Hur menar du? Du vill alltså skriva ett självständigt karaktärsdrivet scenario som kretsar kring den arkeologiska gravplundringen i Stenfingerskrevan efter romanens förebild?
Vilka är karaktärerna? Spela på deras öden, förbannelser och (tillfälliga) målsättningar. Läs mer om hur du skapar (karaktärsdrivna) äventyr i kapitel 12 i spelet.
Apropå grottkräl så är det ju en förhållandevis liten "dungeon", medan Fari-Nhata (som staden i dalgången också kallas) är en ganska vidsträckt plats. Det borde finnas utrymme för karaktärsdrivna konflikter ute bland gravfält, bland ruiner och inne kryptor insprängda i de omgivande bergen. Det cruriska gravguld som Shagul strör omkring sig i romanerna torde exempelvis finnas där ute och borde kunna vara en god källa till konflikter.
Att ta sig in i själva Ottarhögen skulle snarare kunna fungera som själva finalen. Vill man dra ned på dungeon crawl-aspekten så struntar man med fördel i att använda golvplaner och figurer, eller ens skissera upp själva graven över huvud taget. Det går också att plocka bort (eller lägga till) fällor med mera efter behag. (Jämför det gamla Svavelvinter-äventyret Cruris gravar med romanenversionen.)
Något jag gjorde i
min egen kampanj är att jag lät både Mogerland och en annan Shagul-klon befinna sig i Stenfingerskrevan. Nu bidrog den senare enbart med en skymt i svaveldimman men kunde ha använts mera aktivt vid behov.