Phalck

Re: M0-LCG

Mon 08 Sep 2014, 15:35

Visst är det bra!

Om du kommer till Spelbar senare i höst kan du spela spelet också!
------------------------------------
Mattias Falck
www.phalck.com

TheSpaceMan
Topic Author

Wed 10 Sep 2014, 14:11

I vilken geografiska region ligger Spelbar?

Jurij 1138

Wed 10 Sep 2014, 14:15

Zonen På Öarna.

Phalck

Thu 11 Sep 2014, 11:25

Spelbar är på Bishops arms, Folkungagatan på söder i Stockholm varje onsdag från 18.
Mattias Falck
www.phalck.com

Phalck

Tue 16 Sep 2014, 10:36

Nu är korten inne på sin femte revision. Nu med reducerat antal Arkinvånare (så att alla sysslor får vara med i varje spel) och olika kortbaksidor per korttyp! Jag har även lagt till rollpersoner ... eller snarare ark med regelsammanfattning och förmågor som är "permanents" för varje spelare.

En ny fas med speltest inleds då dessa, kanske till synes små ändringar, helt ändrar balansen i spelet.... jag ska försöka dyka upp på Spelbar den 24:e september om nån vill hjälpa till med speltest.

Karaktärsbladen
Kortbaksidorna

Ber om ursäkt för de suddiga bilderna....
Mattias Falck
www.phalck.com

Jurij 1138

Tue 16 Sep 2014, 10:47

Vajert!

Tomas
Site Admin

Tue 16 Sep 2014, 11:18

Grymt!

Vill bara tillägga att vi i Ligan nu har haft chansen att speltesta detta, och det är grymt kul! Dessutom fångar kortspelet upp teman och mekaniker från rollspelet på ett väldigt elegant sätt. Imponerande! Vi undersöker nu möjligheterna att trycka upp och ge ut detta i någon form framöver. :)
Fria Ligan

Phalck

Thu 18 Sep 2014, 09:00

Hade en riktigt bra speltetsession igår. Spelade genom hela spelet denna gången. Dvs alla kort i hotleken användes. Det gjorde att vi fick koll på maxlängden på ett spel. Det landade på 1 tim och 45 min, vilket känns riktigt bra. Förhoppningen är att snittiden är runt 60 minuter när allt är balanserat som det ska.

Spelet blev mycket roligare när varje spelare har en "person" och att alla sysslor nu finns tillgängliga för spelarna att rekrytera ur Arken. Jag har även skruvat till att Trauma är mycket mer jobbiga vilket gör att artefakter som skyddar mot Trauma nu fungerar som de ska samt att att "vårda" för att bli av med Trauma faktiskt är ett val man villl göra under spel.

Fokus nu är att balansera spelarnas permanenta förmågor och skruva om några av korten som nu inte fungerar alls iom att spelarna har förmågor som tar ut tänkta negativa/positiva effekter.

Ett andra fokus är att försöka kontrollera att spelet planar ut gällande svårighet. Förslaget från speltestsessionen igår är att "cook" hotleken så att svårighetsgraden gradvis ökar genom spelet, inte som nu att alla hot slumpmässigt drabbar Arken.

Får se hur mycket av detta som hinns med till spelbar nästa vecka.
Mattias Falck
www.phalck.com

Phalck

Wed 24 Sep 2014, 21:33

Speltestade idag på spelbar igen och har fått ytterligare inspel på ändringar. Framförallt bekräftades att de ändringar jag gjort tidigare fingerade väl. Det var ert väl balanserat spel och det var en kamp för att spelarna skulle vinna scenariot. Mekanikerna i kortspelet kommer fram på ett tydligt sätt tycker jag.

Jag hade ännu inte tryckt upp nya kort så den stora ändringen med skiktad hotlek testades inte. Ska försöka få det klart till nästa speltest på spelbar.

En del buggfixar kommer göras på stora delar av korten också innan nästa test.
Mattias Falck
www.phalck.com

Tomas
Site Admin

Thu 25 Sep 2014, 10:19

Cool!
Fria Ligan