kjw1
Topic Author

M0 - ÄVENTYR OCH KAMPANJER?

Fri 06 Jun 2014, 23:26

M0 - ÄVENTYR OCH KAMPANJER?

Kanske har frågan luftats tidigare, vet ej.

Avser FL primärt fokusera på öppna (äventyrs)plater /-miljöer och zoninvånareinvånare / -monster? Eller kommer ni även att publicera mer traditionella "äventyr" eller rent av längre "äventyrskampanjer" till MÅ0?
[kJw1]
prudentia nostra constatia

Bengt Petter

Re: M0 - ÄVENTYR OCH KAMPANJER?

Sat 07 Jun 2014, 00:22

Avser FL primärt fokusera på öppna (äventyrs)plater /-miljöer och zoninvånareinvånare / -monster? Eller kommer ni även att publicera mer traditionella "äventyr" eller rent av längre "äventyrskampanjer" till MÅ0?
Som du nog har sett har ju Mutant: År Noll ett delvis annat upplägg än tidigare utgåvor av Mutant. Men egentligen finns det både kampanjer (i form av metaplotter, som ju är mycket koncentrerade kampanjskelett, se Bok 2 i grundlådan) och äventyr/äventyrsplatser (i form av zonsektorer). Det mesta av det som finns i äldre och mer traditionella rollspelsäventyr finns alltså även här, men i en ny och mer kärnfull form.

Dock skulle det säkert gå att knyta några sammanlänkade metaplotter mer specifikt kring tre eller fyra zonsektorer och en eller ett par specifika zoner. Det skulle då kunna bli mer likt ett traditionellt äventyr. Antagligen skulle detta kunna funka inom ramen för ett zonkompendium.

Mutant: Genlab Alfa kommer dessutom att rymma en kampanj (inte en metaplott), som är av något mer traditionellt snitt än de som finns i Mutant: År Noll.

Tomas
Site Admin

Sat 07 Jun 2014, 01:10

Precis som Bengt Petter säger. :)

Våra zonsektorer är inte bara äventyrsplatser i traditionell mening. De innehåller alla en central konflikt och händelser. De skulle faktiskt kunna kallas öppet skrivna äventyr utan att det vore falsk marknadsföring! :) Nu har vi valt att kalla dem "zonsektorer" för att betona hur de används i spelet.

En fet kampanjfinal finns ju redan i grundboxen, även om vägen dit är ganska löst utstakad. Precis som BP säger kommer de kommande stora modulerna (Genlab Alfa är först ut) att innehålla varsin kortare kampanj av mer traditionellt snitt.

Sen kan jag kanske avslöja att vi har börjat fundera på en ny fet kampanjmodul, som final efter att Genlab, Maskinariun och Exodus är släppta. :)
Sen har vi Mutant: Ad Astra på lut också...
Fria Ligan

talgboll

Sat 07 Jun 2014, 09:59

Som sandboxälskare är jag väldigt glad över upplägget i M0. Jag gillar det öppna upplägget enormt även om jag inte skulle kalla metaploten för riktig sandbox eftersom det ändå är en tänkt story. Med det sagt tycker jag det vore enormt synd om ni övergav detta upplägg för mer traditionella äventyr och kampanjer, då det skulle skrämma bort mig helt.

Bengt Petter

Sat 07 Jun 2014, 10:12

Med det sagt tycker jag det vore enormt synd om ni övergav detta upplägg för mer traditionella äventyr och kampanjer, då det skulle skrämma bort mig helt.
Det tror jag inte att du behöver oroa dig för. Det jag nämnde var snarare något som skulle kunna funka i en mindre produkt - kanske PDF eller zonkompendium. Dessutom skulle det jag spånade kring ovan ändå bestå av de byggstenar som redan finns i spelet: zonsektorer och metaplott. Om det blir mer av detta skissade upplägg återstår att se!
Som sandboxälskare är jag väldigt glad över upplägget i M0. Jag gillar det öppna upplägget enormt även om jag inte skulle kalla metaploten för riktig sandbox eftersom det ändå är en tänkt story.
Jag gillar också det öppna upplägget. Men det är ju Zonen som är sandboxen. Metaplotten är snarare den röda tråden genom sandboxen! :D

talgboll

Sat 07 Jun 2014, 13:08

Tack! <3 Älskar Zonen. Överge aldrig Zontänket!

Zapp

Sat 07 Jun 2014, 15:29

Våra zonsektorer är inte bara äventyrsplatser i traditionell mening. De innehåller alla en central konflikt och händelser. De skulle faktiskt kunna kallas öppet skrivna äventyr utan att det vore falsk marknadsföring! :) Nu har vi valt att kalla dem "zonsektorer" för att betona hur de används i spelet.
Mja, jag får applådera valet att kalla dem "zonsektorer".

Eller mer to the point, valet att inte kalla dem äventyr eller scenarier. Ett äventyr för mig innehåller nämligen en helt central företeelse utöver konflikter, händelser, platser och personer: den röda tråden (i bestämd form singular).

En äventyrsplats är inget äventyr. En äventyrsplats är en verktygslåda. De är äventyrsfröer plus vattenkanna och en säck jord. Ett äventyr och ett scenario däremot, det innehåller som sin allra mest värdefulla ingrediens författarens redan gjorda val av hur dessa ingredienser ska kombineras: en beskrivning av en existerande planta som nu SL fått i uppgift att levandegöra för sina spelare. Ett äventyr berättar en historia, det är inte enbart* en kuliss för ett flertal historier. Faktum är att de bästa äventyren är de där historien utgör själva existensberättigandet för modulen ifråga: där platser och personer skapats främst för sin roll i narrativet, inte för deras potential till oskrivna äventyr.
*) Inte enbart: bra äventyr inspirerar gärna till fler historier än den som utgör centrum för häftet. Men de lämnar inte hästjobbet av att skapa ett äventyr åt SL.

Så återigen, jag applåderar valet att kalla M:0-produkterna "zonsektorer"!

Tomas
Site Admin

Sat 07 Jun 2014, 15:47

Jepp, tack Zapp, vi har ju diskuterat detta förr. Jag håller inte med dig om vad ett bra rollspelsäventyr är, men det finns ingen direkt mening att dra samma argument igen. Så låt oss vara ense om att vara oense. :)

@talgboll: sandbox-tänket är centralt i Mutant: År Noll, och det tänker vi inte överge! Dock överväger vi att, som Petter säger, lägga ut lite fler röda trådar i sandboxen för de grupper som önskar.
Fria Ligan

Henke

Sat 07 Jun 2014, 16:05

Vill bara kort inflika att jag håller med Zapp (och Tomas) om att det kan vara trevligt med färdiga äventyr också. Med det menas inte att jag behöver ha 199 rumsbeskrivningar, men ändå en färdig story att utgå ifrån.
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte

Bengt Petter

Sat 07 Jun 2014, 16:36

Vill bara kort inflika att jag håller med Zapp (och Tomas) om att det kan vara trevligt med färdiga äventyr också. Med det menas inte att jag behöver ha 199 rumsbeskrivningar, men ändå en färdig story att utgå ifrån.
Jag uppfattar faktiskt metaplotten i M0 som just en sådan story. Den är bara mycket mer komprimerad och innehåller endast sådant som kommer till användning i spel. Exakt vad är det du saknar? Jag frågar inte det för att vara kritisk, utan för att jag verkligen undrar.

Själv föredrar jag att få en tydlig story (som metaplotten i M0) framför att få en lång och svåröverskådlig story (som UA-trilogin).