Gasten
Topic Author
Posts: 1
Joined: Thu 26 Jun 2014, 14:13

Ensamspelare

Sat 28 Jun 2014, 11:32

Hejsan ny här. Spelade mutant förut men då inte som SL. Köpte M0 nu och ska försöka spelleda min bättre hälft. Hon har noll erfarenhet utav rollspel men ett stort intresse. Min tanke är att börja spela med henne lite för att när jag är " varm i kläderna" försöka introducera flera spelar.

Någon som har erfarenhet utav ensamspel på detta sättet? Bra idé? Några tips och tricks till en förstagångs SL?
 
User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 4429
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Sweden

Re: Ensamspelare

Sat 28 Jun 2014, 13:57

Det klassiska, SLP. Man kan ju ha en SLP boss (som inte går med utanför Arken) som får agera bollplank i rådet och som skickar ut RP med SLP (som RP gillar, eller inte gillar).
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore
 
User avatar
Gråskägg
Posts: 238
Joined: Wed 29 Jan 2014, 00:26
Location: Territorierna

Re: Ensamspelare

Sat 28 Jun 2014, 14:28

Jag tror att M0 lämpar sig synnerligen väl för nybörjare utan tidigare erfarenhet som inte har kört fast i bestämda föreställningar om hur rollspel ska spelas eller se ut.
Tror dessutom att reglerna och upplägget passar utmärkt för spel 1+1.

Instämmer med Fenhorn att nyckeln är väl avvägda SLP, samt att balansera utmaningarna för RP på ett smart sätt. Med en ensam spelare är det aldrig fel att jobba "smått" i början, med enkla och mer jordnära utmaningar och att alltid erbjuda en utväg ur potentiellt farliga situationer (bättre FLY än illa fäkta, alltså).
Slutstation Hökarängen - avstigning för samtliga passagerare!
 
Tyler Durden
Posts: 36
Joined: Thu 12 Jan 2012, 21:08

Re: Ensamspelare

Sat 28 Jun 2014, 16:34

Jag har spelat jätte mycket med bara en spelare. Det har ändå varit skit kul!! :) Min erfarenhet är att det blir ett mycket snabbare spel, iome att det bara är en Rp att fokusera på. Man får bara se till att anpassa svårighets graden efter hur kapabel Rp´n är att "lösa uppgiften" han/hon ställs inför. Antingen sänka motståndet lite eller öka antalet skapelse poäng t.ex. Har spelat kampanjerna Svarta Madonnan och Fallna Änglar till KULT one on one,både som spelare och sedan som SL.. BÄSTA!!! :D Vi spelade också mycket Wastelands med ett varierande antal spelare. Den kampanjen kretsade kring gängkrig ruinerna av N.Y.. Det löste vi genom att varje Spelare gjorde ett 20-40tal Rollpersoner!! (Vi tyckte det va roligt att göra Rp! ;) ) Men sedan kunde en annan spelare lätt hoppa in o fortsätta kämpa på sida vid sida som den Rp som varit i spel i föregående äventyr, om det inte fanns ett smidigt sätt få in den andra spelarens ordinarie Rp. Det här var också ett utmärkt sätt att balansera den ensamme Rp´ns numerära underläge. När det finns "BackUp" från gänget.. Upplägget var perfekt för oss allihop! Det var också lätt att byta SL, då det var så simpelt att bara fokusera på ett annat gäng o starta helt ny story.. Det här höll på i några år! Så det finns inget som säjer att ett äventyr blir bättre med flera spelare.. Lycka till!! :)
"BEVÄPNAD FÖRORTS FRONT"

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests