LXEagle

Re: Ideer,frågor och åsikter

Mon 14 Jul 2014, 17:40

Vem som helst kan ju skaffa sig en jycke, men det är ju helt klart en lära bakom att träna dom eller avla dom. Detta är ju inga cockerspaniels, antagligen följer dom inte vem som helst.

Men jag tycker också det vore bra om man kan sikta på särskilda mål eller utfall, istället för att välja i efterhand "om" man träffar extra bra.

Man kanske kan vinkla "Bossen" så att han är den taktiska ledaren och talesman för gruppen av spelare utåt.

scarecrowman

Wed 16 Jul 2014, 13:54

Här är en ide till ett projekt samt en syssla. Har inga speltekniska värden för det, då vi inte provspelat projektet.

sheriff kontor.
Folket bygger ett sheriff kontor för att få bukt med brottsligheten i och runt omkring arken.
När detta är klart utses (röstas fram?) en person ur befolkningen som verkar duglig att axla mantel som arkens lagman. Detta projekt "låser upp" Sysslan Sheriff.
Denna sheriff kan vara en marionett placerad av någon boss för att störa eventuella konkurrenter, en idealist som faktiskt tror på det han gör, eller kanske bara tvingad av folket för att det finns ingen annan.
Sheriffens uppgifter kan variera, allt från sära på knogslagsmål på det lokala vattenhålet, till att organisera uppbåd för att jaga förrymda slavar eller tjuvar ut i zonen.

Kom på ett annat projekt nu när jag satt o skrev. Räls!
Kollade på Hell on Wheels i går, så jag får skylla på det.
Om arken fått kontakt med en annan ark, eller etablerat en utpost (läste att det var någon som kom på denna briljanta iden med utpost någonstans på forumet) Så kanske dem vill börja lägga ett räls spår ditt? Borde finnas tillräckligt med material i zonen att bärga för denna uppgift (ÄVENTYR ;)) Om inte ångkraften är uppfunnen, så kan ju dressiner användas.

Jurij 1138

Wed 16 Jul 2014, 16:03

Fast Räls finns ju redan med som projekt i Bok 1.

LXEagle

Wed 16 Jul 2014, 17:23

M0-the PBM

En mysko tanke jag fick är att så som spelet är strukturerat så skulle det passa som ett Play-by-Mail om någon gör det nu längre. Eller play by email, kanske över forumet. Kul idé?

scarecrowman

Wed 16 Jul 2014, 23:50

Fast Räls finns ju redan med som projekt i Bok 1.
Haha, det första man blir blind på är ögonen ;)
Stämmer bra det Jurij

Henke

Fri 18 Jul 2014, 07:33

sheriff kontor.
Folket bygger ett sheriff kontor för att få bukt med brottsligheten i och runt omkring arken.
När detta är klart utses (röstas fram?) en person ur befolkningen som verkar duglig att axla mantel som arkens lagman. Detta projekt "låser upp" Sysslan Sheriff.
Denna sheriff kan vara en marionett placerad av någon boss för att störa eventuella konkurrenter, en idealist som faktiskt tror på det han gör, eller kanske bara tvingad av folket för att det finns ingen annan.
Sheriffens uppgifter kan variera, allt från sära på knogslagsmål på det lokala vattenhålet, till att organisera uppbåd för att jaga förrymda slavar eller tjuvar ut i zonen.
Det här gillar jag skarpt. Ger lite "Deadwood"-vibbar.
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte

Tomas
Site Admin

Fri 18 Jul 2014, 09:43

Gillar det också! Genlab Alfa kommer att innehålla en bit om hur djuren kommer till Zonen, och då kommer nya projekt att introduceras, plus nya typer av bosättningar - "revir" (djurens egna) och "samfund" (sammanslagna bosättningar med flera klasser). Vi filar på detta tillsammans med Petter Bengtsson just nu. :)
Fria Ligan

Bengt Petter

Fri 18 Jul 2014, 12:51

Jag gillar verkligen tanken med att olika projekt kan "låsa upp" en syssla. Man skulle också kunna tänka sig att vissa projekt - eller möjligen utvecklingsnivåer i vissa fall - låser upp ett helt batteri av nya sysslor. Man kan rentav gå ännu längre och tänka sig projekt (eller UN) som låser upp hela kampanjer och metaplotter. Allt detta kommer förstås inte att få plats i Genlab Alfa, men nya perspektiv kring projekt och olika sorters samhällen blir det, som Tomas säger, definitivt. Systemet med samhällen och projekt går verkligen att dra långt!

Jurij 1138

Fri 18 Jul 2014, 13:09

Min grupps ark ligger i Tippens Köpcentrum i Saltsjöbaden, och deras väg in mot Zonens hjärta går längs med Saltsjöbanans sträckning. Jag lät dem rätt så tidigt hitta två vagnar stående övergivna längs med spåren, och de vill givetvis försöka konvertera det hela till ett farbart medium. Jag ser fram emot när de har nått utvecklingsnivå nog att kunna bygga räls. Det kommer nog bli en fet kampanj att göra det. :)

Rötfarbrorn

Wed 23 Jul 2014, 09:22

Är tämligen övertygad om att det avancerade stridssystemet säkerligen kommer bjuda på en del nyttiga inslag, men likväl anser jag att systemet är väl fungerande trots dess ofullständighet i och med att man alltid kan utgå ifrån antalet radiak.

Skulle det vara på det viset att man önskar sikta på en specifik kroppsdel i ett rent spelmässigt syfte (ex. för att göra en flyende fiende halt, avväpna eller endast rent effektfullt) kan man helt enkelt modifiera svårighetsgraden utefter extra radiak. Är det däremot i syfte att åtstadkomma extra skada (typ träffa en kroppsdel som ej är skyddad utav skrotrustning) sköter det sig självt beroende på vilken skada man lyckas uppnå. Slår man ett slag där skadan slår ut motståndarens STY, känns det kanske orimligt att skottet träffar honom i foten? Det blir alltså mer upp till SL/spelare (beroende på hur man spelar) att rent spelmässigt förklara vad som sker utefter resultat på tärningar. Om man önskar modifiera stridsreglerna med regler för att sitka in sig, krävs det givetvis också att man mer tydligt delar upp vilka delar eventuella skrotrustningar skyddar, för då de inte har någon begränsning tar jag för givet att de inte är heltäckande. Men som sagt var; jag skulle bli förvånad om inte detta kommer omnämnas i nästkommande alster :)
GZIP: Off