scarecrowman
Posts: 18
Joined: Fri 20 Jun 2014, 15:18

Ideer,frågor och åsikter

Sun 13 Jul 2014, 22:03

Detta är feedback från mina spelare, saker som dem saknar och sånt som dem tycker är bra. Samt några frågor.

Settingen är underbar. Utforskandet och det mindre civiliserade mutant är något som önskats sedan reptilmännens klor. Detta är ett JÄTTE plus! Rollpersonerna får chansen att själva forma morgondagen och sin egen spelvärd, mycket bra!

Mer detalj i konflikterna. Dem upplever systemet för odetaljerat. Här var några saker dem tyckte skulle göra konflikterna mer intressanta.

Träffområden, tex att kunna sikta på ben för att hindra någon att fly, eller på någon kritisk punkt på zon monstret, typ öga eller svagare ställe på dess pansar.

Kritiska skador, typ en tabell (här nämndes tabeller likt Warhammer rpg 2nd edition)

Vapen i varje hand, regler för hur detta funkar. (Har alltid minst en spelare som är en sucker för att köra dualwield)

Dem var alla eniga om att sysslan "Mutant med hund" mer kändes som en blandning av en mutation (typ djurdominans) och en talang (djurvän eller kanske hundförare) istället för en en syssla. Argumentet var, varför kan inte en zonstrykare ha ett sådant band till en hund?

Bossen stryks helt som spelar syssla, då vi helt enkelt inte tycker den passar. Vill man bli boss i arken får man jobba upp sig till det. Inte börja som en.

Mutanternas regenererande förmågor, läker dem trasiga organ? återställer dem utstuckna ögon?, avbitna tungor etc? Fingrar, ben? hur är det tänkt?

En lista med kosmetiska "mutationer" för att inspirera spelarna att göra helt unika mutanter med olika utseenden. Kanske till och med lite utseende exempel till mutationerna också.

Lite mer bilder på olika hemmabyggda vapen, både närstrid och avstånd.

Utförligare regler för hur man bygger en skrotrustning, samt lite bilder på olika sådana.

Kombinerade mutationer, när man utvecklar en ny mutation så är den i symbios med den gamla. exempel att en mutant med mutationen VILDDJUR kan sprida röta med sina attacker om han också besitter förmågan RÖT-ÄTARE. Flera intressant kombinationer finns självklart. INSEKTSVINGAR och ELDSPRUT, kanske kan mutanten flyga upp ett par meter i luften för att spotta i väg en eldboll, likt napalm? Som sagt kombinationerna kan bli oändliga, och väldigt intressanta.

Fler sysslor! Dem skriker efter fler alternativ!
 
Mattias H
Posts: 72
Joined: Sun 27 Apr 2014, 23:21

Re: Ideer,frågor och åsikter

Mon 14 Jul 2014, 00:51

Nästan allt du eftersöker kan ni enkelt åstadkomma genom själva historieberättandet.

Är det själva texten och siffrorna ni är ute efter är det nog inte Mutant år noll ni spelar.

Stridsystemet du efterfrågar är ju i princip ett som finns i massor med rollspel och skulle enligt min mening inte alls passa in i M0.
 
User avatar
Krönikören
Posts: 800
Joined: Sat 01 Mar 2014, 13:43

Re: Ideer,frågor och åsikter

Mon 14 Jul 2014, 02:41

Lite mer detaljerade regler för kritiska skador är på gång (officiella tillvalsregler) och ett utkast finns här: http://frialigan.se/forum/viewtopic.php?t=1290

"Dual wield" skulle jag nog lösa med en talang. Ett förslag är att varje val av talangen kräver specialisering på två specifika vapen, ex. Kniv + svärd. Bonus kanske kan vara att få utföra en extra attack eller parering i rundan, med modifikation -2 eller liknande för att hålla talangen på balanserad nivå?
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4483
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Ideer,frågor och åsikter

Mon 14 Jul 2014, 02:46

Hej scarecrowman, och välkommen tillbaka!

Mycket av det du önskar (dock inte allt) kommer att finnas med i det avancerade stridssystem som fanns med som ett stretchgoal för Mutant: Genlab Alfa och som nu kommer att bli verklighet. Dessa mer detaljerade stridsregler kommer att bli ett frivilligt tillval för grupper som önskar dem. De kommer att finnas med i boxen Genlab Alfa, men också publiceras som en gratis PDF. Vi återkommer med mer info. :)
Fria Ligan
 
User avatar
Henke
Posts: 1624
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Re: Ideer,frågor och åsikter

Mon 14 Jul 2014, 07:23

Håller med ovanstående kommentar om att det mesta du eftersöker är saker som ryms i historieberättandet.

I övrigt blir jag alltid lika förvånad av att folk som spelar något såpass fritt som rollspel, inte oftare anpassar reglerna så som man känner att man vill ha dem. Gillar man inte "Boss" eller "Mutanten med Hund" så stryker man den? Vill man att alla skall kunna ha hund så lägger man till Hunden som en Talang? Det är ju inte direkt några storslagna ingrepp för att få till dessa ändringar.

I vår grupp trivs vi jättebra med både "Mutant med Hund" och "Boss". Jag gissar att anledningen att ni vill stryka "Boss" är att det är en bättre syssla än andra. Här har man själv satt begränsningar och lösningen är helt enkelt att skapa konflikter som gör "Boss" exakt lika problematisk som övriga sysslor. På vårt spelmöte i lördags så hade vår "Boss" väldigt mycket att stå i och bara för att han var "Boss" så hade han egentligen inga direkta fördelar mot övriga. Visst hade han ett gäng, men vad spelade det för roll när motståndet blev det samma (interna bråk mellan medlemmar, yttre fiendet i form av andra Bossar, önskemål som han inte ville infria etc).

Fler sysslor kommer, men om jag skall vara ärlig så tror jag inte det fanns fler i varken Mutant eller Mutant 2. Det är väl egentligen bara MUA som har fler?
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte
 
scarecrowman
Posts: 18
Joined: Fri 20 Jun 2014, 15:18

Re: Ideer,frågor och åsikter

Mon 14 Jul 2014, 10:16

Håller med ovanstående kommentar om att det mesta du eftersöker är saker som ryms i historieberättandet.

I övrigt blir jag alltid lika förvånad av att folk som spelar något såpass fritt som rollspel, inte oftare anpassar reglerna så som man känner att man vill ha dem. Gillar man inte "Boss" eller "Mutanten med Hund" så stryker man den? Vill man att alla skall kunna ha hund så lägger man till Hunden som en Talang? Det är ju inte direkt några storslagna ingrepp för att få till dessa ändringar.

I vår grupp trivs vi jättebra med både "Mutant med Hund" och "Boss". Jag gissar att anledningen att ni vill stryka "Boss" är att det är en bättre syssla än andra. Här har man själv satt begränsningar och lösningen är helt enkelt att skapa konflikter som gör "Boss" exakt lika problematisk som övriga sysslor. På vårt spelmöte i lördags så hade vår "Boss" väldigt mycket att stå i och bara för att han var "Boss" så hade han egentligen inga direkta fördelar mot övriga. Visst hade han ett gäng, men vad spelade det för roll när motståndet blev det samma (interna bråk mellan medlemmar, yttre fiendet i form av andra Bossar, önskemål som han inte ville infria etc).

Fler sysslor kommer, men om jag skall vara ärlig så tror jag inte det fanns fler i varken Mutant eller Mutant 2. Det är väl egentligen bara MUA som har fler?
Öhh? Vem har sagt att vi inte anpassar? Detta var feedback från mina spelare, vad dem saknade osv.

Anledningen att vi slopar boss är som jag skrev förut. Det blir intressantare om en(eller fler) RP jobbar sig upp som boss, ist för att börja som en.

Nä, det fanns inte så många sysslor i Mutant från 84, och inga i Mutant 2. Men nu pratar vi fortfarande om M0 och vad mina spelare önskar.
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4483
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Ideer,frågor och åsikter

Mon 14 Jul 2014, 10:46

Sex nya sysslor kommer i Mutant: Genlab Alfa, och dessa kommer även att kunna användas i År Noll - då finns det totalt 14 sysslor i spelet.
Fria Ligan
 
User avatar
Rollspelsräven
Posts: 106
Joined: Mon 19 May 2014, 23:05
Location: Stockholmszonen

Re: Ideer,frågor och åsikter

Mon 14 Jul 2014, 11:25

Hej scarecrowman, och välkommen tillbaka!

Mycket av det du önskar (dock inte allt) kommer att finnas med i det avancerade stridssystem som fanns med som ett stretchgoal för Mutant: Genlab Alfa och som nu kommer att bli verklighet. Dessa mer detaljerade stridsregler kommer att bli ett frivilligt tillval för grupper som önskar dem. De kommer att finnas med i boxen Genlab Alfa, men också publiceras som en gratis PDF. Vi återkommer med mer info. :)
Var det inte så att crowdfundingen kom upp i delmålet BRP konverteringsregler, inte för det har med scarecrowmans feedback att höra i denna tråd men jag tror hans grupp kommer digga den featuren starkt. :-)
Vi ses i en zon nära dig!
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4483
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Ideer,frågor och åsikter

Mon 14 Jul 2014, 12:20

Jo, det stämmer finfint! :)

Mer detaljer finns att läsa här (scrolla en bra bit ner):

https://www.indiegogo.com/projects/mutant-genlab-alfa
Fria Ligan
 
User avatar
Henke
Posts: 1624
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Re: Ideer,frågor och åsikter

Mon 14 Jul 2014, 12:27

Öhh? Vem har sagt att vi inte anpassar? Detta var feedback från mina spelare, vad dem saknade osv.
Jag menade att om ni saknar allt det där så är det kanske lättare att ni snabbt filar ihop husregler än att vänta på att Ligan skall göra komplement. Som sagt så kommer ju Ligan släppa komplement med BRP-regler och avancerade stridsregler, men det lär väl ta ett tag (och jag gissar att ni vill spela nu?)
Anledningen att vi slopar boss är som jag skrev förut. Det blir intressantare om en(eller fler) RP jobbar sig upp som boss, ist för att börja som en.
Jag måste ha missförstått ditt inlägg. Som jag läste det så tyckte ni att man skall stryka Boss, och jag menar att det kan ni absolut göra om det passar bra i er setting. I vår setting är Boss inget mål utan en del av spelet från början.

Nä, det fanns inte så många sysslor i Mutant från 84, och inga i Mutant 2. Men nu pratar vi fortfarande om M0 och vad mina spelare önskar.
...och jag menar som jag sa att det inte fanns så många sysslor i tidigare versioner? Var det på något sätt fel av mig att påpeka det?
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte
GZIP: Off