Moderator: Brior

 
Baldyr
Topic Author
Posts: 812
Joined: Fri 13 Jul 2012, 13:07

Sidoäventyr på Gatves klippa

Sat 13 Feb 2016, 18:43

I vår kampanj (O4Ö) har trollkarlen Kamalkus utkristalliserats som en slags katalysator för handlingen; Han är enligt romanens förebild rival till Shagul, känner till Kraglinda och Uroboren, är intimt förtrogen med kakluner, med mera. En av spelarrollerna har dessutom honom som sin skuggmakt och har som första skuggbefallning att leverera de hemliga verserna av Vox Ranzina till Kamalkus. (Dessa vill han vidarebefodra till sin syster Fundibéra, då han behöver hennes hjälp att få tag i det oheliga bläcket från Bektar som han behöver till sitt självmordsförsök, återigen enligt romanen.)

Kamalkus kommer att kunna skicka iväg karaktärerna på flera uppdrag:
- Hämta Blå barnet som DiFolterna placerat på Porcellan som den Oskyldige.
- Fånga in Raoga som hålls isolerad vid ett Irminsulträd djupt inne i Vulferveden.
- Befria Uroboren innan DiFolterna och deras allierade i HOXOH kommer åt honom.
- Hämta Xellimogga för att teckna jungfrukorset på sin kropp.

Fundibéra tänkte jag låta vara en joker i leken vars motiv inte klargörs innan konfluxen. Ibland kan hon vara till hjälp och ibland kan hon stjälpa karaktärernas ansatser. Dessutom är hon alltid livsfarlig, vilket spelarna delvis redan har upplevt. Om hon ger sken av att vara hjälpsam så är det just ett skådespel för att få någonting av karaktärerna.

Kamalkus däremot tänkte jag inte låta bli en harmlös mysfarbror som man kan vända sig till för råd och dåd i tid och otid. Istället vill jag att spelarna ska bäva inför att behöva utsätta sina karaktärer för ännu ett besök på den ödesdigra holmen. Trollkarlen ska helt enkelt vara oberäknelig och potentiellt våldsam med sin magiska kraft. Dessutom sysslar han med diverse omoraliska verksamheter med sina tillresta gäster, vilka jag tänkte låta karaktärerna interagera med under sina besök där. Eller så är Kamalkus lidande så svårt att han inte går att ha en konstruktiv relation med utan han tar snarare ut sin smärta på omgivningen.

Jag skulle alltså behöva flera uppslag till händelser på Gatves klippa, vilka får utgöra små sidoäventyr när karaktärerna mot bättre vetande återvänder till Kamalkus. Dels sådant som Kamalkus kan ge upphov till men inte att förglömma att även Fundibéra torde betrakta citadellet som sitt hem!
 
User avatar
Henke
Posts: 1639
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Re: Sidoäventyr på Gatves klippa

Sat 13 Feb 2016, 23:02

Eskortera barden Arvor Salmello till klippan?
Hjälpa till med ett av Kamalkus experiment när han "skulpterar" ett offer?
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte
 
Baldyr
Topic Author
Posts: 812
Joined: Fri 13 Jul 2012, 13:07

Re: Sidoäventyr på Gatves klippa

Sun 14 Feb 2016, 18:44

Eskortera barden Arvor Salmello till klippan?
Arvor tänkte jag givetvis låta vara gäst hos Kamalkus, för att sedan kunna återanvända honom senare i kampanjen (om han överlever). Men ditt förslag för mig osökt in på en annan tanke; hur kommunicerar Kamalkus egentligen med omvärlden?

Trollkarlen framstår ju lätt som en enstöring som inte lämnar sin klippa, men samtidigt flockas tydligen rika och vackra gäster till hans hov. Krävs det en inbjudan? Försöker han aktivt locka vackra ungdomar till sig? Har han en omfattande korrespondens som upptar en stor del av hans vakna/nyktra tid? Har han kanske budbärare eller sändebud som går hans ärenden, men som inte omnämnts i något material? Lämnar han måhända Gatves klippa i astral skepnad och så att säga spökar för omvärlden utan att hans fysiska kropp faktiskt lämnar ön?

Min första tanke är nog att han är Vindvävare, åtminstone i reglernas mening. Alltså torde han kunna låta vindarna skicka meddelanden åt honom. Men detta torde mest vara praktiskt om mottagaren genast förstår var meddelandet kommer ifrån, och möjliggör måhända inte heller något sätt att svara på det vindburna budskapet.

Min andra tanke leder tillbaka till konventäventyret Vargamåne där en vargmannashaman låtit sig förföras av trollkarlen och ser sig själv som dennes lärling. Sanningen i det fallet är snarare att Kamalkus funnit användning för shamanen och enbart delat med sig av ytliga magiska mysterier. Alltså kan man tänka sig att han har tagit fler mystiker under sina vingar genom åren, och håller dessa med matnyttig kunskap i förhållande till vilka gentjänster dessa kan erbjuda. En av spelarkaraktärerna har som sagt Kamalkus som skuggmakt och just skuggbefallningarna utgör denna typ av tjänster som belönas med "skugghjälp" i någon begränsad mening.
Hjälpa till med ett av Kamalkus experiment när han "skulpterar" ett offer?
Vi har redan haft en scen där Gistacki (följeslagare) stått modell men seansen avbröts. Ett par karaktärer känner också redan till trollkarlens hemlighet. Men visst, att tvinga in karaktärerna in i en situation där de mer eller mindre blir medskyldiga till mord kan ju ha en poäng.

Oavsett känns Kamalkus speglar användbara, även om vi redan använt dessa också vid två tillfällen redan, båda gångerna med ödesdigra konsekvenser. (Jag har inte brytt mig om att fastställa vad de olika speglarna har för effekter, utan har utgått ifrån vad jag minns från äventyret. Detta torde erbjuda flexibilitet framledes.)

Hur skulle man blanda in karaktärerna i någon form av dispyt tvillingmagikernas emellan?

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest