daandruff

Tärningsapp under utveckling

Thu 04 Sep 2014, 09:07

Hej!

Första post och allt det där... Under de sessioner vi spelat med min grupp så har det känts som att de tärningar som funnits med i grundboxen varit lite få då det blir mycket passande fram och tillbaks från mig och mina spelare. Tyvärr så är det ju så att tärningarna är slutsålda och inte går att få tag på ifall man inte köper ett nytt start-set (Vilket jag iof också har gjort då en extra regelbok inte är fel att ha).

I vilket fall så kom jag på idén att det nog hade varit smidigt att ha en app där du har obegränsat antal tärningar. Sen är jag lite orginal-junkie och har ett behov av att allt ska kännas "Rätt", så de befintliga apparna fungerade inte för mig. Jag har nu börjat utveckla en app som ska kännas så "Native" som möjligt utan att på något sätt bryta emot några rättighetslagar.

Nu undrar jag lite; Hur stort är intresset för appen? Just nu fungerar appen för Android men jag kan fixa den till iOS också om intresset är tillräckligt stort?

Appen fungerar alltså redan men jag vill lägga till lite små-tweaks och ljud och liknande innan jag släpper den helt. Tärningar läggs till igenom att swipea upp ifrån botten. Du kan låsa tärningar igenom att lägga dom i högerkant (För att exempelvis pressa ett slag). Tärningar tas bort igenom att swipea ut ifrån kanten. Doubletap slår tärningarna.
__________________________________________________________________________________________

Mutant T6 - Senaste Uppdatering
LADDA NER FÖR ANDROID

Image
>> Dra upp nya tärningar ifrån botten för att lägga till
>> Dra ut tärningar över kanten för att ta bort
>> Tryck på "Kasta" för att göra ett nytt slag
>> Tryck på "Pressa" för att pressa ett slag och behålla symboler
>> Håll fingret på displayen (utanför tärningar/knappar) för att få snabbresultat visat
Last edited by daandruff on Mon 08 Sep 2014, 08:46, edited 1 time in total.

Tomas
Site Admin

Re: Tärningsapp under utveckling

Thu 04 Sep 2014, 09:27

Grymt coolt! :D

Vad gäller rättigheter så kan vi nog lösa det, i fall du är intresserad av att ha Mutant-loggan etc. Mejla i så fall till vår info-adress.

Går appen att testa redan nu?
Fria Ligan

Kosta
Site Admin

Thu 04 Sep 2014, 09:28

Ascoolt! :)
Välkommen till forumet!
Fria Ligan

Phalck

Thu 04 Sep 2014, 09:30

Jag är en sån person som gillar fysiska tärningar och använder mest appar när jag är på konvent eller liknande när man inte vill ha med sig tärningshögen. Det sagt så använder jag tärningsappar och skulle gärna vilja se denna på iOS om du gjorde klart den. Den ser ju snygg ut också.

Det vore schysst om den även håller ordning på

1 [radiak] = Framgång
>1 [radiak] = Framgång och #antal [radiak] -1 bonuseffekter

Pressa kan vara en knapp som är tillgänglig som slår om samtliga tärningar som inte visar symboler och sedan även antal trauma räknas samman.

Men det kanske gör den för krånglig ur ett presentationsperspektiv. Det är ju snyggare med "bara" tärningar och man får lösa den spelmekaniska logiken själv.
------------------------------------
Mattias Falck
www.phalck.com

Jurij 1138

Thu 04 Sep 2014, 10:06

Pressa kan vara en knapp som är tillgänglig som slår om samtliga tärningar som inte visar symboler och sedan även antal trauma räknas samman.

Men det kanske gör den för krånglig ur ett presentationsperspektiv. Det är ju snyggare med "bara" tärningar och man får lösa den spelmekaniska logiken själv.
Om man tittar på befintliga tärningsappar så finns det i vissa funktionen att låsa en eller flera tärningar, så det borde inte vara så svårt att implementera som en "Pressa slaget"-funktion.

daandruff

Thu 04 Sep 2014, 10:40

Appen finns att ladda ner och testa här:
https://drive.google.com/file/d/0B8cGgn ... sp=sharing

Jag kommer definitivt att kontakta er angående orginalmaterial och liknande, det är bara att hålla ett öga på mailen :)

Grundtanken när jag byggde appen var att det skulle finnas en knapp för Slå och en för Pressa. Den största anledningen till att det inte finns ännu är att jag inte löst det rent grafiskt. Det är ganska enkelt att implementera, så ifall jag hittar ett visuellt tilltalande sätt att få in knappar och liknande så slänger jag in det samt lite data om tärningslaget (Poäng trauma, radiak osv...). Själv tycker jag om att få lägga undan tärningar som inte ska slås om osv, det får det att kännas mer som "The real deal" ;)

Krönikören

Thu 04 Sep 2014, 22:57

Grymt bra!
Jag tillhör de stackarna som sitter med iOS för tillfället (och tills det kommer en modern Android som ryms i fickan..) och skulle gärna se att appen blev tillgänglig!

Holmstrom här på forumet har skapat en tärnings-"app" på webben som jag använt en del i brist på riktig app: http://mutantgen.azurewebsites.net/rand/dice

(Finns lite andra kul tabeller på sidan också!)

daandruff

Fri 05 Sep 2014, 14:42

Jag har pillat vidare lite på appen och har nu lite kontakt med Ligan via mail vad gäller lite rättighetsprylar. iOS version kommer nog att dröja ett litet tag, inte för att det är jättesvårt att få ut en version utan på grund av att det inte finns något smidigt sätt att distribuera appar utanför App Store.

Här är i alla fall en liten sneak-peek på hur det ser ut. Uppdatering av apk väntar jag lite med då det är lite saker jag måste kolla på innan.

Kollar för tillfället på att få in resultatsinformation i appen någonstans. Finns det fortfarande behov utav att låsa tärningar nu när det finns en knapp för att pressa?

Image

astralpsycho

Sat 06 Sep 2014, 19:35

Det här är kanon :D

Tomasz

Sun 07 Sep 2014, 11:32

Fantastiskt! Bra jobbat!
All those moments will be lost in time, like tears in rain
GZIP: Off