Dorantee
Topic Author
Posts: 73
Joined: Mon 20 Jun 2016, 19:09

Badhuset från "Ett Frö av Ondska"?

Mon 10 May 2021, 16:51

Hej forumiter!

Håller på att spela "Ett Frö av Ondska" äventyret från första kompendiet med min grupp och nu när vi börjar närma oss slutet har jag lusläst sektorn säkert 10 gånger, nu den 11 gången väcktes min nyfikenhet lite. Jag vet sedan tidigare att flera av sektorerna som finns i de olika kompendierna är mer eller mindre baserade på riktiga platser (tex. den mest tydliga, dödsklotet). Jag började fundera på om Badhuset från FaO faktiskt finns på riktigt och om det är någon som vet vilket det är?
 
User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 4416
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Sweden

Re: Badhuset från "Ett Frö av Ondska"?

Mon 10 May 2021, 18:35

Har också undrat det. Normalt är det någon plats i Stockholm som är mallen men den här har inte FL skrivit själva så då kan det ju vara var som helst (vet inte var skribenten kommer ifrån).
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore
 
ChrilleT
Posts: 145
Joined: Tue 04 Oct 2011, 20:04
Location: Karlskrona

Re: Badhuset från "Ett Frö av Ondska"?

Mon 10 May 2021, 21:27

Har inte heller kunnat placera badhuset om det ens finns i verkligheten. Om min sökning gav rätt så bor författaren iaf nu i Stockholm och har tidigare studerat i Linköping.

Lite långsökt men ligger ju även 2 badhus / äventyrsbad inte så långt ifrån platsen där Mos Mosel placerades som Frö av Ondska inspirerats av men ingen av dem är speciellt likt badhuset i FaO sett utifrån iaf.
 
Dorantee
Topic Author
Posts: 73
Joined: Mon 20 Jun 2016, 19:09

Re: Badhuset från "Ett Frö av Ondska"?

Fri 14 May 2021, 00:41

Det här känns som att det förvandlades till ett riktigt jobbigt mysterium när inte ens Fenhorn kunde svara på frågan! Ja, tråden ligger iaf. kvar tillsvidare utifall att nån listar ut det i framtiden...
 
User avatar
Kaz
Posts: 11
Joined: Thu 09 Jul 2020, 13:12
Location: Umeå
Contact:

Re: Badhuset från "Ett Frö av Ondska"?

Wed 02 Jun 2021, 11:00

Detta kanske kan ge lite mer klarhet åt era funderingar:
Om vi förutsätter att "Ett Frö av Ondska" utspelar sig på kartan Vinterzonen. (Som verkar logiskt med tanke på Zonkompendium 1)
Så kan jag bekräfta för er att det är en karta över Umeå. Jag som född och uppväxt i Umeå kan också bekräfta att vi aldrig haft ett badhus som sett ut precis som i boken.
Utan det badhuset (bilden i Zonkompendium 1) kan närmast likna "Paradisbadet" som ligger i Örnsköldsvik.

Om man är nyfiken på vart badhus i Umeå existerar så finns två alternativ:
M19 är där badhuset låg förut innan det revs (om vi går tillbaka 30 år i tiden, det revs för några år sedan).
Och N18 är vart badhuset ligger just nu, precis i centrum (sen några år tillbaka).

Hoppas att detta hjälper!
Stay creative!
 
Dorantee
Topic Author
Posts: 73
Joined: Mon 20 Jun 2016, 19:09

Re: Badhuset från "Ett Frö av Ondska"?

Mon 07 Jun 2021, 21:10

Detta kanske kan ge lite mer klarhet åt era funderingar:
Om vi förutsätter att "Ett Frö av Ondska" utspelar sig på kartan Vinterzonen. (Som verkar logiskt med tanke på Zonkompendium 1)
Så kan jag bekräfta för er att det är en karta över Umeå. Jag som född och uppväxt i Umeå kan också bekräfta att vi aldrig haft ett badhus som sett ut precis som i boken.
Utan det badhuset (bilden i Zonkompendium 1) kan närmast likna "Paradisbadet" som ligger i Örnsköldsvik.

Om man är nyfiken på vart badhus i Umeå existerar så finns två alternativ:
M19 är där badhuset låg förut innan det revs (om vi går tillbaka 30 år i tiden, det revs för några år sedan).
Och N18 är vart badhuset ligger just nu, precis i centrum (sen några år tillbaka).

Hoppas att detta hjälper!
Jag tänkte från början att det liknande badhuset som finns i Holmsund. Det skulle också passat in eftersom "ett Frö av Ondska" badhuset verkar ligga bredvid vatten precis som Aquarena. Men efter att jag sökte upp bilder på just det badhuset ströks den rätt snabbt från listan av möjliga badhus. Precis som du säger har det aldrig heller funnits några badhus som ser ut som det från FaÖ. Paradisbadet är nära men tyvärr lite för stort.

Dock när du säger det så innehåller faktiskt första kompendiet zonen över skrotsundet också. Det kanske är möjligt att badhuset ligger i Malmö eller Köpenhamn?
 
ChrilleT
Posts: 145
Joined: Tue 04 Oct 2011, 20:04
Location: Karlskrona

Re: Badhuset från "Ett Frö av Ondska"?

Mon 07 Jun 2021, 21:50

Jag tänkte från början att det liknande badhuset som finns i Holmsund. Det skulle också passat in eftersom "ett Frö av Ondska" badhuset verkar ligga bredvid vatten precis som Aquarena. Men efter att jag sökte upp bilder på just det badhuset ströks den rätt snabbt från listan av möjliga badhus. Precis som du säger har det aldrig heller funnits några badhus som ser ut som det från FaÖ. Paradisbadet är nära men tyvärr lite för stort.

Dock när du säger det så innehåller faktiskt första kompendiet zonen över skrotsundet också. Det kanske är möjligt att badhuset ligger i Malmö eller Köpenhamn?
Fler än jag som googlade badhus tidigare ser jag :) . Utan att leta igenom alla så hittade jag inget som var likt på utsidan med vatten intill och utformning på badhuset.
De 4 äventyren i Zonkompendium 1 är ju skrivna av olika personer så de är ju placerade på lite olika ställen så finns ingen röd linje så sett som att alla skulle vara placerade på samma ställe.
 
User avatar
Kaz
Posts: 11
Joined: Thu 09 Jul 2020, 13:12
Location: Umeå
Contact:

Re: Badhuset från "Ett Frö av Ondska"?

Tue 08 Jun 2021, 12:13

Det är ju iofs sant. Dödsklotets hemlighet utspelar ju sig uppenbarligen i Sthlm :)
Stay creative!
 
Dorantee
Topic Author
Posts: 73
Joined: Mon 20 Jun 2016, 19:09

Re: Badhuset från "Ett Frö av Ondska"?

Thu 10 Jun 2021, 15:17

Jag tänkte från början att det liknande badhuset som finns i Holmsund. Det skulle också passat in eftersom "ett Frö av Ondska" badhuset verkar ligga bredvid vatten precis som Aquarena. Men efter att jag sökte upp bilder på just det badhuset ströks den rätt snabbt från listan av möjliga badhus. Precis som du säger har det aldrig heller funnits några badhus som ser ut som det från FaÖ. Paradisbadet är nära men tyvärr lite för stort.

Dock när du säger det så innehåller faktiskt första kompendiet zonen över skrotsundet också. Det kanske är möjligt att badhuset ligger i Malmö eller Köpenhamn?
Fler än jag som googlade badhus tidigare ser jag :) . Utan att leta igenom alla så hittade jag inget som var likt på utsidan med vatten intill och utformning på badhuset.
De 4 äventyren i Zonkompendium 1 är ju skrivna av olika personer så de är ju placerade på lite olika ställen så finns ingen röd linje så sett som att alla skulle vara placerade på samma ställe.
Helt ärligt googlade jag mest bilder för att färska upp minnet på hur husen i sig såg ut. Är också uppväxt och bosatt i Umeå så jag visste precis vilka badhus det var Kaz pratade om. :D

Men med det sagt håller jag med om det du säger om att sektorerna är skrivna av olika personer och att de inte skulle följa någon röd tråd. Att badhusen skulle finnas i någon av zonerna (så att de är lätta att hitta på google maps) har mest varit en förhoppning å min sida. Innerst inne är jag rätt säker på att badhuset ligger i nån gammal bruksort på landet där skribenten växt upp/spenderat mycket tid. Dvs. att leta efter den är som att leta efter en nål i en höstack...

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot] and 1 guest