TheSpaceMan
Topic Author

Re: Rymdmannens Generatorer

Wed 18 Feb 2015, 10:12

Här är senaste zonguiden.
Det går att mata den med extern data, formatet på platser och beskrivningar finns i botten av sidan,
infälten kan endast ta kompletta länkar till en data fil som är publikt tillgänglig. T ex via public foldern i dropbox.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/796 ... index.html

Den är fortfarande under utveckling och jag kommer göra en ändring av representation snart igen.

Håll muspekaren över en ruta för att få mer detaljerad information om den sektorn.

Överväger dock till att ändra så att man istället väljer platstyp man vill slumpa och får ut en uppsättning variationer på det som man själv kan plocka mellan.

TheSpaceMan
Topic Author

Thu 19 Feb 2015, 00:43

En bild säger mer än tusen ord sägs det.
Image

TheSpaceMan
Topic Author

Thu 19 Feb 2015, 22:49

Nästa steg är faktiskt att implementera det som en overlay på en faktisk karta. Har hittat google map apiet för att hämta baserat på coordinat och zoom nivå. Bara kvar att pussla ihop det.

TheSpaceMan
Topic Author

Fri 20 Feb 2015, 14:41

Jag vet jag vet, folk börjar skalla tangentbordet nu vid mina posts.

Men nu har jag fixat en komplett zongenerator över eskilstuna.
Har lite issues med att den laddar om sidan en extra gång som gör att mina försök att låta folk fylla i namnet på en egen plats går lite i graven för stunden.

Image

SirBulle

Fri 20 Feb 2015, 15:54

Jäklar vad häftigt!
Nu är jag ingen fena på programmering, moddande och allt vad som nu kan krävas men...
Borde det inte vara möjligt att kunna göra en modd till google maps där den helt enkelt bara delar upp allt i zoner.
Sedan kan man köra ett program liknande ditt och få slumpade data för varje sektor?

Sedan köra det i webbläsaren? Minns att jag har sett något liknande som skapade olika farliga områden ifall av en zombie apokalyps eller något.

Någon begåvad person här kanske fattar vad jag är ute efter och har mer kunskap om hur man gör det och hur mycket arbete som krävs.
Vore ju ett grymt komplement till Mutant!

TheSpaceMan
Topic Author

Fri 20 Feb 2015, 16:06

Jäklar vad häftigt!
Nu är jag ingen fena på programmering, moddande och allt vad som nu kan krävas men...
Borde det inte vara möjligt att kunna göra en modd till google maps där den helt enkelt bara delar upp allt i zoner.
Sedan kan man köra ett program liknande ditt och få slumpade data för varje sektor?

Sedan köra det i webbläsaren? Minns att jag har sett något liknande som skapade olika farliga områden ifall av en zombie apokalyps eller något.

Någon begåvad person här kanske fattar vad jag är ute efter och har mer kunskap om hur man gör det och hur mycket arbete som krävs.
Vore ju ett grymt komplement till Mutant!
I ärlighetens namn så är det där en google map bild, och genom att specifiera namn så får man ett grid, i nästan korrekt storlek över den regionen, den delen jag försöker fixa till.

Problemet dock med google maps annars är att man behöver licensnycklar och annat för att göra visa interaktioner med apiet. Men visst tanken har slagit mig att man dynamiskt flyttar runt kartan, trycker på en, "skapa zondata" knapp, och den läser av metadatan i kartan om vart det är sjukhus och olika typer av relevanta zon områden i övrigt. där man inte hittar något spännande så slumpar man.

Men det är som sagt väldigt mycket jobb.

Den stora frågan är ju vad du menar dela in "allt" i zoner med.
510,072,000 är mängden zonesektorer som behöver genereras för att täcka varje kvaderatkilometer av jorden som en egen zonsektor. :)

TheSpaceMan
Topic Author

Fri 20 Feb 2015, 16:16

Ps.
Som exempel har jag nu ändrat så nu renderar kartan som en hybrid, vägnät och satelitbild, samt ändra färg på rutnätet.

Samt ändra centrum till Stockholm.

Begränsningen är ju som sagt att jag får tillbaka datan som en statisk bild och inte en interagerbar karta.

Image

och den kör ju redan i webläsaren.

TheSpaceMan
Topic Author

Fri 20 Feb 2015, 23:10

Ny version av kartan (v3)

Det går nu att fylla i namnet på en plats i sverige (allt möjligt udda går tydligen) och kartan centrerar på den platsen. Det går även ändra i en drop down lista hur man vill att kartan representeras.

Default är forftfarande Stockholm och med vägnätskarta. Här näst ska jag städa lite i dom beskrivande orden.

TheSpaceMan
Topic Author

Mon 23 Feb 2015, 16:01

Såg att jag kan göra requests mot googles api utan key så länge jag kör allt via javascript, det innebär att jag skulle kunna populera platser på kartan direkt baserat på fysiska platser enligt vad som är registerat nu, bensinstationerm sjukhus, osv.

Detta kommer garanterat vara del av v4.

TheSpaceMan
Topic Author

Fri 27 Feb 2015, 14:08

Efter att lite förtidigt ha förkastat sir bulles förslag om att göra hela världen till en möjlig zon.

Så har jag nu läst på om möjligheterna att förvandla hela världen... till en möjlig zon.

Det är inte omöjligt, genom lite vettig och galen mattematik går det konvertera latitud och longitud till ett konstant rutnät som har koll på angränsande rutor osv, vilket resulterar i samma resultat vid återbesök till samma koordinater. Dessa värden i sin tur går att mata in i slumptals generatorn som seed värde, vilket resulterar i att samma zonsektor slumpas fram på samma plats vid varje återbesök. Det går utöka med att användaren kan stoppa in ett extra värde själv utöver geografisk position för att trimma om hela slumpsystemet för alla sektorer i världen.

Detta innebär att läsa av geografiska features för en region ligger på is så länge, detta är dock ett stort projekt och kommer nog antagligen bli Version 5 av generatorn.