Moderator: Brior

 
Sammy
Topic Author
Posts: 1
Joined: Sat 17 Sep 2016, 20:49

Ny spelargrupp - intro

Sat 17 Sep 2016, 21:07

Hej!

Jag står i startgroparna för att dra igång den gamla Svavelvinterkampanjen (med Fria Ligans Svavelvintersystem). Gruppen består av helt nya spelare varav 4 aldrig spelat rollspel och heller inte läst böckerna.

Jag funderar på om ni har några förslag på hur jag på bästa sätt kan förmedla denna mustiga och absurda värld så att stämningen hamnar rätt från början. Någon som har någon bra idé på händelse som jag kan inleda det första spelmötet med, någon bra handout eller annat som kan leda vägen i rätt riktning? 

Jag tänker också att jag vill ge spelarna en "lagom stor" möjlighet att läsa in sig på världen innan vi börjar spela. Så en andra fråga: Finns det en mer utbyggd "Intro till Trakorien" någonstans som jag missat (som inte innebär att läsa hela världsboken eller de fyra böckerna)? Den korta texten "Trakorien i ett nötskal" i världsboken är bra men ack så kort - och spelarna äger heller ej vare sig spelet eller böckerna.

Tack på förhand,

Samuel
 
Baldyr
Posts: 812
Joined: Fri 13 Jul 2012, 13:07

Re: Ny spelargrupp - intro

Sun 18 Sep 2016, 18:02

Själv arbetade jag väldigt aktivt med att introducera nya element från settingen redan från start. Istället för att hålla föredrag så försökte jag komma in på något ämne som var relevant för situationen i spelet. Såväl geografi, samhällsskick och metafysik.

Det som berör karaktärerna i sig kan du omnämna redan innan spel, men jag är tveksam till långa texter som hemläxa.

Betänk därefter vad Arhem är för slags plats och utgå ifrån vad spelarna intresserar sig för. Det finns en kultursskillnad mellan marjurer och trakorier. Gör en poäng av förmågan till okvädning av medmänniskor som statusmarkör, exempelvis.
 
Byrax
Posts: 1094
Joined: Fri 08 Jan 2016, 10:42
Location: Mythic North

Re: Ny spelargrupp - intro

Wed 11 Jan 2017, 15:54

Hej Samuel,

Kom ni i gång och hur har det gått? Behöver du fortfarande input?

Bäst tycker jag fortfarande är att börja ombord på en båt under färden till Marjura, och att karaktärerna träffas där första gången, eventuellt med Perrima (och Arn) ombord. En välkomstbankett i Arhem efter ankomst är bra också, för att introducera styret och societeten där (Gottard, Selisia, Sulidon, Malek mfl). Junker Hildurs får introducera övriga, mindre bemedlade, karaktärer i trakten. 

Kmordatemplet som introäventyr, men med en fördröjning i form av ett (shagulitanstiftat) attentat mot Perrima strax innan så att man får mer tid i Arhem (kanske med en avstickare till Kvicksilvergruvan under tiden Perrima tillfrisknar). Sedan brukar saker vara på rull!

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests