jitter
Topic Author
Posts: 11
Joined: Sat 11 Apr 2015, 17:28

Hur muterad får man va?

Mon 13 Apr 2015, 10:44

Nu var det ingen fråga om antalet mutationer, vilket ju står tydligt i boken, utan snarare om den kosmetiska sidan:

Hur vanställda, missbildade, onaturliga och omänskliga låter ni era mutanter vara?

Får sprintern lov att ha en svans som hjälper balansen, insektsmutanten fasettögon på skaft, eller mardrömmaren ett tredje öga som stirrar rätt in i ens själ?

Drar ni någon hård gräns för vilka slags lyten som inte är tillåtna i er grupp?
 
User avatar
Carrot
Posts: 259
Joined: Fri 23 Nov 2012, 11:44

Re: Hur muterad får man va?

Tue 14 Apr 2015, 09:00

Om det ger mer färg till världen än spelmekaniska fördelar så ser jag absolut ingen gräns, sånär som om det skulle börja bli löjligt. Jag brukar fråga mina spelare hur deras mutationer påverkar deras utseenden, om insektsvingarna på en mutant skiljer sig från en annans osv. Det är ju helt klart roligast att som spelare få definera sånt själv (med vissa begränsningar såklart.)
Vill du ha mer gonzo: kör helt utflippade mutationer, men vill du ha nåt mer förankrat i verkligheten (vi snackar iofs mutanter som kan spruta eld och flyga, så speciellt verklighetstroget blir det ju aldrig) så tona ner det lite. Vad vill dina spelare?
 
Mattias H
Posts: 72
Joined: Sun 27 Apr 2014, 23:21

Re: Hur muterad får man va?

Tue 14 Apr 2015, 18:42

Hur det FÅR vara är väl helt upp till er. :) Det är ju ni som ska spela och ha kul.

Personligen ser jag inte Mutant som ett weird spel utan föredrar det mer seriöst inom sin kontext så att säga.
 
jitter
Topic Author
Posts: 11
Joined: Sat 11 Apr 2015, 17:28

Re: Hur muterad får man va?

Tue 14 Apr 2015, 19:59

Jag är bara en spelare, faktiskt :) Och jag har en viss förkärlek för gonzo, men jag är rätt nöjd med att gå på spelledaren och de andra spelarnas linje om ett lite mer seriöst M0. Eller, försöka i alla fall, det är ett stående skämt vid det här laget att min karaktär alltid separeras från gruppen på ett eller annat sätt, och måste hitta tillbaka eller räddas.

Men för att återgå till beskrivningar: Varken spelare eller SL i vår grupp brukar tänka så jättemycket på att beskriva fysiska tecken på mutationer. Beskrivningar består oftast bara av deras syssla, kroppsställning och uppsyn, och spelledaren håller oftast SLPs mutationer hemliga tills de hamnar i konflikter. Lite frustrerande att inte veta, men det är desto mer spännande att inte veta vad man har att förvänta sig från motståndaren, även om det bara rör sig om en match i brottningsringen.
 
User avatar
SCalvin
Posts: 189
Joined: Tue 03 Feb 2015, 19:06

Re: Hur muterad får man va?

Fri 17 Apr 2015, 13:24

Det enda definierade är att ni är mänsklig morfologi i grund. Sedan tillkommer drag härledda av den startmutation ni får. Exakt hur vingarna ser ut, eller om mutanten som spottar eld har ständiga sura uppstötningar, är mer upp till spelaren. Vi har hela raden av folk som går runt med ödleskinn och huvudkamm till psi-mutanter som nästan ser mänskliga ut.
 
User avatar
Kramsrof
Posts: 28
Joined: Fri 22 May 2015, 09:43

Re: Hur muterad får man va?

Fri 22 May 2015, 12:00

Hej Hej

Så jag satte mig och läste lite av inläggen här på forumet och tänkte bara kommentera lite på denna :)

Åsikterna går lite isär här och det är självklart spelledaren som har sista ordet (som alltid :P). Jag skulle rekommendera att SLP och RP samtalar och kommer fram till ett gemensamt svar, så alla blir nöjda.

Sedan skulle jag även vilja tillägga att minimutationer är något att tänka på, det var någon tidigare som postade det, kom tyvärr inte ihåg namnet men det har nämnts här på forumet. Minimutationerna är mer kosmetiska och roligare i rollspelandet och fyller därför inte en tekniskt funktion. Exempelvis kan en mutant med mutationen pyrokinesi värma en kopp vatten (detta exempel har använts många gånger här på forumet :P). Vi kan även göra "´tvärt-om", mutationen syns men gör ingenting extra, exempelvis amfibisk har gälar vid halsarna.

Med andra ord, lagom. Gör ingenting för extremt, den ska inte bli något flams (som vissa redan har nämnt) men att göra allting i speltekniska termer blir inte heller roligt. En bra blandning mellan rollspelning och regler, fast så länge det är roligt är allt tillåtet ^^.

Med vänlig hälsning

En som tycker om kaffe
 
jitter
Topic Author
Posts: 11
Joined: Sat 11 Apr 2015, 17:28

Re: Hur muterad får man va?

Sun 24 May 2015, 18:18

Tack för att ni delar med er av era åsikter och hur ni själva gör i er grupp! Jag ska titta närmare på tråden om minimutationer.
 
Stone
Posts: 10
Joined: Sun 26 Jun 2016, 19:18

Re: Hur muterad får man va?

Mon 25 Jul 2016, 12:04

Jag spelar ibland med en grupp nybörjare och själv tänkte jag inte ens på det där med muterat utseende. Men när några av dem läst igenom spelarboken så kom just de frågorna. På bilderna är vissa Mutanter helt människolika och andra är skrovliga och lila. Ingenstans i spelarboken tas väl detta upp? Jag använde X-men som förklaringspunkt: Beast, Colossus, Vs Wolverine, Magneto. Men jag kan ändå tycka att det är konstigt att konstruktörerna inte tar upp omänskliga utseende i början av boken när man ska göra sin RP. 

Nu kan det vara så att det faktiskt tas upp och jag missat det. Men häromdagen under spelmötet så hittade jag iaf inget om det. 
 
User avatar
SCalvin
Posts: 189
Joined: Tue 03 Feb 2015, 19:06

Re: Hur muterad får man va?

Fri 29 Jul 2016, 14:50

De enda hårda regelgränserna är att en mutant har upp till fyra mutationer (efter det ombildas de bara, den ersatta mutationen stryks) och att mutationerna rullas/dras slumpmässigt. Efter det är det väl upp till er hur fula och skumma folket i er Ark är.

Minimutationer är en kul regel. Om ni vill kan ni väl kustomisera in mutationer ni tycker saknas (Mutant utan dubbelhjärna?!) eller andra fantasifoster.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests