Moderator: Brior

Nicked

Re: Konfluxkampanj, tankar och idéer (SPOILERS)

Wed 31 Jul 2013, 19:15

Så, det mesta av våra texter ligger nu uppe i tråden "Ögonblick från en konfluxkampanj" under Äventyr och Spelrapporter. Kan vara lite svårt att följa med i vissa av dom då de flesta karaktärskrönikor utspelar sig mellan möten, och inte i "stridens hetta" så att säga.
Klart du får, men om du spelleder i framtiden, se då för alla gudars skull till att det blir ett lyckligt slut. Det kan behövas för att väga upp slutet på Konfluxen. Jag hade svårt att sova i flera dagar ;)
Ska ha det i åtanke ;) Även jag var lite sorgsen då Shagul vann, men ska man ha ett öppet slut får man nånstans acceptera att ALLA kan vinna. Även skurken ;) Jag tror absolut den möjligheten/risken bidrog till att det blev så jäkla spännande.
Är lite förvånad över att Uroboren inte deltog i slutstriden eller att han lyckades sätta stopp för Shagul.
Jo, man kan tycka att han skulle varit på plats där. Anledningen till att inte fler än de nio deltog i slutstriden var väl att vi alla ville att en spelares karaktär eller skuggmakt i slutändan skulle vinna.
Det är ungefär så vi försöker spela kampanjen också. Tycker bitvis det kan vara svårt att få jämvikt mellan spelstilarna, då spelarna kanske vill agera karaktärsdrivet mitt i ett klassiskt moment. Men så länge man har en öppen dialog så brukar det fungera.
Medhåll. I vår kampanj kom vi fram till följande lösning:
Jag delade in kampanjen i olika "kapitel", som jag på förhand hade bestämt hur de skulle sluta. Det första kapitlet slutade t.ex. med attentatet på Ranz, det andra med Stegosi förljusning osv. På så sätt kunde jag hänga upp kampanjen på en del viktiga dramatiska krokar, som jag ansåg var nödvändiga för själva huvudstoryn. Vägen dit bestämdes dock delvis av spelarna.I början av varje kapitel körde vi karaktärsdrivet spel, där spelarna bestämde vad storyn skulle centreras kring. Efterhand förde jag in spelandet på mer förutbestämde skeenden, som jag så gott jag kunde vävde samman med det som hänt karaktärerna i det karaktärsdrivna spelet. Jag försökte alltså få till det så att det klassiska spelandet blev en naturlig fortsättning på det karaktärsdrivna.
Inte illa att nästan spela en gång i veckan. Tänk den som ändå hann det :). Vi har ju spelat sedan 2008 och kommit halvvägs genom O4Ö, men å andra sidan gjort massor med avstickare och haft långa avbrott (nu är det t.ex. ett år sedan senaste spelmötet tyvärr). Synd att ni snabbspolade genom Svavelvinter. Jag är fortfarande efter alla år väldigt fascinerad av just den kampanjdelen. Ser potential att vrida och vända på den historien i ett näst intill oändligt antal olika scenarion.
Det är väl det som är fördelen med att vara unga rollspelare, det är nu man har tid att spela mycket ;) Tråkigt att höra, hoppas ni kommer igång igen.

Trienza

Wed 31 Jul 2013, 19:41

Hoppar in på detta forumet från ingenstans!

Hej, jag var då Trienzas spelare och även spelare för Arn Dunkelbrink som skuggmakt under halva delen av kampanjen, tror jag (första delen spelade jag som Gobrudga, då han överlevt Shaguls gift och startat sitt eget brödraskap, men blev senare dödad av just Shagul i en komplott).

Kampanjen överlag var väldigt underhållande och en otrolig upplevelse att spela igenom, speciellt för Trienza som fick vara med om väldigt mycket :p
Hon är utan tvekan den karaktären jag spelat som jag tycker mest om.

Slutet i sig var väldigt kul och väldigt spännande, speciellt den sista delen på Store Stenfars hatt.
Det kändes väldigt surt att Shagul vann dock, även om det var enligt reglerna, speciellt när vi jobbat så hårt för att komma dit och det blivit väldigt hetsigt den senaste månaden med väldigt mycket möten när man var ganska så trött. Hade bara velat ha ett någorlunda lyckligt slut då för att kunna minnas kampanjen på ett bra sätt, men istället visade sig allt vara förgäves och slutet var väldigt deprimerande xD

Men nu när jag haft några dagar att tänka på det så är jag fortfarande väldigt glad att vi spelade denna kampanjen och att Nicked är spelledde den, och jag kommer ha väldigt mycket goda minnen från den. Du skall ha väldigt mycket kudos för allt jobb du gjort för oss!

Jag kommer nog skriva lite fler karaktärs krönikor för Trienza som jag inte gjorde under kampanjen men som jag hade koncepten för. Kanske läggs de också upp på den tråden som Nicked gjorde, om det skulle vara av intresse :p
I mina drömmar inträffade det som hände i den alternativa världen, där Shagul förlorade!

Baldyr

Wed 31 Jul 2013, 21:36

Mycket duktigt och ambitiöst att skriva en egen profetia! Hur insatta var spelarna egentligen i romanerna och handlingen i kampanjen i stort, eftersom ni verkar ha skapat profetian tillsammans?
Jag har även använt Baldyrs creskerermunkar ganska fritt i kampanjen. I vår kampanj är det t.ex. dom, och inte alver som i de klassiska äventyren, som utgör besättningen på Bladverk. Dom är visserligen inga skeppare, men sköta om växter är de ju som bekant hejare på ;) )
Det gröna ögat var Melealina på Tocme, även om det inte riktigt var samma Melealina som i orginaläventyren. Här var hon människa, född som avkomma till abbedissan på creskererklostret Grohem vid foten av berget Tocme. Hon avlades under en av creskerernas fruktbarhetsritualer, och föddes under en solförmörkelse, vilket gav henne sina extraordinära spåkonster. Under vår kampanj hade två karaktärer skickats till Grohem av Digeta Longa, då digeten fått upplysningar om att en ransardisk agent var på väg dit i något viktigt ärende inför den ransardiska invasionen. Denne hade egentligen bara släpats med dit av Bäste bröderna, som önskade överlämna en offergåva till klostret mot Tammuz välsignelse inför kriget mot trakorierna. När karaktärerna anlände förföljde de den ransardiske agenten uppför berget, då denne förde med sig ett förstenat gripägg som han hoppades att Melealina skulle kunna kläcka på magisk väg (vilket hon senare gjorde).
Haha, det var både oväntat och inspirerande! Intressant att veta att det finns ett systerkloster i Tomce också! :D

Creskerersystern Tromba förekommer som bekant i äventyret Griftehjärta och vi kommer förhoppningsvis att få veta mera om hennes bakgrund i uppföljaren. Creskererorden ser jag nog som ganska neutral men eftersom man dyrkar Jordmodern så sorterar man säkert under de skapelsetrogna. Plotten i nästa äventyr kretsar dock kring en maktkamp mellan en skapelsetrogen och en skapelsevidrig fraktion inom klostret...

Tomas
Site Admin

Wed 31 Jul 2013, 23:09

...om du spelleder i framtiden, se då för alla gudars skull till att det blir ett lyckligt slut. Det kan behövas för att väga upp slutet på Konfluxen. Jag hade svårt att sova i flera dagar ;)
Ska ha det i åtanke ;) Även jag var lite sorgsen då Shagul vann, men ska man ha ett öppet slut får man nånstans acceptera att ALLA kan vinna. Även skurken ;) Jag tror absolut den möjligheten/risken bidrog till att det blev så jäkla spännande.
Håller med. Kan verkligen förstå spelarnas besvikelse, men jag tolkar den snarast som stort engagemang i kampanjen. Såhär utifrån kan jag tycka att det är rejält coolt att Shagul kammande hem konfluxen - det är på nåt vis mannen utan ödes öde att göra det. :)

Ska bli kul att läsa alla krönikorna! Har ni system- eller regelrelaterade funderingar vore det också kul att ta det av.
Fria Ligan

Nicked

Wed 31 Jul 2013, 23:47

Jag kommer nog skriva lite fler karaktärs krönikor för Trienza som jag inte gjorde under kampanjen men som jag hade koncepten för. Kanske läggs de också upp på den tråden som Nicked gjorde, om det skulle vara av intresse :p
I mina drömmar inträffade det som hände i den alternativa världen, där Shagul förlorade!
Vem vet, kanske spelade vi den alternativa historien medan den riktiga Berättelsen fick ett lyckligt slut?... ;)

(Obs: Nej Johan, Shagul vann. Don't get any ideas)
Mycket duktigt och ambitiöst att skriva en egen profetia! Hur insatta var spelarna egentligen i romanerna och handlingen i kampanjen i stort, eftersom ni verkar ha skapat profetian tillsammans?
Well, det var väl inte så att vi skrev den själva på det sättet. Vi slog fram den med hjälp av profetiegeneratorn i regelbokens kapitel "Profetior" (sid 171-175), och använde den alltså inte på samma sätt som Vox Ranzina används i orginaläventyren, i och med att dess versrader uppfylldes på ett karaktärsdrivet, icke-förutbestämt sätt. Egentligen tjänade den mest som ett sätt att få extra ÖT för spelarna, även om vissa raders uppfyllande fick stor genomslagskraft i kampanjvärlden.

Ärligt talat som var nog ingen av oss speciellt insatt i den stora handlingen innan kampanjen. Ingen av oss hade spelat orginaläventyren, och själv hade jag bara läst igenom Svavelvinter och börjat på Slaktare små. Så själv fick jag helt enkelt lära mig bakgrundsstoryn on the fly ;)
Haha, det var både oväntat och inspirerande! Intressant att veta att det finns ett systerkloster i Tomce också! :D

Creskerersystern Tromba förekommer som bekant i äventyret Griftehjärta och vi kommer förhoppningsvis att få veta mera om hennes bakgrund i uppföljaren. Creskererorden ser jag nog som ganska neutral men eftersom man dyrkar Jordmodern så sorterar man säkert under de skapelsetrogna. Plotten i nästa äventyr kretsar dock kring en maktkamp mellan en skapelsetrogen och en skapelsevidrig fraktion inom klostret...
Du ser, din skapelse har börjat växa även utanför det egna arbetsbordet ;) Klostret Grohem som besöktes i vår kampanj var uppfört kring en samling ransardiska lämningar från tiden innan det första ransarderkriget. Då ransarderna behärskade ön tjänade dessa byggnader som en kurort för ransardiska officerare och ämbetsmän, och Grohem hade ett underjordiskt badhus såväl som en liten arena för brottning och andra kampsporter.

Spännande plottidé. Kloster känns överhuvudtaget som en underskattad setting för intrigspel av olika slag.
Håller med. Kan verkligen förstå spelarnas besvikelse, men jag tolkar den snarast som stort engagemang i kampanjen. Såhär utifrån kan jag tycka att det är rejält coolt att Shagul kammande hem konfluxen - det är på nåt vis mannen utan ödes öde att göra det. :)
Jag kan också tycka det någonstans är lite roligt att Shagul fick vinna :) Även om jag förstås förstår spelarnas frustration, då alla var överens under större del av kampanjen att Shagul absolut INTE fick vinna. En eloge till Shaguls spelare, som inte bara spelade Shagul så att han verkligen försökte vinna och därtill kunde hålla isär sina båda roller i den episka slutstriden (där hans karaktär var fast besluten att inte låta Shagul vinna).

Henke

Thu 01 Aug 2013, 06:35

Jag kan också tycka det någonstans är lite roligt att Shagul fick vinna :) Även om jag förstås förstår spelarnas frustration, då alla var överens under större del av kampanjen att Shagul absolut INTE fick vinna. En eloge till Shaguls spelare, som inte bara spelade Shagul så att han verkligen försökte vinna och därtill kunde hålla isär sina båda roller i den episka slutstriden (där hans karaktär var fast besluten att inte låta Shagul vinna).
Förmodligen hade mina spelare gjort revolt och avsatt mig som SL om jag lät Shagul vinna efter åratal av kampanjspel. :) Skall bli intressant att se om man någonsin kommer till slutstriden. Tror jag blir tvungen att vända på mitt tidigare koncept att blanda in mängder med sidospår etc och istället banta ner kampanjen till just bara de bitarna som är väsentliga. Vi får se när man har tid och ork att sätta sig med det :)

Har ytterligare några frågor. Är det något ni känner fungerade mindre bra i kampanjen eller i reglerna? Är det något ni hade ändrat på om ni kunde backa tiden? (bortsett Shaguls vinst då :))

PS: Tack för krönikan! Ser fram emot att läsa den när jag sitter på morgontåget till jobbet nästa vecka.
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte
GZIP: Off