Isdrake

En galen/bra kampanj?

Sun 22 Mar 2015, 01:18

Har precis kommit hem efter mitt första möte med År noll, första gången på 15 års rollspelande som jag inte var spelledare dessutom. Måste säga, det var en frisk fläkt! Verkar vara ett otroligt spännande rollspel med intressanta regler och lagom mycket inspirerande.

Nu ska det dock varvas spelledare, vi ska alltså ha två kampanjer uppe. Med detta sagt så har jag inte läst spelledarboken alls, vilket säkert gör det lite svårare (då jag inte vet om någon metaplot och vet finurligen lite om världen). Men har efter mitt första möte kommit fram till vad som känns som en bra ide som jag tänkte bygga vidare på.

Första mötet kommer handla om Rollpersonernas uppvaknande och arkens uppbyggnad och utformning.
Rollpersonerna och en stor grupp människor kommer nämligen vakna upp i vad som komma bli arken. En tågstation, ett skepp, ett flygplan, en oljeplattform, en skidlift station? Även om skidliftarna kan bli jäkligt intressant med arkens olika delar ihopkopplade med en fullt fungerande skidlift så lutar det att bli en tunnelbana.

Iaf de vaknar upp och ingen har någon som helst aning hur de hamnade där eller har något minne av sitt tidigare liv. Få verkar känna igen varandra. Detta kommer till stor del även bli en del av plotten, hur hamnade vi här? vad gör vi här? För det är ju ganska vanligt att arken har en stadig grund att stå på med diverse färdigställda projekt,fyllda med karaktärer och bossar. Men vad händer om man börjar HELT från scratch? Det kan bli intressant.

Sakta börjar de utforska tunnelbanan som innehåller inte mycket mer än ett par gamla fornfynd, en karta över den närmaste övergripande terrängen and thats it! Det är nu det intressanta börjar! Hur kommer hierarkin bli? kommer det delas upp i fraktioner? Kommer en ledartyp framträda för att leda folkskaran? blir det demokrati?

I början kommer det handla om att försöka få arkens samarbete för att täcka upp de grundläggande behoven, jag snackar mat och vatten. De närmaste zonerna börjar täckas upp på kartan och fler och fler intressanta punkter börjar plottras dit. Ett simpelt försvar börjar uppstå och projekt påbörjas och kanske saboteras? Vem ska ansvara för försvaret? ska det finnas en polismakt? ska rollpersonerna vara dem som ansvarar för expeditionerna kanske?

Det jag strävar efter är att få fram en kampanj som nästan spelar sig själv, där spelledaren (jag) och rollpersonerna tillsammans skapar en ark som de vill bo i (eller hatar). Att ingenting är färdigställt är det mest intressanta tycker jag och ska bli jäkligt roligt att få rollspela fram.

Vad tror ni om denna plan? några bra tips? Någon given fallgrop som jag inte tänker på? Brainstorma! :)

Memmo

Re: En galen/bra kampanj?

Sun 22 Mar 2015, 11:41

Låter som en häftig idé, som kan skapa möjligheter för riktigt spännande uppslag. Går säkert att integrera med metaplotten också med lite jobb. Vill dock inte gå in närmre på metaplotten i den allmänna delen av forumet. Det får vi snacka om i biobunkern i så fall :) En rekommendation är att läsa på om metaplotten innan för att se hur du kan få saker att funka så bra som möjligt. Eller är kunskapen kring metaplotten exklusiv för er andra SL?

Tror dock det kan funka ändå. Hur mutanterna hamnade där kan ju ha många spännande förklaringar.

Isdrake

Sun 22 Mar 2015, 11:58

Låter som en häftig idé, som kan skapa möjligheter för riktigt spännande uppslag. Går säkert att integrera med metaplotten också med lite jobb. Vill dock inte gå in närmre på metaplotten i den allmänna delen av forumet. Det får vi snacka om i biobunkern i så fall :) En rekommendation är att läsa på om metaplotten innan för att se hur du kan få saker att funka så bra som möjligt. Eller är kunskapen kring metaplotten exklusiv för er andra SL?

Tror dock det kan funka ändå. Hur mutanterna hamnade där kan ju ha många spännande förklaringar.
Spelledarboken är exklusiv för den andra SL, så vet nada om metaplotten i spelet mer än att det talas om en Eden. Så därför var jag tvungen att försöka komma på något lite annorlunda för spelarna där metaplotten kanske istället ligger i att finna ut varför de alla befinner sig just där utan något minne av att de hamnat där. Filar fortfarande på många detaljer men kommer fram till många intressanta idéer som kan växa fram till något bra och spännande för både mig och spelarna.

Memmo

Sun 22 Mar 2015, 12:25

Jag säger: Kör! Tror det blir asballt. Kommer era två kampanjer att utspela sig parallellt i samma värld eller är de oberoende av varandra? Finns mycket intressant ni kan bygga på om spelgruppens två arker är i samma zon. Kanske kan du prata ihop dig med er andra SL och kring hur gruppen med amnesi kom att hamna i tunnelbanestationen.

Är era kampanjer helt oberoende av varandra är det nog bara att testa er fram. Det viktigaste är att det bli kul spel, tycker jag. Om det sedan klaffar med metaplotten kan i detta fall vara sekundärt. Och om ni har ett mer "klassiskt" upplägg by the book i er andra kampanj, så kan ni nog våga testa lite mer saker i den andra. Vore kul att höra rapporter om hur det gått. Vad som helst kan ju hända de stackars mutanterna när de med stapplande steg upptäcker zonen, letar boplats, drabbas av interna och externa konflikter etc.

Bengt Petter

Sun 22 Mar 2015, 12:52

En möjlighet, om man vill ha två helt olika kampanjer, är att köra med helt olika särskilda zonsektorer. Finns ju en drös i zonkompendierna samt dessutom någon här på forumet som är riktigt bra. Det finns också i SL-boken uppslag på fler metaplotter än den som är tänkt att funka som intro. Dessa metaplotter funkar att köra från start. Eller gör en egen metaplott – det finns guidelines för detta!

Mattias H

Mon 23 Mar 2015, 17:32

Kör Genlab Alfa på den andra är mitt förslag. Annan metaplot, andra karaktärer, samma värld.

Släpps typ i dagarna om jag fattat rätt.

Tomas
Site Admin

Mon 23 Mar 2015, 18:49

Kör Genlab Alfa på den andra är mitt förslag. Annan metaplot, andra karaktärer, samma värld.

Släpps typ i dagarna om jag fattat rätt.
Stämmer! Och jag kan hålla med om att det är ett närmast perfekt upplägg för parallella kampanjer - som sedan kan stråla samman. Blir själv sugen på att spela så! :)
Fria Ligan

Mattias H

Thu 26 Mar 2015, 01:08

Håller med om att det låter som en svinkul upplägg Tomas.

I detta fall innebär det också att Isdrake får en egen SL-unik bok att själv frossa i.

Isdrake

Fri 27 Mar 2015, 14:47

En jäkligt bra ide! :)
ska ta upp det med den andra SL, djuren i mutant har ju trots allt alltid varit ett steg närmare i hjärtat än tillexempel låt säga, robotar och mutanter.

Genlab alfa boken har vi ändock planerat på att skaffa.

ekofest

Tue 07 Apr 2015, 16:08

Bara av nyfikenhet, hur gick det?
Tycker också det verkar vara ett riktigt roligt upplägg
GZIP: Off