User avatar
Watson
Topic Author
Posts: 164
Joined: Sun 10 Apr 2011, 17:21

Datum

Fri 23 Jan 2015, 12:02

Hur hanterar ni datum i spelet? Det jag specifikt tänker på är om ni använder årtal, månad och veckodagar.

Årtalet kan ju vara räknat från något godtyckligt som Den gamle tyckte var viktigt eller något annat.
...Elementärt, min käre Sherlock
 
User avatar
soda
Posts: 166
Joined: Thu 24 Oct 2013, 10:54
Location: Göteborg

Re: Datum

Fri 23 Jan 2015, 12:22

Vi räknar dagar sedan ett av de första spelmötena. Det är inte speciellt praktiskt, men det är lite av charmen med det.
 
User avatar
SirBulle
Posts: 117
Joined: Tue 25 Feb 2014, 19:10

Re: Datum

Fri 23 Jan 2015, 12:31

Jag brukar köra på något liknande.
Räknar hur många dagar som har gått sedan en viss händelse.
Ibland för att få lite bättre koll så kanske vi kan prata om veckor.

Svårare tycker jag är att prata om timmar och sådant.
Men jag antar att det är möjligt att klockor har överlevt från den gamla tiden så folk vet ungefär hur tiden räknas även om man inte har stenhård koll på hur långa sekunder, minuter och timmar är.
 
Ötzi
Posts: 26
Joined: Sun 14 Sep 2014, 10:32

Re: Datum

Sat 24 Jan 2015, 00:55

En möjlig lösning till exaktare tidsmätning är att använda det här projektet som jag precis just nu hittar på:

Klocka
Med en klocka kan vet alla i arken exakt när det är dags att äta och när det är dags att sova. Oavsett om det rör sig om en moraklocka från förr, ett snillrikt system med kulor och ramper eller en slav och ett timglas så ger klockan en helt ny sammanhållning i arken. Fasta tider möjliggör fasta rutiner och förkortar avsevärt väntetiderna vid hemliga möten.
UN-krav: teknologi 10, kultur 10
arbetspoäng: 1xRP
färdigheter: Förstå sig på
UN-bonus kultur 1T6
Ingen röta utan artefakter.

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot] and 4 guests