talgboll

Re: M0 - ÄVENTYR OCH KAMPANJER?

Sat 07 Jun 2014, 16:51

Jag älskar metaploten i M0. I spel kan man spela den, bara antyda den eller helt enkelt vänta med den, helt beroende på vad spelgruppen önskar. Den är tillräckligt detaljerad för att man ska fatta men inte så detaljerad att man känner sig låst. Har svårt att tänka mig att man kan få mer sandbox än så här i proffstryck (som måste appelera till en bred publik) men det förutsätter ju att Zonen finns och ständigt byggs ut med fler sektorer och sen också moduler så att den kan utvecklas, och det ska den ju <3 Kudos, Ligan, kudos! <3

Henke

Sat 07 Jun 2014, 17:11

Vill bara kort inflika att jag håller med Zapp (och Tomas) om att det kan vara trevligt med färdiga äventyr också. Med det menas inte att jag behöver ha 199 rumsbeskrivningar, men ändå en färdig story att utgå ifrån.
Jag uppfattar faktiskt metaplotten i M0 som just en sådan story. Den är bara mycket mer komprimerad och innehåller endast sådant som kommer till användning i spel. Exakt vad är det du saknar? Jag frågar inte det för att vara kritisk, utan för att jag verkligen undrar.

Själv föredrar jag att få en tydlig story (som metaplotten i M0) framför att få en lång och svåröverskådlig story (som UA-trilogin).
Jag hade nog velat se ett mellanting mellan M0´s metaplot och MUA´s story.
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte

Bengt Petter

Sat 07 Jun 2014, 17:16

Jag hade nog velat se ett mellanting mellan M0´s metaplot och MUA´s story.
Okej. Men det jag alltså undrar över, för att nu vara lite tjatig, är, som sagt, exakt vad det är du tycker saknas i M0? Jag tycker nämligen inte riktigt att det finns något riktigt vettigt mellanting; antingen så är man kärnfull och konkret inriktad på det som ska användas i spel (som i M0), eller så är man mer ute efter att skriva en berättelse med tydligt skönlitterära drag där det är något oklart vad som faktiskt ska användas i spel (som i UA-trilogin och mycket annan rollspelsprosa).

Är det något de amerikanska indiespelen har bidragit med, så är det just konkretion och konceptuell tydlighet. Det gillar jag.

simon

Sat 07 Jun 2014, 18:06

Innan jag hade spelat spelet var jag -lite- orolig för att spelet inte skulle "fara" nånstans så att säga, i och med det faktum att det inte är några färdigskrivna äventyr, som i traditionella rollspel exempelvis MUA. Men efter att ha spellett nu fyra möten kan jag säga att det var helt obefogat.
Jag har spelare som är mer engagerade nu än någonsin tidigare i och med deras Ark, relationer till RP och SLPs alla har stenkoll på och ett levande dokument som för oss är centralt. Det känns aldrig rälsat. Det är en stor frihet för mig som SL har jag märkt, någonting som innan jag spelat detta inte riktigt förstod att jag saknade.
Jag brukade förbereda spelmöten i dagar, nu läser jag mest på regler men förbereder aldrig någonting. Den fria formen tycker jag är superbra.
Jag vet inte om du hunnit spela med er grupp, men de verktyg som ges till SL är det enda man behöver för att skapa riktigt spännande äventyr.

Lycka till! :)

Henke

Sat 07 Jun 2014, 20:05

exakt vad det är du tycker saknas i M0?
Jag tror jag saknar att det finns en färdig story. Du får som Zapp nämnde tidigare verktygen till en story, men du får inget konkret sätt hur det hela skall utspela sig. Jag vet att det öppnar för frihet, och det är bra. Samtidigt så tycker jag det hade varit bra om det även fanns ett färdigt koncept av typen "såhär skulle händelseförloppet kunna se ut "om man vill". Alltså helt enkelt ett par stödhjul så även de som inte är intresserade av en friare form kan få tips på "såhär skulle du kunna spela ut M0´s metaplott".

Jag har själv laborerat en hel del med att låta äventyr vara öppna. Bl.a. gjorde jag ett försök att göra "Vid Regnbågens Slut" helt karaktärsdriven vilket faktiskt funkade rätt bra (vilket iofs kanske var ren tur), men jag gillar ändå att det finns en struktur någonstans som man skulle kunna gå in och titta på och få idéer ifrån (ungefär som man aldrig skulle spela MUA-sviten som den är utan ändrat utefter egna idéer, andra spelgruppers erfarenheter etc. etc.)

Jag vill även förtydliga att jag på inget sätt tycker M0´s metaplott är dålig utan snarare tvärtom. Här handlar det mer om att önska det lilla extra.
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte

Bengt Petter

Sat 07 Jun 2014, 20:18

Samtidigt så tycker jag det hade varit bra om det även fanns ett färdigt koncept av typen "såhär skulle händelseförloppet kunna se ut "om man vill". Alltså helt enkelt ett par stödhjul så även de som inte är intresserade av en friare form kan få tips på "såhär skulle du kunna spela ut M0´s metaplott".
Okej, det låter ungefär som i Mutant: Genlab Alfa där det finns en kampanj (inte metaplott) med lite mer "stödhjul" än vad som är fallet i M0:s metaplott. Det tål att funderas på hur man kan växla mellan olika format. Personligen vill jag undvika tio sidor långa bakgrundshistorier där det är oklart vad som ska användas i spel.

Henke

Sat 07 Jun 2014, 20:26

Okej, det låter ungefär som i Mutant: Genlab Alfa där det finns en kampanj (inte metaplott) med lite mer "stödhjul" än vad som är fallet i M0:s metaplott. Det tål att funderas på hur man kan växla mellan olika format. Personligen vill jag undvika tio sidor långa bakgrundshistorier där det är oklart vad som ska användas i spel.
Ja, jag håller med om att långa bakgrundshistorier, som inte kommer spelarna till nytta, lika gärna kan kvitta. Låter iaf som kampanjen i MGA kan få ett intressant format.

Sen tycker jag iofs inte att det är något fel alls på metaplottens upplägg i M0. Det är väl snarare att det är lite vagt hur man kommer fram till själva höjdpunkten. Det finns ju egentligen ingen färdig tanke kring vart artefakterna finns, och varför utan det kan lika gärna vara slumpen som avgör att man hittar dem i nån random zonsektor.

kjw1
Topic Author

Sun 08 Jun 2014, 07:29

Vad kul diskussion och en massa (för mig) ny och intressant info!!!

Självklart har jag inte missat att zonsektorerna innehåller äventyr :-) Det var heller inte alls min avsikt att förminska zonsektorerna (eller –kompendierna) som jag tycker är utmärkta! Det saknas säkerligen inte äventyrsuppslag varken i M0-modulen eller i kompendierna! Jag gillar flexibla frön och jag älskar metaplotter! Jag gillar också spelets inbyggda motor och det uppbrutna berättarperspektivet som (gemensamt) driver spelare och SL framåt. Men, jag gillar också blandningen mellan matiga äventyr med kluriga intriger och mer ”vardagligt” orsak – verkan material att bytta upp spelet med.

Kort - många bra tankar som kommer upp! Och osannolikt nog (?) verkar det faktiskt finnas något för alla utan att det för den delen blir helt och hållet koncensus! Det hade ju varit trist ;-)
[kJw1]
prudentia nostra constatia

kjw1
Topic Author

Sun 08 Jun 2014, 23:20

(...) Dock skulle det säkert gå att knyta några sammanlänkade metaplotter mer specifikt kring tre eller fyra zonsektorer och en eller ett par specifika zoner. Det skulle då kunna bli mer likt ett traditionellt äventyr. Antagligen skulle detta kunna funka inom ramen för ett zonkompendium.

Mutant: Genlab Alfa kommer dessutom att rymma en kampanj (inte en metaplott), som är av något mer traditionellt snitt än de som finns i Mutant: År Noll.
Låter asbra x 2! De kompendierna vill jag ha! Och de andra!
Nu vet jag iofs att den resande (mobila) karavanzonsektorn är på g. Den kommer sannolikt kunna kvala in som möte/personer/fraktion. Efterlyser annars även specifikt fraktion"sektorer". D v s olika typer av fraktioner man kan möta (antingen var som helst som med zonsektorerna eller "särskilda fraktioner" som även är knutna till en medföljande plats eller till en generell typ av miljö). Med fraktion menar jag här en viktigare särgrupp som vid ett eller vid återkommande tillfällen kan hjälpa eller motarbeta RP. Kanske redan på väg?
Ser verkligen fram mot MGA!
[kJw1]

kjw1
Topic Author

Sun 08 Jun 2014, 23:23

(...) Sen kan jag kanske avslöja att vi har börjat fundera på en ny fet kampanjmodul, som final efter att Genlab, Maskinariun och Exodus är släppta. :)
Sen har vi Mutant: Ad Astra på lut också...
Tack för info! Den där "nya feta" blir man ju nyfiken på ;) Kul att ni jobbar på kampanjer/moduler (eller kampanjmoduler) utöver introduktionen av de olika "folkslagen" som befolkar M0. Hoppas på mer sånt om M0 blir så långlivat som vi vet att det ska bli! För inte behöver det väl vara en final final? Bokstavligen?

Finns det två rader eller så om Exodus någonstans? Ev skulle jag kunna hjälpa till med en grej om vi skulle vara på samma våglängd :-)
[kJw1]