Moderator: Brior

 
asperon
Topic Author
Posts: 6
Joined: Tue 17 Feb 2015, 23:26

Cruris gravar

Sun 21 Feb 2016, 09:53

Skulle behöva lite tips på hur jag ska angripa detta, vi har börjat med att spela döds ände, och för att ge spelarna en bild av vad som har hänt innan Arnheims sista dagar så skulle jag även vilja göra ett besök i graven, men då det är en klassisk dungeon crawl så har jag lite svårt att få ihop det, hur har ni andra gjort? Har spelarna varit där? Alla tips mottages tacksamt.
 
Baldyr
Posts: 812
Joined: Fri 13 Jul 2012, 13:07

Re: Cruris gravar

Sun 21 Feb 2016, 11:22

Hur menar du? Du vill alltså skriva ett självständigt karaktärsdrivet scenario som kretsar kring den arkeologiska gravplundringen i Stenfingerskrevan efter romanens förebild?

Vilka är karaktärerna? Spela på deras öden, förbannelser och (tillfälliga) målsättningar. Läs mer om hur du skapar (karaktärsdrivna) äventyr i kapitel 12 i spelet.

Apropå grottkräl så är det ju en förhållandevis liten "dungeon", medan Fari-Nhata (som staden i dalgången också kallas) är en ganska vidsträckt plats. Det borde finnas utrymme för karaktärsdrivna konflikter ute bland gravfält, bland ruiner och inne kryptor insprängda i de omgivande bergen. Det cruriska gravguld som Shagul strör omkring sig i romanerna torde exempelvis finnas där ute och borde kunna vara en god källa till konflikter.

Att ta sig in i själva Ottarhögen skulle snarare kunna fungera som själva finalen. Vill man dra ned på dungeon crawl-aspekten så struntar man med fördel i att använda golvplaner och figurer, eller ens skissera upp själva graven över huvud taget. Det går också att plocka bort (eller lägga till) fällor med mera efter behag. (Jämför det gamla Svavelvinter-äventyret Cruris gravar med romanenversionen.)

Något jag gjorde i min egen kampanj är att jag lät både Mogerland och en annan Shagul-klon befinna sig i Stenfingerskrevan. Nu bidrog den senare enbart med en skymt i svaveldimman men kunde ha använts mera aktivt vid behov.
 
asperon
Topic Author
Posts: 6
Joined: Tue 17 Feb 2015, 23:26

Re: Cruris gravar

Sun 21 Feb 2016, 18:35

Precis den typen av ideer jag är ute efter, karaktärerna kommer göras specifikt för scenariot, så även där mottages ideer tacksamt. Vi spelar någon hybridvariant, allt cirkulerar runt karaktärerna och dom har gott om utrymme för egna upptåg, men gruppen håller ihop lite mer än vad som beskrivs som karaktärsdrivet spel i reglerna. Funderar på att låta dom var rätt hårt bundna till Kvurerna, kanske till och med att dom är Kvurerna som valts ut att ta sig an detta mycket viktiga uppdrag. Efter en stor fest/ritual till deras ära med Uxu och allt som här till så förväntas dom ge sig av i gryningen dagen därpå. Sedan blir det en scen i Fari-Nhata och en avslutande nere i själva graven.
 
Baldyr
Posts: 812
Joined: Fri 13 Jul 2012, 13:07

Re: Cruris gravar

Sun 21 Feb 2016, 19:59

Se helt enkelt till att ställa karaktärernas motiv (öden) och målsättningar mot varandra. Sedan ger du dem förbannelser som du kan skriva prövningar till.

Idealisten vill hjälpa kvurerna, hyser respekt för deras gravfält. Den girige är snarare intresserad av gravplundring, utan tanke på konsekvenser utom för sig själv. Akademikern drivs av vetgirighet, störs gärna av onödig försiktighet men också av omotiverad förstörelse. Och så vidare.
 
asperon
Topic Author
Posts: 6
Joined: Tue 17 Feb 2015, 23:26

Re: Cruris gravar

Sun 21 Feb 2016, 22:20

Låter bra, förslag på händelser i Fari-Nhata innan spelarna kommer ner i graven?
 
Baldyr
Posts: 812
Joined: Fri 13 Jul 2012, 13:07

Re: Cruris gravar

Sun 21 Feb 2016, 23:53

Det mest uppenbara torde vara att man gör andra fynd i Stenfingerskrevan innan man faktiskt hittar stenfingerhanden. Då kan karaktärerna käbbla om huruvida man ska skända en helig plats eller inte, huruvida det faktiskt är kvurernas förfäder som ligger begravda där eller ej, samt vem skatterna egentligen tillhör. Kvurerna kan ju ha påpekat att karaktärerna ska hämta saker som tillhör dem, inget annat. Måhända har de också varnat för att det i övrigt vore tabu att göra något som skulle kunna förarga "förfädernas andar". Nåja, i slutändan lär de bli rätt så förargade oavsett...

En detalj i sammanhanget kan ju vara att låta Demens vara i karaktärernas ägo från början, som i romanen alltså. Annars lär äventyret inte tillåta någon längre scen där dolken kan roa och oroa spelarna. Demens används givetvis för att leverera exposition, lägga fram ledtrådar samt för att föra handlingen framåt når så behövs. I vår egen kampanj hade en karaktär dolken som förmågan Följeslagare, vilket mitt krav som berättare för att man skulle kunna kommunicera med honom. (Han torde kunna använda det låga språket oavsett.)

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests