Nilo

Första passet

Sat 21 Mar 2015, 11:36

Igår bestämde vi oss för att dra igång en År noll kampanj, troligtvis börjar vi nästa helg. Sitter och läser reglerna nu och blir mäkta imponerad. Jag hade en aning om att spelet är bra, men inte så här bra! Häftigt!

Nu har jag lite funderingar hur folk brukar göra när ni spelar, både i det första passet men även senare. Jag vill göra så lite förberedelser som möjligt. Först tänkte jag köra med För en munfull vatten, men sedan visade det sig att spelarna framför allt tänder på tanken att bygga och uppdatera sin ark, så vi ska börja i arken. Troligtvis spelar vi i Malmö, med den zonsektorn som finns utgiven.

Så vad är viktigt att tänka på första spelpasset?
Dra igång lite konflikter i Arken, ställa till problem?
Kan man ta det lungnt som SL, och så spelar sig spelet själv?

Hur gör ni i zonen? Jag funderar på om man ska tänka att RP ofta har ett mål som de är på väg mot och att sektorerna på vägen är "distraktioner" som kanske tar mellan fem minuter och en timme eller om varje sektor ska vara en rejäl utmaning och få lov att ta en stund. Vet så klart att det inte finns ett rätt och fel här, men vill gärna höra hur folk tänker och gör. Undrar också hur mycket ni spelar ut och beskriver av de sektorerna som "passeras".

Rötan verkar riktigt farlig. Borde vara svårt att ta sig så många sektorer i taget, i alla fall i början.

Använder ni slumpen när ni bestämmer vad som finns i varje sektor? Verkar skitskönt att slippa förbereda men samtidigt ställer det ju rätt mycket krav på inspiration.

Hur gör ni när RP ger sig ut för att leta efter något, tex grisar till en svinstia? Kommer det då automatiskt finnas grisar i någon av de sektorer som RP ger sig av mot?

Xunin

Re: Första passet

Tue 24 Mar 2015, 10:05

Det beror lite på hur ni så att säga vill spela spelet. Antingen bygger ni Arken och dess invånare tillsammans eller så gör du det åt dem i förväg. Det sistnämnda har ju fördelen att du kan väga in element kopplat till metaplotten, vilket gör storyn lite mer spännande, kanske.

Skapa en handfull bossar, dessa ska minst ha ett mål, en relation sinsemellan samt en quirk och en perk.
Utöka med en handfull hantlangare eller "sidekicks" till ovanstående bossar. Samt slutligen några "neutrala" NPC:er som uppfyller den roll du behöver för att avancera storyn.

Att skapa minnesvärda NPC:er är en konst i sig själv och det finns böcker på området...

Oavsett vilket så tycker jag första mötet ska vara pang på rödbetan. Förslagsvis ett externt hot som spelarna "måste" förhålla sig till.
Mitt förslag är att introducera karaktärerna i Arken långsamt. Tre, fyra st per möte. Blir lättare för spelarna att hålla koll på och det skapar starkare band mellan RP och SLP, vilket ger ett fint moraliskt dilemma när konflikterna slutligen uppstår.
Enligt min erfarenhet: Ja. Jag känner mig mer som en spelföljare än en spelledare, ibland. Men det är samtidigt högst beroende av att spelarna kan hantera friheten. Om inte så måste du kanske slänga in ett rejält köttben som driver händelserna framåt.
Hur gör ni i zonen?

Zonen är ju lite det som står emellan RP och deras mål, så i någon mening är det väl en distraktion, men det låter lite missvisande i det här sammanhanget, eftersom den ju är rolig att utforska, och för vissa RP kanske zonen i sig är deras dröm.

Gällande beskrivningen av zonen... Det är klart en fördel att kunna berätta målande och med inlevelse, men ärligt talat så lånar sig M0 väldigt bra till idén om motsatsen. Jag brukar berätta svepande och med stora penseldrag, vilket känns symptomatiskt för spelets upplägg ("haka inte upp er på detaljer!"), vilket förstås är min subjektiva tolkning.
Använder ni slumpen när ni bestämmer vad som finns i varje sektor? Verkar skitskönt att slippa förbereda men samtidigt ställer det ju rätt mycket krav på inspiration.
Jag brukar rulla fram dem efterhand, eftersom spelarna tenderar att gå andra vägar än man tänkt att de ska göra. Det sagt så är inte tärningarna the end all, be all. Ofta när jag rullar för zonsektorer eller hot så ignorerar jag utgången om det inte passar, eller så har jag en bra idé som jag vill expandera. Ibland vet jag på förhand vad jag vill införa, och ibland behövs ett naturligt break från miljöer de redan passerat. Oftast får jag dock egna idéer allteftersom. Jag har alltid trott mig vara rätt kass på improvisation, men M0 gör det väldigt enkelt, faktiskt.

Varje sektor behöver inte vara hotfull (och bör heller inte vara), men låt gärna spelarna tro det. Släng in lite "ofarliga" fenomen, väderförändringar o.s.v. för att så att säga "hålla spelarna på tårna", utan att egentligen öka densiteten (hög densitet = dåligt).
Hur gör ni när RP ger sig ut för att leta efter något, tex grisar till en svinstia? Kommer det då automatiskt finnas grisar i någon av de sektorer som RP ger sig av mot?
Eftersom att stia är ett projekt som folket kan bygga så är det rimligt att anta att det finns lämpliga djur någonstans i zonen. Om RP åtar sig projektet kan man låta zonstrykare vittna om att det finns djur som passar ändamålet, några sektorer bort...

Eller så hanterar man projektet summariskt och slår tärning för projektets uppbyggnad och när det är klart så har någon annan redan släpat hem grisarna.

Messias

Tue 24 Mar 2015, 12:55

Det här beror på hur hur länge ni tänkt spela och göra. Om ni spenderar första spelpasset att "bygga" Arken så att säga enligt metoden i boken så kommer det nog ta upp en betydande del tid första passet, vilket jag som SL gillar. Då får jag samtidigt som spelarna lära känna Arken och vilka bossar det finns och eventuella problem som kommer finnas när vi börjat spela på riktigt så att säga. Bossarna är det tydligaste indikationen på vilka problem och konflikter som finns i Arken, då Bossarna alla har olika viljor och önskemål för hur Arken ska utvecklas och fokuseras på och (i egenskap av Boss) har viljan att slåss för det (eller i alla fall KOMMENDERA sina underhuggare till att slåss åt honom).

Det sagt, om ni blir färdiga med Arkskapandet och har tid kvar att spela, så hade jag slängt in lite hot direkt, för att visa spelarna att Arken inte är något paradis. Jag hade använt ett 1. ett hotkort och 2. ett personligt hot för varje spelare.

1. Hotkort. Jag hade börjat med DEN SISTA DROPPEN. Spelet kan då börja i Arken som du tänkt, men vattnet är nästan helt slut vilket både ger äventyrare en utmärkt anledning att lämna Arken och gå ut i Zonen fastän detta är mot "pappas" (Den Gamles) uppmaningar, och skapar även problem inne i Arken för dem som inte vill ut i Zonen. Se till att Vatten är svårt att få tag på, dubbla priset patroner (minst) att köpa och se till att större mutanter (Krossare och Bossar) kommer över och kräver att få rollpersonernas vatten annars blir det stryk, och mindre mutanter (Zonstrykare och Slavar) försöker istället sno deras vatten utan att de märker det.

2. Personligt hot. Jag slängde också in ett "personligt" hot åt mina spelare när vi började beroende på deras valda Syssla, för att direkt etablera deras situation i Arken. Zonstrykare skyddes till exempel som pesten eftersom de ansågs "dra med sig rötan in i Arken" och blev därför beskyllda för allt som går fel i Arken. Skicka en grupp Krossare eller en Boss att klå upp dem så fort spelet börjar för att förstärka att de är illa omtyckta. Spelar någon Slav, se till att en Boss får honom att göra något obehagligt åt honom (annars får han inget vatten av sin Boss), som t.ex smyga och stjäla något åt honom eller kräva in patroner, eller slå ner någon som varit uppstudsig. Spelar någon en Boss så se till att en annan Boss börjar spelet med att göra något som den inte hade gillat, flyttat in på den Bossens område, eller slagit ner någon från Bossens gäng, eller något, osv.
Enligt min erfarenhet spelar sig spelet "i princip" själv. Det behövs bara några knuffar då och då. Om du till exempel introducerat ovanstående hot och problem för rollpersonerna kommer de direkt ha anledningar till att skaffa nytt vatten, eller hämnas på de som klådde upp dem, eller liknande, och så fort spelarna har något de vill ha så är du golden, för då kommer spelarna att rulla tärningar för att få det de vill ha, kommer troligtvis att pressa sig vilket kommer sänka deras grundegenskaper, vilket gör att de behöver mer krubb och vatten, och så börjar allt om igen. :)
Hur gör ni i zonen? Jag funderar på om man ska tänka att RP ofta har ett mål som de är på väg mot och att sektorerna på vägen är "distraktioner" som kanske tar mellan fem minuter och en timme eller om varje sektor ska vara en rejäl utmaning och få lov att ta en stund. Vet så klart att det inte finns ett rätt och fel här, men vill gärna höra hur folk tänker och gör. Undrar också hur mycket ni spelar ut och beskriver av de sektorerna som "passeras".
Vissa sektorer har jag på förhand bestämt vad de ska innehålla, som till exempel Särskilda Zonsektorer som de i boken, och de tar ju då längre tid att spela genom. Majoriteten av sektorerna är "öde" sånär som på kringdrivande monster och liknande, i vilket fall jag bara berättar väldigt svepande hur terrängen i sektorn ser ut. Om jag inte har förberett något särskilt brukar jag sluta med en av två meningar för att signalera till rollpersonerna att detta inte är en viktig sektor, antingen: "Allt är övervuxet och förfallet och ser inte ut att dölja något av värde längre", eller "Den här platsen verkar för länge sedan ha plundrats på allt av värde".
Rötan verkar riktigt farlig. Borde vara svårt att ta sig så många sektorer i taget, i alla fall i början.
Rötan är farlig, men ändå inte. Förutsatt att rollpersonerna bara reser genom sektorer med Rötnivå 1 så får de bara ett rötpoäng om dygnet, och mina spelare insåg snabbt att det var dåligt att vara ute i Zonen om natten och återvände därför nästan alltid till Arken innan mörkret föll (det går ju snabbare att gå tillbaka till Arken än att gå djupare in i Zonen).
Jag tycker att spelet hjälper till med improvisationen ganska mycket. Det sagt så brukar jag rulla upp lite sektorer innan spelet börjar för att spara tid under det faktiska spelpasset. Mina spelare tyckte inte det var jätteroligt att sitta och titta på mig rulla en massa tärningar och bläddra i boken i tio minuter varje gång de gick in i en ny sektor. Ett par sektorer med Välbevarade ruiner, ett par till med Halvt raserade ruiner, och en majoritet av Helt ödelagda sektorer/träsk. När jag rullar upp dem behöver jag inte bestämma exakt i vilken sektor på kartan de ligger i, bara vilken sorts miljö de är, och i spel tittar jag bara på zonkartan för att avgöra vilken sorts miljö de är på väg in i, istället för att slumpa fram det. Om det är tydligt på kartan att sektorn är helt översvämmad med vatten så blir det inte några "välbevarade" ruiner. Vi spelade också i Malmö vilket gjorde att spelarna aldrig såg skymt av någon "grusöken" t.ex, mest träsk faktiskt, blandat med industrilandskap och halvt raserade ruiner av bostadskvarter.
Om RP ger sig ut för att leta efter något specifikt använder jag reglerna för projektet Zonexpedition, och har helt enkelt en Zonstrykande SLP säga att han har sett vad de letar efter i en sektor ett antal sektorer bort, men som Xunin sa, om det är för ett av Arkens Projekt och ni rullar tärningar för att få det byggt kan ni ju anta att några andra mutanter från Arken gått ut i Zonen och funnit vad som behövts. Det är ju inte bara rollpersonerna som gör allt i Arken!

Nilo

Tue 24 Mar 2015, 18:54

Tack! Mycket bra råd och tips!

Vi kommer lägga första passet på rollpersonerna och att bygga arken. Jag tror att en av anledningarna till att vi ska spela just Mutant är suget efter en värld som man bygger tillsammans, och att få hitta på och bygga Arken.

Börjar tänka att jag kan ta det ganska lugnt första passet, vi kommer nog ändå inte hinna så mycket. Jag kommer använda idén att börja med Sista droppen vatten + varsitt personligt hot, det kommer säkert dra igång händelser. Och så ska jag rulla upp ett par sektorer som jag kan ha i bakfickan.

Messias

Tue 24 Mar 2015, 21:59

Kom att tänka på en sak som jag insåg lite för sent efter jag börjat min kampanj; Om du är sugen på att hålla zongastarnas sanna natur hemlig kan det vara bättre att börja med ett annat hot än DEN SISTA DROPPEN. DEN SISTA DROPPEN löses ju naturligt genom att besöka den särskilda zonsektorn FÖR EN MUNFULL VATTEN, men genom det får man ju också reda på att zongastarna egentligen inte är övernaturliga vålnader som kommer och äter mutanter så fort mörkret går ned. Om det är en aspekt du gillar med världen så börja med HUNGERSNÖD istället kanske. Bara att byta ut vatten mot krubb istället i Arken med tanke på priser och allt sånt. Kanske kan lösas genom en zonexpedition med målet att hitta betesdjur eller något sånt. Bara något att tänka på.

Nilo

Sun 29 Mar 2015, 11:39

Vi körde första passet igår och det var så jävla kul! Vi körde på med att skapa rollpersoner och Ark- och hela den processen var väldigt rolig. Det blev en strandad färja vid kusten söder om Malmö. En zonstrykare, en krönikör och en skrotskalle. Inte bästa fighting- snubbarna... Spelet spelade verkligen sig själv. Vi körde på Sista droppen vatten och det blev drama och spännande. De gav sig ut i zonen och vi hann två sektorer innan vi fick ta kväll. Spelarna var nog lite förvånande över hur tufft det var med krubb och röta och skada, men samtidigt skoj.

Nu har jag dock lite blandade frågor och tankar.

I den första sektorn slog zonstrykaren en lyckad tärning. Jag visste att hotet var en raggbest. Jag beskrev att de gick förbi ett underjordiskt garage och där nere röde sig något. Rollpersonerna valde att gå därifrån och ta sig till nästa sektor. Ska vi då räkna sektorn som utforskad?

Hur gör man med SLP som dör under spelet, ska de strykas från antalet personer i arken, eller ska de räknas in i dödsslaget på slutet? De såg en person skjutas för vatten.

Visst tolkar jag det rätt då jag tänker att det krubbet och vattnet som behövs för varje dygn inte samtidigt läker trauma?

Får man sänka sin grundegenskaper till 1 när man får mutationer, eller är minsta 2?

Hur gör ni med färdigskrivna sektorer, ska zonstrykaren ändå slå? Slår man fram rötnivå? Tänker mig att zonstrykaren kan "förstöra" det roliga om slaget lyckas, och att i vissa sektorer vill man vara länge- och då blir det trist att inte få vara kvar på grund av hög rotfaktor.

/ Nilo

Tomas
Site Admin

Sun 29 Mar 2015, 12:23

Vi körde första passet igår och det var så jävla kul! Vi körde på med att skapa rollpersoner och Ark- och hela den processen var väldigt rolig. Det blev en strandad färja vid kusten söder om Malmö. En zonstrykare, en krönikör och en skrotskalle. Inte bästa fighting- snubbarna... Spelet spelade verkligen sig själv. Vi körde på Sista droppen vatten och det blev drama och spännande. De gav sig ut i zonen och vi hann två sektorer innan vi fick ta kväll. Spelarna var nog lite förvånande över hur tufft det var med krubb och röta och skada, men samtidigt skoj.
Kul att höra!
I den första sektorn slog zonstrykaren en lyckad tärning. Jag visste att hotet var en raggbest. Jag beskrev att de gick förbi ett underjordiskt garage och där nere röde sig något. Rollpersonerna valde att gå därifrån och ta sig till nästa sektor. Ska vi då räkna sektorn som utforskad?
Om de hade chansen att tillbringa nog med tid i sektorn, så ja. Hur tufft hotet är att övervinna eller smyga förbi är upp till dig - även om zonstrykaren lyckas med sitt slag kan du tvinga RP att tex slå för Smyga för att ta sig förbi obemärkta. Ett lyckat Leda vägen-slag betyder inte att RP är helt safe i sektorn - bara att de upptäcker hotet innan hotet upptäcker dem!
Hur gör man med SLP som dör under spelet, ska de strykas från antalet personer i arken, eller ska de räknas in i dödsslaget på slutet? De såg en person skjutas för vatten.
Dödsslaget vid spelmötets slut är tänkt för händelser "off-screen", alltså sånt som RP inte direkt deltar i. Om det är en händelse som de bevittnar på håll och inte är delaktiga i så skulle jag säga att det är ett gränsfall. Du kan räkna in händelsen i "dagens dödssiffra" om du vill.
Visst tolkar jag det rätt då jag tänker att det krubbet och vattnet som behövs för varje dygn inte samtidigt läker trauma?
Korrekt!
Får man sänka sin grundegenskaper till 1 när man får mutationer, eller är minsta 2?
Man får sänka till 1 - men det gör en väldigt sårbar för trauma!
Hur gör ni med färdigskrivna sektorer, ska zonstrykaren ändå slå? Slår man fram rötnivå? Tänker mig att zonstrykaren kan "förstöra" det roliga om slaget lyckas, och att i vissa sektorer vill man vara länge- och då blir det trist att inte få vara kvar på grund av hög rotfaktor.
Om det handlar om särskilda sektorer som är bosättningar så kan du avstå från att slumpa fram rötnivå, hotnivå och annat. Om bosättningen är liten kan du låta zonstrykaren slå för utforskning av resten av sektorn, men utgå från att bosättningar (likt Arken) är relativt rötfria, eller i alla fall inte högre än rötnivå 1 - annars skulle ju ingen kunna bo där! :)
Fria Ligan

Nilo

Mon 30 Mar 2015, 17:58

Tack!

SCalvin

Mon 06 Apr 2015, 01:01

Första mötet blir väldigt mycket relations- och arkbyggande. Relationer mellan olika RP och diverse SLP:er skrivs ut, spelarna kommer med grundläggande idéer för var Arken ligger, hur den ser ut och vilka viktiga SLP:er som befolkar den. Bossar, men även andra prominenta individer som Arkens mest beryktade zonstrykare eller halaste fixare. Den enda SLP som är helt oinfluerad av spelarna är ju den Gamle.

Jag skulle säga att dödstalet är en pool av dramatiska bakgrundsdödsfall att ta av. Mängden mutanter som dör är redan eländig, och att öka den till 10-15 genom att okynnesdöda extra mutanter förtar dess effekt. Om sedan RP genom fumlade slag, rollspelande eller ignorans får extra folk dödade är det i sin ordning. Vi råkade döda en extra mutant genom att fumla slag för vårda när vi skulle rädda vilsna slavar.

Leda vägen är mest använd som en informationsfärdighet. Den upplyser spelarna om hot i zonen men ger dem inte direkt verktygen för att ta sig förbi dem. Att sänka rötnivån är nog den mest direkta hjälp de kan få, förutom att använda bonuseffekter på att hitta patroner och ätbara rötter. Vad som räknas som en utforskad zon har vi funderat över, och hittills definierat det som fullständigt utplundrad och hyfsat säkrad. Att bara springa igenom räknas inte som utforskad.

Måste svinstian ha grisar? Har de sett etterdoggar och vill fånga dem kan de väl göra det. Huvudsaken är att de har någon form av domesticerade djur för slakt. En av novellerna hade stora karpodlingar.
GZIP: Off