Jens go game

Mutant år noll med barn

Sun 15 Feb 2015, 15:45

Är det någon dom har erfarenhet av att spela Mutant år Noll med barn? Jag har spelat ganska mycket Morwhale med min åttaåring med härligt resultat (oftast har även någon annan vuxen varit med som spelare). Funderar på börja använda Mutant nu när vi har äventyrsbrist. Men är lite orolig för att det är för vuxet tema.

Carrot

Re: Mutant år noll med barn

Sun 15 Feb 2015, 17:12

Tonar man ner kannibalismen, arkens konstanta dödstal, barnlösheten osv så är det nog ingen fara! Dom kan ju vara pirater på Det Döda Blå, monsterjägare eller annat?
Det behöver ju inte bara ligga fokus på en massa hemskheter, och alla i arken behöver ju inte nödvändigtvis vara ute efter en hela tiden. Gör en boss som är schysst och sympatiskt och som betalar gott för historier och troféer från zonen som dom kan jobba för så är det nog ingen fara!

Shit, att vara monsterjägare låter som nåt jag själv skulle vilja spela!

Jens go game

Sun 15 Feb 2015, 21:21

Tonar man ner kannibalismen, arkens konstanta dödstal, barnlösheten osv så är det nog ingen fara! Dom kan ju vara pirater på Det Döda Blå, monsterjägare eller annat?
Det behöver ju inte bara ligga fokus på en massa hemskheter, och alla i arken behöver ju inte nödvändigtvis vara ute efter en hela tiden. Gör en boss som är schysst och sympatiskt och som betalar gott för historier och troféer från zonen som dom kan jobba för så är det nog ingen fara!

Shit, att vara monsterjägare låter som nåt jag själv skulle vilja spela!
Tack, det var riktigt bra tankar. Ska göra en liten förskutning på tonläget i mutant från missär till hopp, skaps ett nytt samhälle och humor.

Carrot

Sun 15 Feb 2015, 22:59

Pallar du vänta på Genlab Alfa så kommer du ju kunna erbjuda barnen att spela som djur i kläder, beväpnade med laserpistoler som slåss med robotar också!

Mindre fokus på deppighet och hopplöshet och mer fokus på äventyr och spänning!
Med det sagt så är väl Morwhayle inte helt utan sina mord och läskigheter heller, så jag tror nog att man kan ta ut svängarna en del.

Fler idéer: Vem kan slå motorskallarna i årets zonrace? Vem är egentligen Skrothäxan som bor i ett skjul mitt ute i träsket? En robot behöver hjälp att hitta hem till sin enklavbunker (är den intakt eller sprängd?) En galen mutant har hittat ett stort lager explosiva medel och utpressar en morlock-by! Stora ödlor hotar skörden för ett stackars mutantpar, dom kanske går att jaga bort eller till och med tämjas? Det ryktas om en forntidsskatt i en gammal skyskrapa men det sägs även att det spökar där (zonfenomen eller illvilliga zongastar?)

ekofest

Mon 16 Feb 2015, 19:32

Riktigt bra tips där carrot!!
Har själv spelat liiiite mutant med mina barn, men det finns många grejer som är en aning mörka. Har inväntat genlab alfa, faktiskt.
Rostborgen är en publicerad zonsektor som jag tror skulle funka bra med barnen. Döda blå är nämnt.
Vad tror ni att man skulle kunna ha för mörk hemlighet om den där zonsektorn med kannibalism, istället för kannibalism då?

Jens go game

Tue 17 Feb 2015, 05:50

Pallar du vänta på Genlab Alfa så kommer du ju kunna erbjuda barnen att spela som djur i kläder, beväpnade med laserpistoler som slåss med robotar också!

Mindre fokus på deppighet och hopplöshet och mer fokus på äventyr och spänning!
Med det sagt så är väl Morwhayle inte helt utan sina mord och läskigheter heller, så jag tror nog att man kan ta ut svängarna en del.
Jo det är helt rätt att Morwhayle också är läskigt. Upplevde det ganska lätt att tona ner till en nibå som var spännande men ändå inte för läskig gör sonen. Det ska nog funka med Muntant också. Som du säger så är djuren otroligt barnvänliga per definition så de kan vara bra att använda.

Carrot

Tue 17 Feb 2015, 10:00

Ekofest: Kannibalismen är av ett annat slag! En eller flera mutanter lever på andra mutanters drömmar, vilket visar sig om man sover i den speciella zonsektorn. Visioner om mörka gestalter i ögonvrån och viskande läten. Efter en natts sömn vaknar man utan att ha återhämtat skärpa!
Kanske kan mutanterna i denna zonsektor inte drömma själva? Det kanske är deras egna sätt att få uppleva hur det är. Självklart går det att lösa deras problem på nåt sätt, typ att ge sig ut på drömblomsterängen och plocka en ordentlig bukett?

Efter att ha läst igenom Genlab Alfa nu (som pdf) så måste jag säga att djurmutanterna självklart passar bra för barn, MEN att det finns ganska mycket hemskheter och grymheter i äventyret som kanske behöver tonas ner lite. Annars kan man ju skippa att spela det episka äventyret, men det hade varit synd, för det är ett väldigt fett äventyr!

Fjodor Pollett

Thu 26 Feb 2015, 22:45

Med det sagt så är väl Morwhayle inte helt utan sina mord och läskigheter heller
Å andra sidan är Morwhayle ett utmärkt nybörjarsystem med en bedrövlig nybörjarvärld. Det påstår sig vara riktat till barn, men bortsett från rena skräckspel har jag aldrig sett en spel med sådan fixering vid lik (vandrande eller inte), mord och död.

Gör robotarna mer välvilligt beskyddande så funkar nog Genlab Alfa jättebra med barn.

Krönikören

Fri 27 Feb 2015, 01:43

Är det någon dom har erfarenhet av att spela Mutant år Noll med barn? Jag har spelat ganska mycket Morwhale med min åttaåring med härligt resultat (oftast har även någon annan vuxen varit med som spelare). Funderar på börja använda Mutant nu när vi har äventyrsbrist. Men är lite orolig för att det är för vuxet tema.
Ja, vi har en 15 åring i spelgruppen! :)

Skämt å sido. Bra förslag hittills i tråden!
Minns att jag introducerade min bror någon gång när han var runt den åldern. Drakar & Demoner tror jag.. Kan bara tillägga att (som du såklart redan vet eftersom du har egna barn) att man får vara extra lyhörd på hur spelarna/barnen reagerar. Min erfarenhet är även att barn är sk. kobold-spelare som absolut inte tröttnar på att spela ostoppbara hjältar! Lite motstånd kam de såklart tycka är kul, men var försiktig med förluster! :)

Kanske en stund avsatt för eftersnack kan vara bra också? Om de har frågor kring någons handlande, något som var läskigt eller vad som var extra kul?

KalleFridholm

Wed 20 May 2015, 09:49

Jobbar som Fritidspedagog på ett mellanstadiefritids, och jag spelar regelbundet med en grupp elever i åk 4-6. Fungerar bra och de är sjukt peppade när vi väl spelar. Med hjälp av lite SVEROK bidrag så har eleverna nu köpt in Muntant år noll och de är helt sålda på spelet. Jag får betalt för att spela rollspel :D

Så de är ju lite äldre än åttaåringen, men om man tonar ned/tar bort det allra hemskaste så har det fungerat bra. Det som är kul är när de börjar tänka bortom hack-and-slash spelande och kommer med kreativa lösningar på problem som de stöter på. :)

Brukar ge dem lite extra erfarenhetspoäng om de använder sig av andra lösningar än att alltid ta till våld.
GZIP: Off