Hade en ordentligt bra speltestrunda på Spelbar. Jag fick bekräftat att många av de genomgripande stora ändringarna jag planerar i mekanik inte kommer fungera. Det var riktigt skönt att se detta innan jag börjat göra dem... slipper en massa arbete
Jad har dock fortsatt med några ändringar. Jag har reducerat antalet symboler som spelarna måste hålla reda på från Sysslor och Grundegenskaper till endast Grundegenskaper. En reduktion från 12 till 4. Att ha sysslosymboler var koolt och kändes som vettigt på designstadiet för att få en tydlig koppling mot rollspelet.
Egentligen hade de ingen spelmekanisk påverkan förutom att det blev krångligare att kombinera kort. Samma sak kan åstadkommas med enbart de fyra grundegenskaperna.
Jag kommer även att göra om hur Zonen fungerar samt att lägga till en särskild mekanik till hur Hot kommer in i Zonen som avspeglar rollspelets "Leda vägen" som Zonstrykaren använder sig av när denne beger sig in i en ny Zonsektor. Detta leder till att även spelbrädet görs om.
Sammantaget betyder det att det tar ett tag innan jag kommer kunna köra speltest på Spelbar igen... förhoppningsvis är det ett ännu roligare spel när jag väl dyker upp.
Här kommer ett smakprov på hur korten ser ut nu när de är Egenskaper man erhåller för Erfarenhet istället för Arkinvånare som rekryteras för Patroner. Den vänstra borden har den färg som grundegenskapen har så attt det ska vara enkelt att se vilken korttyp kortet är. I detta fallet röd för Känsla.
Exempel på nytt kort