User avatar
Xunin
Topic Author
Posts: 41
Joined: Mon 18 Aug 2014, 12:32

Re: Ambivalens kring Kyla

Mon 13 Oct 2014, 11:56

Kul att det finns åsikter i frågan. Jag vill utveckla lite hur jag känner med några rader...

Till den engelska upplagan antar jag att man inte vill stöta sig med Apocalypse World som använder både Cool och Sharp som attribut... Det blir svårt att inte dra paralleller, och jag tycker M0 är för bra för att ses på som "lillebror".

Mitt problem med kyla är att det omspänner för mycket. Visst, det krävs ett starkt psyke för att våga hoppa, klättra osv... Men gäller inte det närmast alla färdigheter i så fall? Det är en hård och tuff värld där alla beslut har potentiell dödlig utgång. Med den deskriptionen blir alla klasser underordnade kyla, istället för tvärtom.

Jag tycker att den "grittiga" känslan som Tomas beskriver bättre ges uttryck för i berättandet, än regelverket. Det jag söker i grundegenskaper - till skillnad från färdigheter - är minsta gemensamma nämnare. Kyla låter bra i grunden men översätts dåligt till monster, robotar och till och med djurmutanter. Det känns konstigt att betrakta ruinspindlar i termer som kyla och jag tycker det verkar onödigt med ett rollformulär för varje spelbar ras, där ingångsvärdena är helt olika.

Gillar man inte ordet smidighet finns det gott om synonymer att tillgå. Personligen gillar jag motorik, vilket känns centralt för alla raser till skillnad från kyla. Vilket förresten för tankarna tillbaka till M1. Ni kanske minns defekter som sämre gripförmåga till följd av färre eller större fingrar? Det gav rollpersonerna personlighet, färgade världen, flörtade lite med TMNT och framförallt belyste att det vi uppfattar som naturligt/mänskligt inte alls är så självklart längre.

Så det är med bestämdhet som jag hävdar att det ryms mer i smidighet än trippelsaltomortaler och pang-pang.

Edit: Tycker f.ö. att Nerves låter mycket bättre än cold(ness) om man skulle gå den vägen.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests