Hej och tack för frågorna!
Fly från strid
Det är avsiktligt relativt enkelt att fly från strid i M0 - helt enkelt för att göra det till ett alternativ som spelarna faktiskt använder. I vår erfarenhet är det väldigt vanligt att man slåss till döds i rollspel, medan det i verkligheten är rätt sällsynt.
Exakt vad fly-slaget betyder i praktiken varierar från situation till situation, men oftast går det att hitta på en rimlig förklaring.
Vi har avsiktligt valt att inte räkna meter osv i stridssystemet, eftersom det kan bromsa upp spelet ganska mycket. Men med det sagt, det går säkert finfint att husregla att varje manöver lagt på förflyttning innebär en viss sträcka, förslagsvis 15-20 meter.
Leda vägen
Att en zonstrykare är helt nödvändig för zonfärder är en ganska vanlig åsikt, så du är i gott sällskap, men vi håller inte riktigt med. Zonstrykaren är absolut väldigt användbar - och det är ju meningen.
För det första - att zonstrykaren lyckas med sitt slag betyder inte att han är immun mot alla faror. Det betyder bara att han som regel upptäcker hotet i tid. Men A) dels måste gruppen ändå som regel övervinna hotet för att komma förbi och B) SL är alltid fri att kasta en curveball och ställa till det för spelarna.
För det andra - visst kan zonstrykaren med lite flyt hitta mycket krubb i Zonen. Men det finns mycket farligt i Zonen som kan sätta stopp för det. Dessutom är det upp till SL att avgöra hur mycket krubb det faktiskt finns i en sektor - en zonsektor är ingen outsinlig källa till krubb. Som SL har du full kontroll över hur mycket krubb som finns att hitta.
Stalkerns roll som vägvisare i Zonen har sitt ursprung i den ryska filmen Stalker från 1979 - rekommenderas!