Moderator: Brior

 
User avatar
Gaddeborg
Topic Author
Posts: 256
Joined: Tue 18 Feb 2014, 17:40

Maze of the Blue Medusa i Etemenankitemplet

Thu 08 Dec 2016, 23:44

Mycket lätt spoiler till Maze of the Blue Medusa

Det sägs att den som betraktar målningen "Den askgrå tjänarinnan" i Etemenankitemplet i månljus finner att den i själva verket är en portal, bakom vilken Den Blå Labyrinten väntar. Målningen är en väldig mosaik föreställande en fängslad kvinna i ett dunkelt rum. I bakgrunden syns en stor port. Den lär vara från Härarnas tid, strax innan grundandet av kejsardömet Jorpagna. Enligt legenden är Den Blå Labyrinten skapad av gorgonen Stheno, syster till Medusa och Euryale, trixtern av de tre och en stor konstälskare. Spekulationerna går däremot isär om vem kvinnan på målningen är. Konstkritiker från hela Ereb/Argond vallfärdar oavsett till målningen för att ta sig in i labyrinten och bedöma mästerverken som lär finnas där. 
 
User avatar
Klas
Posts: 322
Joined: Sun 04 Nov 2012, 19:17

Re: Maze of the Blue Medusa i Etemenankitemplet

Mon 12 Dec 2016, 20:53

Kul idé. Den gav mig ett uppslag till ett porträtt av Fundibéra med liknande funktion.
 
User avatar
Gaddeborg
Topic Author
Posts: 256
Joined: Tue 18 Feb 2014, 17:40

Re: Maze of the Blue Medusa i Etemenankitemplet

Wed 14 Dec 2016, 00:29

In till Medusans labyrint eller någon annan spännande destination? 
 
User avatar
Klas
Posts: 322
Joined: Sun 04 Nov 2012, 19:17

Re: Maze of the Blue Medusa i Etemenankitemplet

Fri 16 Dec 2016, 00:10

Labyrinten känner jag ju inte till så mycket om, men det kanske hinner ändra sig innan jag måste bestämma mig. När kommer resten?
 
User avatar
Gaddeborg
Topic Author
Posts: 256
Joined: Tue 18 Feb 2014, 17:40

Re: Maze of the Blue Medusa i Etemenankitemplet

Sat 17 Dec 2016, 22:46

Det är alltså den här:

http://satyr.press/

En mycket hypad OSR-labyrint på 300+ rum. Grejen med den är att den faktiskt lever upp till ganska mycket av sin hype, och är väldigt snyggt ihopsatt. Trots att allt är helt weird, så finns det för det mesta ett skäl för weirdandet. Nästan alla rum innehåller en bra idé tycker jag. Och väldigt stämningsfulla illustrationer (enbart bestående av mycket abstrakta bilder av rummen). 

Det är väldigt lätt att byta ut alla fraktioner och personer från boken till perifera fraktioner i ens egen Trakorien-värld, eftersom konceptet med resande mellan världar och sånt finns med i Svavelvinter. Så trots att labyrinten är helt utbruten ur Femte Konfluxen-kampanjen kunde jag ändå lägga in ett par ledtrådar till konfluxerna redan i de första två rummen (vilket också var allt de utforskade). 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 9 guests