäte)
  • Minor (hanteras från ett specificerat valfritt säte)
  • Plog (ramningsskada +1)
  • Spikmatta (hanteras från ett specificerat valfritt säte)
  • Framlyktetorpeder (hanteras från förarsätet)
  • Spikar
  • Dragkrok
  • Takräcke
  • Radio
  • Nitroinjektor
  • Extra Bränsletank (+8)
  • Badkar (regnsamlare)
  • Harpun
  • Konvertitor (konverterar 1 Bränsle till 1 EP)
Dekor
  • Dödskalle
  • Vimpel
  • Tjurskalle
  • Flejms
  • Nitar
  • Krom
  • Fenor
Last edited by Peter on Tue 11 Jul 2017, 08:12, edited 13 times in total.
Check out my BoL heroic migration period hack - Barbarians of the Dark Ages
Kolla mitt ny-klassika BRP-derivat - Monster och Människor
 
User avatar
Peter
Posts: 581
Joined: Sat 09 Apr 2011, 14:52

Re: Mutant - Vredesvägen [pitch]

Fri 30 Jun 2017, 09:11

Färdregler:

Det kostar en bränsleförbrukning (BF) att flytta en zonsektor/vägruta. Därefter flyttar man ev Vägbonus extra. Varje fordon har en Hastighet, som indikerar hur snabbt det kan köra som bäst - inklusive vägbonus. Varje förflyttning motsvarar en timme. Eftersom bränsle är en bristvara är det en given teknik att lägga sig på minimumhastigheten, och bara lägga mer BF när det finns goda skäl till det.

E.x. En fornauto med etanolmotor kör för 2 bränsle 2 rutor genom Terräng, 3 rutor på Väg och 4 rutor på Autobahn. En hoj kör 2 rutor genom både Terräng, Väg och Autobahn.

Specialregel för långriggar - 1 Hastighet i Terräng, +1 Hastighet på Väg och Autobahn.

Vägtyper (Vägbonus)
Blockerad (vatten, väglösa berg, lavafält) - ingen förflyttning möjlig0
Terräng (vildmark och zonmark) +- 0 Hastighet
Väg (landsväg, grusväg) +1 Hastighet
Autobahn (motorväg) +2 Hastighet

Vägsystemet:

Funkar lite som drakborgen. Spelplanen är en storskaligare (ganska tom) zonkarta som representerar Brända Jorden. Om man kommer in i en ny sektor på en Väg drar man ett Vägkort - rakt fram, höger, vänster, korsning etc. Vägar och Autobahn har olika kortlekar, Autobahn har fler raktsträckor.

En kartläsare har ett par egna kort på hand som denne kan lägga ut istället för att styra vart man är på väg. Och kan spana som angränsande sektorer från sitt utkikstorn.

Om man åker i terräng så kan man upptäcka nya vägar i nya zonsektorer.

Bränsleförukning:
Chassi och motor avgör hur mycket bränsle en förflyttning kostar (spelmaterial - bränslemarkörer). Bränsle kan man få tag på på olika sätt - bränna etanol, samla och förkolna ved eller hitta olja som fornfynd. 

Förutom att resa kan BF användas för att utföra vissa manövrar. En manöver kostar en hel bränsleförbrukning.

Om man har en konvertitor går det att att konvertera Bränsle för att ladda robotar och andra EP-drivna föremål. 1 Bränsle x motorns bränsleförbukning = 1 EP 
Check out my BoL heroic migration period hack - Barbarians of the Dark Ages
Kolla mitt ny-klassika BRP-derivat - Monster och Människor
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4459
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Mutant - Vredesvägen [pitch]

Wed 12 Jul 2017, 14:51

Kul grejer, vi borde göra något av detta!
Fria Ligan
 
User avatar
Peter
Posts: 581
Joined: Sat 09 Apr 2011, 14:52

Re: Mutant - Vredesvägen [pitch]

Wed 12 Jul 2017, 20:52

Kul grejer, vi borde göra något av detta!
:) Gärna 
Check out my BoL heroic migration period hack - Barbarians of the Dark Ages
Kolla mitt ny-klassika BRP-derivat - Monster och Människor
 
samuel
Posts: 50
Joined: Wed 21 Jun 2017, 11:32

Re: Mutant - Vredesvägen [pitch]

Thu 13 Jul 2017, 15:49

Jag tänker mig någonting i norra Sverige. "På gamla vägar orörda av tidens tand stormar motormarodörerna fram i sina kärror och letar efter bränsle. De kan aldrig stanna för då fryser motorn fast. Bilens vinch används för att haka och slita av gamla bensin tankar och dra dem till bilen för att fylla på motorn innan de släpper dem och blockerar eventuella förföljare." Det skulle vara svårare att köra hojar men konceptuellt tycker jag att det är coolare.
Sedan tänkte jag mig att man kunde ha ett coriolis esct system där man har en förare, en skytt, en vinchare, en mekaniker och kanske något mer
 
User avatar
Peter
Posts: 581
Joined: Sat 09 Apr 2011, 14:52

Re: Mutant - Vredesvägen [pitch]

Thu 13 Jul 2017, 16:08

Sedan tänkte jag mig att man kunde ha ett coriolis esct system där man har en förare, en skytt, en vinchare, en mekaniker och kanske något mer
Här har jag svävat lite fram och tillbaka - från att alla är en förare och har var sin bil (och att det då kanske är mer individuellt spel och kanske mer brädspelselement) till att alla sitter i samma kärra och har olika uppgifter a la Coriolis - bilen är ett gemensamt projekt.

Iden att man kan välja mellan en förar-syssla och passagerar-syssla är tänkt som en kompromiss, som lämnar det öppet för spelgruppen att fokusera på ett eller två stora åk, eller låta varje RP ha sin egen bil. I det senare fallet kan man välja mellan att åka konvoj, eller att fokusera på en RP i taget.

Med dessa två kategoier är det viktigt att passagerarsysslor är coola och kraftfulla, så att det är skoj att spela även om man inte har en bil.
Check out my BoL heroic migration period hack - Barbarians of the Dark Ages
Kolla mitt ny-klassika BRP-derivat - Monster och Människor
 
samuel
Posts: 50
Joined: Wed 21 Jun 2017, 11:32

Re: Mutant - Vredesvägen [pitch]

Sat 15 Jul 2017, 15:31

Sedan tänkte jag mig att man kunde ha ett coriolis esct system där man har en förare, en skytt, en vinchare, en mekaniker och kanske något mer
Här har jag svävat lite fram och tillbaka - från att alla är en förare och har var sin bil (och att det då kanske är mer individuellt spel och kanske mer brädspelselement) till att alla sitter i samma kärra och har olika uppgifter a la Coriolis - bilen är ett gemensamt projekt.

Iden att man kan välja mellan en förar-syssla och passagerar-syssla är tänkt som en kompromiss, som lämnar det öppet för spelgruppen att fokusera på ett eller två stora åk, eller låta varje RP ha sin egen bil. I det senare fallet kan man välja mellan att åka konvoj, eller att fokusera på en RP i taget.

Med dessa två kategoier är det viktigt att passagerarsysslor är coola och kraftfulla, så att det är skoj att spela även om man inte har en bil.
Jag har tänkt mig ett antal sysslor om man spelar i coriolis stil.

Förare - försöker hindra olyckor och tar kärran dit den ska.

Navigator - kollar på kartor och berättar för föraren var närmaste bensin tank finns.

Tekniker - kärran blir ofta skadad. Tekniker hänger på i farten och försöker fixa allt han kan.

Skytt - om bilen har inbyggda pepprarkvarnar eller kanoner måste någon ju skjuta dem

Vinchare - om man kör med mitt norra Sverige scenario. Som jag tror funkar bättre (se nedan varför). Så kan inte bilförarna stanna. De behöver någon som kan haka fast de gamla bensin tankarna i farten och tanka bilen.

Nu. Varför spela i norra Sverige. Här följer en lista av anledningar.

1. Kylan ger en spännande stämning som känns annorlunda.
2. Kylan tvingar spelarna att alltid röra sig då motorn skulle frysa sönder om de stannar.
3. Kylan gör det svårt att komma åt bränslet vilket är varför det inte har stulits av titanmakterna då de starka vindarna, tjocka snö dimmorna och de svårt istäckta vägarna gör det oerhört svårt att få fram något bränsle ur de tankerna som finns.
4. Det finns platser för nya unika äventyr, artefakter och bosättningar. Te.x antifreeze, istålig motor, värmepack eller vinterdäck.
5. Nya hot och moster som bara kan existera i denna typ av klimat.
6. De ofta smala vägarna gör striderna mer spännande då minsta felsteg kan bli ödesdigert.

Bara lite sökningar från mig. Absolut ingen färdig grej. Kritik och ändringar uppskattas :D
GZIP: Off