• 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
 
TheSpaceMan
Posts: 407
Joined: Tue 07 Feb 2012, 19:04

M0-LCG

Tue 17 Jun 2014, 09:51

Bara en tanke som slog mig när vi spelade Legendary här i helgen.
Vore skoj att ha ett M0 inspirerat LCG (Living card game).

Kan se hur man försöker bygga en hand med kort innehållande karaktärer, artefakter och mutationer.
Och försöker komma upp i nog många iconer för styrka, krubb och färdigheter så det slår tryckta värden på korten framfören för att köpa dom, och dessa i sin tur ger en mer styrka, krubb, färdigheter i sin tur.

Sedan är det bara väva in special event/bonusar på korten som sig bör. Extra köp, öka styrka på ett annat kort osv.
 
User avatar
Phalck
Posts: 190
Joined: Thu 10 Apr 2014, 09:53

Re: M0-LCG

Thu 19 Jun 2014, 09:32

Å nej. Nu måste jag börja jobba på ett sånt här... jag... kan... inte... låta... bli. gahhh
------------------------------------
Mattias Falck
www.phalck.com
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4473
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: M0-LCG

Thu 19 Jun 2014, 09:44

Hehe! Do it! :)
Det finns ett postapokalyptiskt kortspel som jag testat en gång, heter Arctic Scavengers eller nåt sånt. Kan vara en bra referens. Inga mutationer i det, dock.
Fria Ligan
 
User avatar
Phalck
Posts: 190
Joined: Thu 10 Apr 2014, 09:53

Re: M0-LCG

Thu 19 Jun 2014, 13:25

Jag har skåpskapat olika kortspel ett tag nu. Fick ordentlig lust att ta tag i ett "riktigt" projekt. Återkommer när det finns nått att titta på...

I en början är det mest tomma kort med siffror på för att få mekaniken att fungera. Ingen art eller ens namn eller tema så det är inte så kul att se... tiden får visa när det finns nått som kan visas upp.
------------------------------------
Mattias Falck
www.phalck.com
 
User avatar
Phalck
Posts: 190
Joined: Thu 10 Apr 2014, 09:53

Re: M0-LCG

Sat 26 Jul 2014, 00:11

Ni tror väl inte jag glömt det här "lilla" projektet.

Kortspel är nog ett av det svåraste och jobbigaste att designa... jobbigt mycket matematik...

Image

Matematiken just nu är att det behövs runt 360 kort för att det ska funka. Spelet är dock inte speltestbart ännu... det tar nog ett par veckor till minst. Antal kort kommer sedan gå upp eller ner.
------------------------------------
Mattias Falck
www.phalck.com
 
User avatar
Pingas
Posts: 131
Joined: Mon 10 Mar 2014, 18:23

Re: M0-LCG

Sun 27 Jul 2014, 21:25

Coolt! Ska bli kul att se hur detta utvecklas.
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4473
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: M0-LCG

Mon 28 Jul 2014, 00:00

Väldigt coolt!

Ett Mutant-kortspel är något vi har diskuterat en hel del i Ligan och gärna skulle se hända. :)
Fria Ligan
 
User avatar
Phalck
Posts: 190
Joined: Thu 10 Apr 2014, 09:53

Re: M0-LCG

Thu 31 Jul 2014, 18:36

Väldigt coolt!

Ett Mutant-kortspel är något vi har diskuterat en hel del i Ligan och gärna skulle se hända. :)
När det kommit i ett läge där det faktiskt finns ett spel och inte bara en hög kort och idéer kanske jag kan dyka upp och visa det.
------------------------------------
Mattias Falck
www.phalck.com
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4473
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: M0-LCG

Thu 31 Jul 2014, 19:01

Absolut! :)
Fria Ligan
 
User avatar
Phalck
Posts: 190
Joined: Thu 10 Apr 2014, 09:53

Re: M0-LCG

Sat 02 Aug 2014, 01:30

Nu har första versionen av Ark-leken fått en placeholder-design inför speltest. Hotleken är skapad men ännu inte designad.

Det som återstår att göra klart innan speltest kan börja är Artefaktleken, Zonsektorerna och Zonhoten (eller äventyren som varje spelomgång går ut på att lösa).

Image

Högre upplösning på ovan bild finns här!
------------------------------------
Mattias Falck
www.phalck.com
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
GZIP: Off