Bengt Petter

Re: Mutant - Vredesvägen [pitch]

Wed 20 May 2015, 19:41

Frågan är ju vad i Mad Max som funkar bäst i Mutant. Bilarna och vägarna är det viktiga i mina ögon, inte så mycket den väldigt specifikt australiskt röda öknen. Sen är ju Mutant ganska nordiskt eller möjligen generiskt i settingen. Ett vägkrigarsupplement tycker jag kan vara ganska Mad Max-inspirerat, men det är inte Mad Max.

LXEagle

Wed 20 May 2015, 23:11

:) Autobahn i all ära, men varje ort har ju en väg så det är lätt att bygga vidare på sin zon eller en väg ut bort från sin zon till nästa.

Jag tänker mig mer ett utbränt område i en radie omkring zonen där inget särskilt växer (eftersom den inte är manipulerad) utom möjligen de muterade parasiter som orsakar psykiska sjukdomar och lyten...herregud dom kör ju som galningar!

Jag gillade också att det fanns en baby-town, en bullet-town, en gasoline-town och en nåt annat i filmen. Man fick intrycket av att dom bedrev lite handel med sina konvojer. Vilket skulle passa en brädspelsform. Detta kan ju iofs missförstås som civilisation. Men psykfallen håller isåfall lag och ordning tillbaka.
Kanske vore på plats med en liten SPOILERVARNING! :evil: :evil: :evil:
Att diskutera en miljö eller en setting är inte att avslöja filmens handling, tycker jag då inte.

LXEagle

Wed 20 May 2015, 23:18

Frågan är ju vad i Mad Max som funkar bäst i Mutant. Bilarna och vägarna är det viktiga i mina ögon, inte så mycket den väldigt specifikt australiskt röda öknen. Sen är ju Mutant ganska nordiskt eller möjligen generiskt i settingen. Ett vägkrigarsupplement tycker jag kan vara ganska Mad Max-inspirerat, men det är inte Mad Max.
Det är svårt att se hur man kan gå "offroad" utan någon slags slättmark. Är man begränsad till bara en väg med skog eller ruiner omkring så tror jag det är för lätt att blockera den vägen och då får man inte någon biljakt.

Någon skrev rullande ark, kanske är konvojen det som funkar bäst i Mutant med projekt att utveckla den.

Peter

Wed 20 May 2015, 23:46

Definitivt - det är inte australisk öken i sig jag är ute efter utan öppna, tomma vidder man kan bränna igenom utan större tanke - utmaningen är inte att överleva nästa zonsektor utan att hinna från A till B innan etanol och kulor tar slut - och därför är "bränd jord" bättre än arker och zoner som standardmiljö.

Ett proto-Frihetens Slätter funkar ju också - fast fränast vore en närmast namnlös ödeland. Autobahn som bokstavligen enda indikationen på att det kanske är Tyskland...
Check out my BoL heroic migration period hack - Barbarians of the Dark Ages
Kolla mitt ny-klassika BRP-derivat - Monster och Människor

SCalvin

Thu 21 May 2015, 18:20

Jag är inne på den mobila arken generellt. Det kan vara en motorkaravan, vagntåg, en liten flotta byggd runt en gammal finlandsfärja eller, som någon föreslog tidigare, ett rälssystem.

Den första tanken jag har är att bara zoomaut kartan och låta dem köra runt på skandinavienkartan i stället för enskilda zoner. Har ni några andra tankar om hur själva arkens rörelse genom en zon skulle fungera?

Carrot

Fri 22 May 2015, 13:50

Skulle inte bilar och fordon kunna utvecklas lite och lösas som typ i Apocalypse World?

Talang: Motorkrigare (eller whatever)

Bilen delas upp i fyra kategorier och skapas typ som man skapar en karaktär.
Man får alltså fördela en viss pott poäng som baseras på olika faktorer, typ bilens värde, hur mycket man betalat för den, om den uppgraderats osv osv.
HÅRD: Hur mycket skada bilen tål. Används för att preja, tvinga någon av vägen, ramma, använda bilens styrka till grejer.
SNABB: Hur snabb bilen är och hur avancerade manövrar den klarar av. Används för att slira, hoppa, köra om, accelerera undvika hinder och faror, göra en såndär cool 180-graders-manöver-och-backa-samtidigt-som-man-skjuter-ut-genom-rutan-på-dom-som-är-bakom-bilen-manöver
TEKNOLOGI: Alla bilar har någon typ av specialförmåga. Bilens teknologi-värde bestämmer många sådana och hur avancerade dom är samt för att aktivera dessa förmågor.
SNYGG: Skrämma, imponera, dominera osv. Ibland räcker det att man sitter bakom ratten och bara gasar lite för att någon ska gå med på det du vill.

Tanken är väl då att man använder sina GE+Bilens värde för att utföra saker. Preja någon? STY+HÅRD för att lyckas. Undvika det brinnande bilvraksinfernot framfördig? KYLA+SNABB! Spola ner vägen bakom dig med en kladdig, sörja? SKP+TEKN! Skrämma bort motormarodörerna som börjar närma sig? KNS+SNYGG!

Självklart kan man skjuta med egna vapen, kasta sig från bil till bil, försöka reparera skador i farten osv osv, men då använder man sina vanliga förmågor och GE-poäng till det.

Teknologi kanske hanteras genom ett talangliknande system?

Hur tycker ni att detta låter?

Bengt Petter

Fri 22 May 2015, 15:46

Hur tycker ni att detta låter?
Spontant tycker jag att det ser helt rätt ut, även om jag möjligen hade lagt till bränsletank där man på nåt vis kan se hur bensinen sinar. Man vill ju lätt ha ett fordonsformulär med snygga rutor. I ett vägkrigarsupplement tycker jag också att det ska finnas färdiga grund-stats för ett antal olika fordonstyper. Gärna även annat än bilar, typ långtradare, truckar, tåg, tunnelbana, motorcyklar etc. Helst förstås också skitsnygga illustrationer. Känslan när jag gick hem från nya Mad Max-rullen var att det sedan 80-talet funnits alldeles för få långtradare med släp i Mutant.
Last edited by Bengt Petter on Fri 22 May 2015, 15:48, edited 1 time in total.

putte

Fri 22 May 2015, 15:47

Definitivt - det är inte australisk öken i sig jag är ute efter utan öppna, tomma vidder man kan bränna igenom utan större tanke - utmaningen är inte att överleva nästa zonsektor utan att hinna från A till B innan etanol och kulor tar slut - och därför är "bränd jord" bättre än arker och zoner som standardmiljö.

Ett proto-Frihetens Slätter funkar ju också - fast fränast vore en närmast namnlös ödeland. Autobahn som bokstavligen enda indikationen på att det kanske är Tyskland...

Ja det vore kul å se lite utanför Skandinavien hur det ser ut där. Har tänkt mig svavelvinter som Island & fallout serien som den är å passa in i världen. ...

Peter

Tue 26 May 2015, 21:17

Jag undrar on inte Maskinariums utlovade modulsystem för att bygga robotar med olika typer av komponenter (chassi etc) samt Energi poäng för att driva dem skulle funka
Check out my BoL heroic migration period hack - Barbarians of the Dark Ages
Kolla mitt ny-klassika BRP-derivat - Monster och Människor

Klaatu

Wed 27 May 2015, 19:01

Image

Concept art från Mad Max Fury Road.

Vore coolt med en zonsektor som beskrev Immortan Joe's Citadel…

The Explosively Awesome Concept Art Of Mad Max: Fury Road
Image
GZIP: Off