Sopbil

För få Pryltärningar?

Sat 26 Apr 2014, 11:19

Är det bara jag som upplever brist på pryltärningar?
Trots att jag köpt ett extra tärningspaket så har jag bara 4st, första gånger en rollperson tar skydd bakom ett bilvrak så skall man slå 5st för hans skydd. Skottsäker väst ger 6st pryltärningar i skydd...

Varför inte ha lika många pryltärningar som grund- och färdighetstärningar?

Visst jag kan dryga ut med vanliga svarta T6:or, men det blir inte lika snyggt på bordet.

holmstrom

Re: För få Pryltärningar?

Sat 26 Apr 2014, 12:34

Gissningsvis en fråga om kostnad. Pryltärningar används ju antagligen också minst - men skydd är ett undantag där såklart.

Gråskägg

Sat 26 Apr 2014, 17:06

Lite av en käpphäst för mig det där, när ett spel inkluderar färre tärningar än vad reglerna sedan kräver.
Visst kan man tycka att de extra tärningspaketen har en lite olycklig fördelning av tärningar - man behöver väl egentligen inte så många fler grundtärningar än de fem som ingår i boxen, däremot finns det tillfällen då det kan behövas flera färdighetstärningar och ett helt gäng extra pryltärningar (som i exemplet med skydd).
Men jag har full förståelse för kostnadsfrågan och dessutom tror jag att Fria Ligan inte ursprungligen hade planerat för extra tärningspaket utan att det var något som tillkom senare (och det är vi ju tacksamma för!). :)
Slutstation Hökarängen - avstigning för samtliga passagerare!

Rymdhamster

Sun 27 Apr 2014, 00:56

Vådan med att ha specialtärningar. Nu är det ju lyckligtvis toklätt att köra med vanliga t6:or istället så det är ju ett ytterst lättöverkomligt problem, även om jag kan hålla med lite om frustrationen.

Tomas
Site Admin

Sun 27 Apr 2014, 13:13

En högst rimlig fråga!

Att ni upplever brist på pryltärningar är på sätt och vis glädjande - det betyder att ni använder och utnyttjar prylar, skydd osv i spel - vilket är viktigt för att lyckas, men ändå inte alltid var fallet i speltest. :)

Att tärningssetet har den sammansättning det har beror helt enkelt på att det behövdes minst 5 grundtärningar och 5 färdighetstärningar. Fler än 12 tärningar hade vi helt enkelt inte möjlighet att trycka upp för varje spel, och då fick det bli ynka 2 pryltärningar. För det mesta räcker det - de allra flesta prylar har bonus +1 eller +2. Men när det kommer till rustning och skydd har ni helt rätt att det behövs fler!

Så här i efterhand hade det kanske varit klokt att ändra sammansättningen av tärningar i de extra tärnings-seten. Om vi trycker fler tärningar framöver ska vi klura en vända på det!
Fria Ligan

Gråskägg

Sun 27 Apr 2014, 13:41

Så här i efterhand hade det kanske varit klokt att ändra sammansättningen av tärningar i de extra tärnings-seten. Om vi trycker fler tärningar framöver ska vi klura en vända på det!
Kanske ett separat set för varje färg/typ, med fem tärningar i varje set.

VaatiHastur

Sun 27 Apr 2014, 16:50

Om det släpps separata tärningar så vet jag att mina spelare kommer köpa ett gäng. Det är ju alltid kul med snygga tärningar på bordet. :)
"Now that I've found somewhere safe
To bury my bone.
And any fool knows a dog needs a home,
A shelter from pigs on the wing."

Gråskägg

Sun 27 Apr 2014, 17:06

man behöver väl egentligen inte så många fler grundtärningar än de fem som ingår i boxen, däremot finns det tillfällen då det kan behövas flera färdighetstärningar och ett helt gäng extra pryltärningar (som i exemplet med skydd).
Oops, där misstog jag mig. Läste just avsnittet om Explosioner (Bok 1, sid 109) och insåg att grundtärningar används för att slå för sprängverkan. I exemplet har en rörbomb sprängverkan 9 så då behöver jag alltså nio grundtärningar om jag vill slå alla på en gång (annars finns ju alltid alternativet att slå en tärning flera gånger eller att använda generiska T6, men det är ju inte lika kul eller hur?).

Rollspelsräven

Sun 25 May 2014, 10:35

Ja, då hittade jag hit till slut med Gråskäggs goda färdighet i Leda Vägen (SKP). Jag håller med om att det behövs fler pryltärningar och vill tillägga att jag gärna ser några fler i framtida supplement. :-)
Vi ses i en zon nära dig!

Tomas
Site Admin

Sun 25 May 2014, 10:47

Japp - vi hoppas inte minst kunna få med ett gäng i Genlab Alfa! :)
Fria Ligan
GZIP: Off