ekofest

Re: Att få ihop alla spelare

Tue 08 Apr 2014, 21:17

Ville bara peppa lite på att pröva olika spelgrupper under olika tider i livet. När ambitionsnivåer förändras är det enkelt att ha fler spelgrupper.

Memmo

Wed 09 Apr 2014, 12:51

Vad kom först? Rötan eller zonen?
Det skämtet var ett riktigt rötägg.. ;)
Skulle nog säga rötan :-)

Vad kom först? Zonhönan eller rötägget?

Memmo

Wed 23 Apr 2014, 20:28

Vi kommer lösa detta problem genom att spela olika "uppställningar" beroende på vilka som kan. Kommer ha en så kallad spelarpool. Har inte prövat detta innan, men tror det är en ganska bra idé. Kommer att variera från gång till gång vilka som kan. Har således försökt skrapa i hop så många spelare jag kan. Risken är dock att alla kan samtidigt och det blir för mycket folk på mötet, men tror inte den risken är särskilt stor. Jag kommer inte neka någon som vill vara med. Så blir vi nio personer, så blir vi det.

Varje spelare kommer få göra flera rollpersoner, som de hoppar mellan beroende på vilken uppställning som råder det mötet. Ett fett utbud med rollpersoner är ett ytterligare plus också. Verkar dels som det är ganska lätt att stryka med, och det behövs "reserv-RP:s", samtidigt som det är lättare att pussla i hop möten från gång till gång om man har fler RP per person. Det går ju också väldigt snabbt att skapa RP. Sedan är det ju också en liten utmaning för spelarna att få gestalta olika personer vid olika tillfällen. Det kommer förhoppningsvis inte bli att man spelar fler RP under samma möte, men så kan ju ske - beroende på vad som händer och var rollpersonerna hamnar. Att gestalta fler RP samtidigt har vi prövat förut i denna spelgrupp och det har funkat jättebra. Det är ju också kul att fylla Arken med flera spännande individer, som ju skapas vid karaktärsbyggandet.

Blev lite rörigt förklarat här kände jag. Ett exempel då: Säg att vid första mötet kan spelare X, Y och Z medverka. De har gjort karaktärer för denna konstellation och jag ett passande scenario. Nästa gång kanske spelare X, Y och A kan. D.v.s. en annan konstellation. Denna konstellation spelar med andra RP i ett annat scenario. Och så vidare... En konstellation med RP för varje möjlig uppställning spelare. Blir som många berättelser i början som sker parallellt men går in i varandra. Ibland kommer jag lösa vissa saker med att spela via mail med någon spelare.

Allt sitter dock samman i samma kampanj och alla är från samma gäng. Så alla sina rollpersoner strävar mot ungefär samma mål, så man slipper agera kontraproduktivt med en av sina rollpersoner mot en annan av sina rollpersoner. Kommer bli spännande att se hur detta funkar. Nu på söndag verkar det som att bara två spelare kan. Jag bygger ett scenario som passar för två och kör. Visar det sig att fler kan kör jag något som passar för fler. Det kommer alltså finnas flera spelmöjligheter beroende på när allt mellan två till nio spelare kan. Får se hur det funkar. Troligen blir det nog ett "Järngäng" som kommer spela mest.