Moderator: Brior

 
User avatar
Henke
Topic Author
Posts: 1639
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Tema i Konfluxsviten

Mon 03 Dec 2018, 16:29

När man ligger hemma i feber och förkylning så får man oförskämt med tid till att fungera över sina favoritäventyr och favoritböcker. Apropå det egna sjuktillståndet av upplevd ensamhet, fångenskap och isolation så slog det mig att jag ser detta som ett återkommande tema i böckerna.

Några exempel:
Dolken Demens - Kung Ottars gamla rådgivare vars själ fastnat i skaftet på en dolk.
Frustessan Elmesum av Krimbydh - Långtida fånge i Shaguls grav samt senare i Kamalkus örhängen och slutligen i Didras öra.
Nastigast - Fånge i sin väldiga kropp, i porslinsburen på pelaren i Skuger. Därefter i tvillingband och därefter frivillig fånge i rhabdorana-mördarens kropp.
Sambarsynd Coria - Fånge i Välserkotten
Demonen Ebharing - I demonsvärdet (och senare nästan i Kaklunen)
Demonen i demonstaven - Sitter fast med sin klo till Majus Grafficanus förtjusning
Shagul - Frivilligt, men ändå på något sätt isolerad och fången i sin grav.
Befolkningen på Marjura - Fångna, ensamma och isolerade på polarön, långt från civilisationen
Arn Dunkelbrink - Fånge bakom sitt förstörda ansikte.
Blatifagus - Isolerad i Kvicksilvergruvan men också fången av Arn via namnet på höga språket.
Shaguliterna i Järntornet - Lever isolerade från övrig befolkning på Marjura
Kmordadruiderna - Lever isolerade från övrig befolkning på Marjura
De döda Kmordadruiderna - Ensamma och isolerade vid den svullna floden
Kvuverna - Isolerade och ensamma ute i vildmarken
Silvia Miranda - "I slutet är man ensam i sitt lidande". Förskjuten från Yndar och vandrat ensam i världen.
Glasmannen/Uroboren - Fånge i Palatset Kraglinda.
Praanz da Kaelve - Fånge i att han behöver dölja sitt skeckerblod
Crurerna i Fari Natha - Fånge i gudarnas förbannelse om barnlöshet och sedemera isolerade och övervintrande fångar i sina gravar.
Slavarna i Fånglägret - Direkta fångar i svavelträsket
Rumperlak - Indirekt fånge och isolerad i svavelträsket
Blodvadaren - Fånge i sin förbannelse att döda sina kvinnor (vilket gör honom ensam och isolerad)
Grisselhår - Utstött och förskjuten från vargfolket
Styrwåld Niding - Utstött jätte och förskjuten från jättarna
Kamalkus - Ensam och isolerad på Gatves klippa med sina "statyer". Isolerad i Gombatikles slemdjungler.
Malek Mangus - Isolerad bakom sin benmask
Bodonius - Ensam utifrån sin dubbelnatur som rhabdrana och ranziner
Gästerna på Värdshuset Felirota
Dobcharel av Arda - Landsförvisad från Ransard. Fånge på vägen till Marjura
Luftanden Basenanji
Kmeard i Krau-Ki
Stegos befolkning innan förljusningen
Inadrel i jordblodet
Samtliga i hela Konfluxsviten - Fångar i den himmelska väven, skaparboken och i sitt öde

Tankar? Motargument? Kompletteringar?
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte
 
Byrax
Posts: 1094
Joined: Fri 08 Jan 2016, 10:42
Location: Mythic North

Re: Tema i Konfluxsviten

Tue 04 Dec 2018, 21:33

Oj. Och intressant.
 
User avatar
Henke
Topic Author
Posts: 1639
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Re: Tema i Konfluxsviten

Wed 05 Dec 2018, 08:27

Robur Rödvad - Fånge hos Shagul
Litargerna (tror jag de kallades) som framförde Xellimoggas skepp
Praanz mfl - fångar hos Hildur Ornetand mfl i Vanderland
Praanz - Fånge i Hiltre hos syskonen Gomba
Broder Harkaton - Fånge hos Tricilveborna
Brior Brådfot - Fånge hos Praanz i Arhem, sedan hos Shaguliterna i Järntornet, senare hos kejsarinnan Heneguya i luftslottet.
Gobrugda - Fånge i sin ruttnande kropp
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte
 
User avatar
Brior
Posts: 934
Joined: Sat 09 Apr 2011, 10:59

Re: Tema i Konfluxsviten

Wed 05 Dec 2018, 09:19

Henke: Jag ska inte analysera mina egna texter, men det är intressant att du noterat mönstret. Bortsett från det rent dramaturgiska så har jag i konfluxböckerna främst velat utforska två saker rörande fångenskap:
1. alla människors existentiella ensamhet och hur de hanterar den – fångade mer i utanförskap än i instängdhet. Silvia Miranda förklarar saken redan på sidan 97 i Svavelvinter när hon pratar om hur hon lyckats bryta sig ur det slott hon uppfattat som fängelse men som samtidigt visat sig vara hennes skydd; tanken att tryggheten uppnås till priset av friheten och vice versa. Hennes fras ”till sist är man alltid ensam om sitt lidande” sammanfattar det hon kommit fram till.
2. det faktum att ingen människa kan se sig själv eller sin omvärld utifrån, utan alltid präglas av – är fånge i om man så vill – sina föreställningar, sitt språk och sina omständigheter, vilka kan bytas ut men aldrig tvättas bort till renhet. Här har jag framförallt knådat postmodernt tankegods.

Shaguls slutord på sidan 533 i seriens sista del Vanderland är också hämtade från Albert Camus ”Myten om Sisyfos” och Miltons ”Paradise Lost”, två verk som handlar om hur existentiell meningslöshet hanteras, respektive speglar trotset som yttersta princip, ett trots som till sist låter trollkarlen skratta.
 
Byrax
Posts: 1094
Joined: Fri 08 Jan 2016, 10:42
Location: Mythic North

Re: Tema i Konfluxsviten

Wed 05 Dec 2018, 10:08

Lite OT, men utan att ha analyserat detta närmare alls tycker jag mig minnas liknande filosofiska tankespår om frihet och trots i en annan bra bok, Long John Silver av Björn Larsson. Rekommenderas.
 
User avatar
Henke
Topic Author
Posts: 1639
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Re: Tema i Konfluxsviten

Wed 05 Dec 2018, 10:26

Brior: Tack för din input i ämnet!

När du skriver "tanken att tryggheten uppnås till priset av friheten och vice versa" får det mig förövrigt osökt att tänka på Michael Moores dokumentär "Bowling for Columbine" där han i filmens senare del besöker gränsstaden Toronto i Kanada där han noterar att invånarna till skillnad från i USA inte ens låser ytterdörren. I en intervju kring detta får han svaret "Americans see the lock as keeping people out. We as canadians see it as, when we lock the door - we´re imprisoning ourselves inside".
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests