User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4897
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Ideer,frågor och åsikter

Thu 11 Sep 2014, 18:58

Hej och tack för frågorna!

Fly från strid
Det är avsiktligt relativt enkelt att fly från strid i M0 - helt enkelt för att göra det till ett alternativ som spelarna faktiskt använder. I vår erfarenhet är det väldigt vanligt att man slåss till döds i rollspel, medan det i verkligheten är rätt sällsynt.

Exakt vad fly-slaget betyder i praktiken varierar från situation till situation, men oftast går det att hitta på en rimlig förklaring. :)

Vi har avsiktligt valt att inte räkna meter osv i stridssystemet, eftersom det kan bromsa upp spelet ganska mycket. Men med det sagt, det går säkert finfint att husregla att varje manöver lagt på förflyttning innebär en viss sträcka, förslagsvis 15-20 meter.

Leda vägen
Att en zonstrykare är helt nödvändig för zonfärder är en ganska vanlig åsikt, så du är i gott sällskap, men vi håller inte riktigt med. Zonstrykaren är absolut väldigt användbar - och det är ju meningen.

För det första - att zonstrykaren lyckas med sitt slag betyder inte att han är immun mot alla faror. Det betyder bara att han som regel upptäcker hotet i tid. Men A) dels måste gruppen ändå som regel övervinna hotet för att komma förbi och B) SL är alltid fri att kasta en curveball och ställa till det för spelarna. :)

För det andra - visst kan zonstrykaren med lite flyt hitta mycket krubb i Zonen. Men det finns mycket farligt i Zonen som kan sätta stopp för det. :) Dessutom är det upp till SL att avgöra hur mycket krubb det faktiskt finns i en sektor - en zonsektor är ingen outsinlig källa till krubb. Som SL har du full kontroll över hur mycket krubb som finns att hitta.

Stalkerns roll som vägvisare i Zonen har sitt ursprung i den ryska filmen Stalker från 1979 - rekommenderas!
Fria Ligan
 
User avatar
Krönikören
Posts: 819
Joined: Sat 01 Mar 2014, 13:43

Re: Ideer,frågor och åsikter

Thu 11 Sep 2014, 22:02

Leda vägen med dess användningsområde och begränsningar diskuterades i en annan tråd för ett tag sedan och jag tycker att AON gav en väldigt bra förklaring citerad nedan:
Leda vägen handlar om att upptäcka hot i en sektor men också en hel del andra saker. Speja går ut på att hitta folk/monster som gömmer sig alternativt smyger omkring och Känna Zonen används för att veta saker om "nya" (dvs inte forntida, alltså inte artefakter eller dylikt) företeelser. Nu blev det så där komplext igen så vi tar ett exempel:

Spelarna rör sig in i en ny sektor. Zonstrykaren slår för leda vägen och får två framgångar. Hen använder en för att ta reda på vart ungefär det finns en artefakt och den andra för att ta reda på att något humanoidt har rör sig i området i relativt stora grupper. Hen vet nu inget om vilka det är eller hur de har rört sig, bara att de inte är ensamma i sektorn. Efter en del smygande kommer han upp på en liten höjd och slår för speja. Hen lyckas och får syn på behuvade, krumma figurer som rör sig tyst mellan byggnader. Hen vet nu vart de är, ungefär hur många de är, ungefär hur beväpnade de är osv. men inte VILKA de är. För att ta reda på det måste hen lyckas med ett slag mot Känna Zonen. Hen misslyckas och spelledaren väljer att ljuga för zonstrykaren och säger att det antagligen är andra zonstrykare som ni inte känner igen, men å andra sidan är de ganska långt borta. Zonstrykare återvänder till gruppen med denna nya information och de beslutar efter detta hur de ska agera.

Andra exempel man kan använda Leda Vägen till (när det kommer till hot):
Se att en storm antagligen kommer blåsa upp
Säga att den där leran bubblar konstigt
Hitta spår efter ett stort rovdjur som rört sig i sektorn

Andra exempel på vad man kan använda speja till:
Se att den där jävla fixaren fortfarande förföljer än
Upptäcka bakhållet som en rivaliserande boss ordnat
Upptäcka de gömda landminorna

Exempel på när Känna Zonen kan vara användbart:
När man vill veta hur länge stormen kommer vara (eller ifall vattnet kommer vara drickbart efteråt)
Känna igen vilket typ av djur lämnat spåren och veta lite om djuret (frågorna i boken är: Kan det skada mig? Hur kan jag skada det? Utveckla på detta spår)
Se ifall vattnet är rötskadat eller inte

Detta är iallafall hur jag tolkar boken.
Detta följer jag när jag spelleder min grupp och ett upptäckt hot kan exempelvis innebära att zonstrykaren finner en hög med Raggbest-spillning. Att sedan upptäcka Raggbesten som ligger runt hörnet och lurar blir ett slag på Speja!
 
User avatar
Xunin
Posts: 41
Joined: Mon 18 Aug 2014, 12:32

Re: Ideer,frågor och åsikter

Fri 12 Sep 2014, 14:19

Tack för svaret och filmtipset Tomas. Jag har ännu inte sett Stalker eller läst boken som den bygger på, så jag får väl ta och göra det. Om inte annat för inspiration till kampanjen :)

Jag hittade tråden som Krönikören hänvisade till och jag tycker det fanns en del bra idér i den. Intressant ändå att det råder olika uppfattningar kring zonstrykaren och dess färdighet. Själv drar jag mig inte för att husregla rätt friskt om nöden kräver det, men jag lovar att spela spelet som det är avsett samt diskutera med spelargruppen för att inte döma ut spelet på förhand.

Förresten kom jag på en sak till som jag troligen kommer vilja se över och det är hur parering funkar i strid. Som jag ser det finns det ingen giltig anledning att parera över huvud taget (om man inte är numerärt överlägsen), vilket låter varken realistiskt eller roligt. Kan förstå om man vill undvika onödigt utdragna strider med massa motståndskast o.s.v. men jag tycker att det är ett högt pris att betala.
 
User avatar
Jurij 1138
Posts: 329
Joined: Fri 29 Apr 2011, 09:15
Location: Zonen på Öarna

Re: Ideer,frågor och åsikter

Fri 12 Sep 2014, 17:32

Filmen Stalker och boken Roadside Picnic (Picknick vid vägkanten) är måsten!
________________________
Meka Extraordinaire
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4897
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Ideer,frågor och åsikter

Fri 12 Sep 2014, 18:23

Förresten kom jag på en sak till som jag troligen kommer vilja se över och det är hur parering funkar i strid. Som jag ser det finns det ingen giltig anledning att parera över huvud taget (om man inte är numerärt överlägsen), vilket låter varken realistiskt eller roligt. Kan förstå om man vill undvika onödigt utdragna strider med massa motståndskast o.s.v. men jag tycker att det är ett högt pris att betala.
Detta är också en sak som andra har tyckt till om. Egentligen är "parera" ett lite olyckligt ordval - det handlar mer om "full defense" där man gör allt för att skydda sig mot angrepp. Tanken är att närstrid i År Noll inte är ett elegant fäktande, utan mer av modellen skrotyxa i skallen. :)

Men, med det sagt - reglerna för parering kommer att justeras och utvecklas i det kommande, mer avancerade frivilliga stridssystemet. Du kan se ett utkast redan nu, i designforumet för Genlab Alfa i fall du har tillgång till det?
Fria Ligan
 
User avatar
Xunin
Posts: 41
Joined: Mon 18 Aug 2014, 12:32

Re: Ideer,frågor och åsikter

Fri 12 Sep 2014, 20:06

Tyvärr inte eftersom jag upptäckte M0 först efter att fundraiser:n för Genlab Alfa redan var över. Men det gläder mig att ni tar till er av kritik och bygger vidare på det befintliga systemet (extra bra att det är tillvalssystem dessutom) :)
 
User avatar
Krönikören
Posts: 819
Joined: Sat 01 Mar 2014, 13:43

Re: Ideer,frågor och åsikter

Sat 13 Sep 2014, 00:15

De nya reglerna för parera är riktigt bra och kommer addera en hel del dynamik till närstriderna!

Tills de publiceras så kör vi med en husregel i min grupp: när du parerar gäller samma bonuseffekter som för Slåss om du får ☢ över (dvs. För varje ☢ du slår mer än anfallaren får du välja en bonuseffekt, exempelvis att göra 1 i skada)
Funkat rätt bra, men reglerna som kommer är snäppet intressantare! :)
 
User avatar
SEB
Posts: 26
Joined: Mon 18 Aug 2014, 23:16

Re: Ideer,frågor och åsikter

Sun 14 Sep 2014, 10:42

Språket i böckerna är en ren fröjd för språknördar. För nån som växte upp med att läsa nedärvd ungdomslitteratur från 50-talet som Biggles och sånt härligt så uppskattar jag såna enkla grejor som att det heter "skärpa" istället för t.ex. intelligens. Och texterna i allmänhet är urgoa att läsa. Mycket välskrivet alltihop!

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests