User avatar
Xunin
Posts: 40
Joined: Mon 18 Aug 2014, 12:32

Ambivalens kring Kyla

Sun 12 Oct 2014, 17:44

På rollformuläret i senaste dev diary kan man se att Fria Ligan ersatt kyla med agility (smidighet), och följaktligen också stress med fatigue (utmattning). Om nu detta är "final" så tycker jag det är en välkommen förändring, eftersom att beskrivningen av kyla i den svenska upplagan närmast liknar det som förut hette psyke. Ändå präglas färdigheterna kopplat till kyla av just smidighet, vilket gör den kosmetiska förändringen logisk.

Men om man nu byter ut kyla mot smidighet rakt av, hur påverkar det andra aspekter av spelet? Att t.ex. låta smidighet definiera slaven (vilket iofs den svenska upplagan redan delvis påskiner) eller huruvida man är kapabel att döda en annan humanoid i kallt blod är ju minst sagt långskott. Blir det då inte en massa revideringar av regler och övrig antydan, och är detta i så fall något man bakar in i andra upplagan av M0 som släpps i påsk?

Jag är nyfiken på vad FL har för ingångsvärden.
 
User avatar
Henke
Posts: 1620
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Re: Ambivalens kring Kyla

Sun 12 Oct 2014, 18:07

Hade föredragit "Cool"
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte
 
User avatar
Watson
Posts: 164
Joined: Sun 10 Apr 2011, 17:21

Re: Ambivalens kring Kyla

Sun 12 Oct 2014, 19:03

Jag har också noterat detta, samt att man även i Genlab Alfa har valt Smidighet istället för Kyla (vilket jag välkomnar).
...Elementärt, min käre Sherlock
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4474
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Ambivalens kring Kyla

Mon 13 Oct 2014, 02:06

Bra fråga!

Detta med Kyla kontra Smidighet är något vi har brottats en del med. Som du ni påpekar är det främst en kosmetisk förändring, men ändå väl så viktig.

Att vi från början valde Kyla beror på att det passade bra med den lite mer "gritty" känsla vi var ute efter i spelet - det är viktigare att hålla huvudet kallt än att vara vig i världen efter Undergången!

För den engelska utgåvan valde vi dock att gå över till Agility i stället, av lite olika skäl. Det medför vissa förändringar i reglerna, men egentligen inte så omfattande.

För den svenska utgåvan har vi än så länge tänkt behålla Kyla, eftersom det funkar bra som det är och det skulle en hel del krångel att byta - skillnaden är ju som sagt främst kosmetisk. Vi övervägde att använde Smidighet i Genlab (som ni sett på utkastet till rollformulär), men vi lutar nu åt behålla Kyla även där, för enkelhetens skull.

Vad tycker ni?
Fria Ligan
 
Echo
Posts: 25
Joined: Wed 28 Sep 2011, 19:24
Location: Uppsala

Re: Ambivalens kring Kyla

Mon 13 Oct 2014, 08:53

Själv föredrar jag Kyla framför smidighet, främst för att det är något annorlunda mot såväl tidigare versioner av mutant som andra rollspel där smidighet oftast är det vanliga. Gillar också tanken med att Rp måste hålla huvudet kallt för att kunna göra handlingar som skjuta etc. Där känner jag att smidighet är mindre viktigt och att inte tappa kontrollen av stress är viktigare.
 
User avatar
SirBulle
Posts: 117
Joined: Tue 25 Feb 2014, 19:10

Re: Ambivalens kring Kyla

Mon 13 Oct 2014, 09:00

Även jag känner lite att kyla är bättre än smidighet.
Det är viktigt att klara av stressen som en strid innebär. Eller att övervinna sin rädsla när man klättrar. Eller att motstå impulsen att stanna inför ett stort hopp över ett stup.

Alla saker där rollspel normalt använder smidighet är roligt att man måste lösa genom sitt "cool" istället.
 
User avatar
Messias
Posts: 102
Joined: Fri 17 Jan 2014, 21:01

Re: Ambivalens kring Kyla

Mon 13 Oct 2014, 09:09

KYLA är kung! Att det heter just kyla är väldigt målande och hjälper att bygga upp en bild av vad som är viktigt att vara/kunna efter undergången. Det bidrar till att skapa "rätt" känsla av världen, den känsla som jag tror att Ligan är ute efter, och det är inte en värld för cirkusartister som ska hoppa runt en massa i luften och skjuta pistoler under saltomortaler.

Kyla på engelska borde översättas till STEEL eller NERVES.
 
User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 1507
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: The Pearl of Lake Vänern.

Re: Ambivalens kring Kyla

Mon 13 Oct 2014, 09:14

Föredrar Kyla. Skulle även ha velat ha det även på engelska (i.e. Coolness). Det heter ju "Coolness under Fire" och "Coolness under Pressure" på engelska.

Alla GE har flera aspekter, så även Kyla. Kyla är ett bättre ord då jag personligen inte gillar ordet smidighet. Ordet kyla ger ett bättre helhetsintryck än smidighet. Ordet smidighet beskriver en flink tjuv eller en ballerina , men beskriver sämre en soldat eller en jägare. Kyla däremot låter som något som passar alla fyra.

Men som sagt, det är ju kosmetiskt.
“I’d say thistles, but nobody listens to me, anyway.” - Eeyore
 
User avatar
baylox
Posts: 173
Joined: Fri 28 Feb 2014, 13:15

Re: Ambivalens kring Kyla

Mon 13 Oct 2014, 11:18

Vill bara instämma med de senaste inläggen, att jag tycker att Kyla passar alldeles utmärkt och att det är bättre än Smidighet. Kyla är en mer mental förmåga än en fysisk och tycker att det passar på fler användningsområden.

Angående engelska översättningen, så tycker jag Nerves (som Messias nämner) är en bra variant, eftersom Cool eller Coolness kan uppfattas som annat än vad det är tänkt som (även om jag älskar Cool i WHFRPG).
Titta vad jag gjort! / Things I've created:
Coriolis - talanger och referensmaterial
Symbaroum - Unsung Heroes of the Abomitorium
Ur Varselklotet/TftL - mysterier & spelböcker
 
User avatar
daandruff
Posts: 17
Joined: Thu 04 Sep 2014, 08:55

Re: Ambivalens kring Kyla

Mon 13 Oct 2014, 11:39

Tänker inte säga emot någon i tråden utan istället falla in och förespråka KYLA. Att använda översättningen NERVES för det låter även det som ett toppenförslag.
GZIP: Off