User avatar
kjw1
Topic Author
Posts: 132
Joined: Sun 22 May 2011, 05:33

Re: M0 - ÄVENTYR OCH KAMPANJER?

Sun 08 Jun 2014, 23:42

(...) Våra zonsektorer är inte bara äventyrsplatser i traditionell mening. De innehåller alla en central konflikt och händelser. De skulle faktiskt kunna kallas öppet skrivna äventyr utan att det vore falsk marknadsföring! :) Nu har vi valt att kalla dem "zonsektorer" för att betona hur de används i spelet (...)
Men med zonsektorer menar ni ju egentligen inte zon i betydelsen plats/miljö utan snarare plats/konflikt/händelse/möte/person(er)/fraktion. Eller hur? Men jag kan förstå om det blir för råddigt med olika typer av sektorer (t ex zonsektor, fraktionsektor...) och/eller -kompendier?
(...) ett äventyr för mig innehåller nämligen en helt central företeelse utöver konflikter, händelser, platser och personer: den röda tråden (i bestämd form singular) (...) En äventyrsplats är inget äventyr. En äventyrsplats är en verktygslåda (...) Ett äventyr berättar en historia, det är inte enbart* en kuliss för ett flertal historier (...) de bästa äventyren är de där historien utgör själva existensberättigandet (...) där platser och personer skapats främst för sin roll i narrativet (...)
Jag tror jag skulle gilla Zapps äventyr! Och Ligans verktyg ;) och jag gillar berättelser!
[kJw1]
prudentia nostra constatia
 
User avatar
kjw1
Topic Author
Posts: 132
Joined: Sun 22 May 2011, 05:33

Re: M0 - ÄVENTYR OCH KAMPANJER?

Sun 08 Jun 2014, 23:58

(…) sandbox-tänket är centralt i Mutant: År Noll, och det tänker vi inte överge! Dock överväger vi att, som Petter säger, lägga ut lite fler röda trådar i sandboxen för de grupper som önskar.
Kalas!
Vill bara kort inflika att jag håller med Zapp (och Tomas) om att (...) det kan vara trevligt med färdiga äventyr också. Med det menas inte att jag behöver ha 199 rumsbeskrivningar, men ändå en färdig story att utgå ifrån.
exakt vad det är du tycker saknas i M0?
Jag tror jag saknar (...) en färdig story (...) ett färdigt koncept av typen "så här skulle händelseförloppet kunna se ut "om man vill" (...) stödhjul så även de som inte är intresserade av en friare form kan få tips (...) en struktur någonstans som man skulle kunna gå in och titta på och få idéer ifrån (...)
Okej, det låter ungefär som i Mutant: Genlab Alfa där det finns en kampanj (inte metaplott) med lite mer "stödhjul" än vad som är fallet i M0:s metaplott. Det tål att funderas på hur man kan växla mellan olika format. Personligen vill jag undvika tio sidor långa bakgrundshistorier där det är oklart vad som ska användas i spel.
Ja, jag håller med om att långa bakgrundshistorier, som inte kommer spelarna till nytta, lika gärna kan kvitta.
Ser ännu mera fram mot MGA!
Jo, (också) "köttigare" äventyr med mer "färdig story" och lite mer stödhjul/röd tråd (det laddade ordet). Vore trevligt med olika format! Antar att det finns olika grader av rälsning (ännu mer laddat ord). Inga onödigt långa bakgrundshistorier! Där verkar alla överens. Själv skulle jag gärna istället lägga överblivet krut på utförligare beskrivningar av miljöerna och dess invånare. Hur invånarna använder sin miljö och ev (om de kan räknas som en fraktion, se ovan) vad de har för agenda. När det gäller miljöer vill jag åtminstone förstå vad för typ av miljö det har varit (tidigare) och varför de som tagit den i besittning valt just denna plats (om de nu valt). Hur har de ev förändrat platsen? Varför, till vadå... Det skapar trovärdiga miljöer och invånare. Beskrivningen behöver inte vara lång bara man förstår (trovärdig/logisk) platsen, fraktionen eller vad det är och att den "fungerar" för syftet i spelet.

BRA
- Metaplott(er)
- Kampanjer
- Röd tråd/stödhjul (ibland? lagom mycket?)
- Köttigare äventyr med utförliga beskrivningar av miljöer och dess invånare (ibland)
- Olika omfångsrika sektorer, kompendium och kampanj format (en sektor kan exempelvis ha 4, 14 eller 114 sidor beroende på hur utförligt beskriven den är).
- Ev specifika fraktion"sektorer" eller -kompendium (redan är på g?)
- Allt från väldigt kortfattade (typ M0 Box 2 kapitel 4) till mycket utförliga äventyrsplatser
- Kluriga twistar
INTE SÅ BRA
- Långa onödiga bakgrundshistorier som inte går att omsätta
- "Allt för långa" förberedelser för SL
- "För öppet skrivna" (?) äventyr/platser/sektorer
- Äventyr (eller?)
[kJw1]
prudentia nostra constatia
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4897
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: M0 - ÄVENTYR OCH KAMPANJER?

Mon 09 Jun 2014, 00:50

Bra tankar, tack för det!

Angående zonsektorerna - jo, visst har du rätt, vissa av dem är ju mer en grupp än en plats (t ex Novasekten), andra är till stor del ett händelseförlopp på annan plats än i den aktuella sektorn (tex Frö av ondska).
Dock försöker vi hålla alla zonsektorer ankrade till en plats - en sektor (ruta) i Zonen - på något sätt. Detta för att alla zonsektorer ska fungera bra i sandboxen.
Vi försöker också hålla zonsektorerna hyfsat lika långa, för att göra formatet enkelt och bekant att jobba med för SL.

Men, med det sagt kommer vi att experimentera lite med formatet "zonsektor", tex sånt som Bengt Petter nämnt:

Rörliga zonsektorer. Ett par sådana är redan på gång.

Att koppla ihop flera zonsektorer till ett större sammanhang. Det kan till exempel var någon grupp eller fenomen som finns på flera ställen i Zonen. En sådan samling sektorer får då en övergripande text som förklarar hur de kan samspela, kanske till och med i vilken ordning RP kan besöka dem. Då är vi lite närmare vad man skulle kunna kalla ett traditionellt äventyr. Dock finns det två "heliga" principer som vi inte rubbar på:
  • Att zonsektorerna ska kunna fungera i vilken Zon som helst (åtminstone med lite modifikation, ifall man spelar i en väldigt udda Zon).
  • Att zonsektorerna ska kunna placeras där SL vill på kartan.
Fria Ligan
 
User avatar
Rollspelsräven
Posts: 107
Joined: Mon 19 May 2014, 23:05
Location: Stockholmszonen

Re: M0 - ÄVENTYR OCH KAMPANJER?

Mon 09 Jun 2014, 23:44

Bra tankar, tack för det!

Angående zonsektorerna - jo, visst har du rätt, vissa av dem är ju mer en grupp än en plats (t ex Novasekten), andra är till stor del ett händelseförlopp på annan plats än i den aktuella sektorn (tex Frö av ondska).
Dock försöker vi hålla alla zonsektorer ankrade till en plats - en sektor (ruta) i Zonen - på något sätt. Detta för att alla zonsektorer ska fungera bra i sandboxen.
Vi försöker också hålla zonsektorerna hyfsat lika långa, för att göra formatet enkelt och bekant att jobba med för SL.

Men, med det sagt kommer vi att experimentera lite med formatet "zonsektor", tex sånt som Bengt Petter nämnt:

Rörliga zonsektorer. Ett par sådana är redan på gång.

Att koppla ihop flera zonsektorer till ett större sammanhang. Det kan till exempel var någon grupp eller fenomen som finns på flera ställen i Zonen. En sådan samling sektorer får då en övergripande text som förklarar hur de kan samspela, kanske till och med i vilken ordning RP kan besöka dem. Då är vi lite närmare vad man skulle kunna kalla ett traditionellt äventyr. Dock finns det två "heliga" principer som vi inte rubbar på:
  • Att zonsektorerna ska kunna fungera i vilken Zon som helst (åtminstone med lite modifikation, ifall man spelar i en väldigt udda Zon).
  • Att zonsektorerna ska kunna placeras där SL vill på kartan.
Jag gillar det formatet som ni valt, och saknar inte alls långa kanpanjer och mer traditionella äventyr. Även om några av mina bästa rollspelsminnen kommer just från några sådanna. För att nämna ett "Death on the Reik" till warhammer fantasy roleplay som har gett mig många år av möten i 3 olika spelgrupper, nog om det. Låter spännande med kommande exprimetiella zonsektorer och ser fram mot nya fräscha vinklar på konceptet. Håll fanan högt och tack för en hitentills grymt bra produkt!
Vi ses i en zon nära dig!
 
User avatar
Gråskägg
Posts: 238
Joined: Wed 29 Jan 2014, 00:26
Location: Territorierna

Re: M0 - ÄVENTYR OCH KAMPANJER?

Wed 11 Jun 2014, 16:46

Att koppla ihop flera zonsektorer till ett större sammanhang. Det kan till exempel var någon grupp eller fenomen som finns på flera ställen i Zonen. En sådan samling sektorer får då en övergripande text som förklarar hur de kan samspela, kanske till och med i vilken ordning RP kan besöka dem. Då är vi lite närmare vad man skulle kunna kalla ett traditionellt äventyr.
Jag kommer att använda ett liknande upplägg i min egen kampanj, där 2-3 zonsektorer hänger ihop i en "mini-plott" med bl a en återkommande SLP ur RPs förflutna (som i sin tur bidrar till den stora metaplotten).
Slutstation Hökarängen - avstigning för samtliga passagerare!
 
Totte
Posts: 34
Joined: Wed 17 Apr 2013, 20:20

Re: M0 - ÄVENTYR OCH KAMPANJER?

Sun 19 Oct 2014, 10:49

Hej,

nu har jag gjort klart ett äventyr med en tung dystopisk frmtid/historia beroende på ifall man ser det ur spelarnas eller mutanternas synvnkel. Äventyret är bestående av flera zonelement som knyter ihop äventyret.

Finns att ladda hem här: http://4eyes.code66.se/?page_id=7767

/ Totte
 
User avatar
Pingas
Posts: 131
Joined: Mon 10 Mar 2014, 18:23

Re: M0 - ÄVENTYR OCH KAMPANJER?

Wed 22 Oct 2014, 22:45

Hej,

nu har jag gjort klart ett äventyr med en tung dystopisk frmtid/historia beroende på ifall man ser det ur spelarnas eller mutanternas synvnkel. Äventyret är bestående av flera zonelement som knyter ihop äventyret.

Finns att ladda hem här: http://4eyes.code66.se/?page_id=7767

/ Totte

Najs. :)

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests