Moderator: Brior

 
Baldyr
Topic Author
Posts: 812
Joined: Fri 13 Jul 2012, 13:07

Blå barnet är Ingen?

Sat 30 Jan 2016, 21:02

Det slog mig att Gobrugdas piratklon också torde vara "osynlig" för berättarna och deras hantlangare. Det vill säga att de inte kan känna hans närvaro utan endast indirekt uppfatta klonens existens. Vidare verkar makterna inte kunna använda Shaguls namn, vare sig hans höga namn eller hans mundana dito, utan hänvisar endast till honom som Ingen. Detta i sin tur skulle kunna reflekteras i exempelvis Vox Ranzinas "hemliga" verser om det Blå ögat!

Tankar, funderingar?
 
User avatar
Henke
Posts: 1639
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Re: Blå barnet är Ingen?

Sun 31 Jan 2016, 07:08

Jag är nog lite skeptisk till att ingen av makterna kan relatera till Shaguliterna då jag mest ser det som att han klivit ur gudarnas fängelse och är opåverkad av dem. Övriga borde väl fortfarande kunna säga hans namn, annars betyder det väl att han är konstant namnlös i kampanjen?
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte
 
Byrax
Posts: 1094
Joined: Fri 08 Jan 2016, 10:42
Location: Mythic North

Re: Blå barnet är Ingen?

Sun 31 Jan 2016, 12:39

Inte så insatt och har spelen i källarn, men varför stoppar piratklonen nya kloner egentligen?
 
Baldyr
Topic Author
Posts: 812
Joined: Fri 13 Jul 2012, 13:07

Re: Blå barnet är Ingen?

Sun 31 Jan 2016, 13:06

Jag är nog lite skeptisk till att ingen av makterna kan relatera till Shaguliterna då jag mest ser det som att han klivit ur gudarnas fängelse och är opåverkad av dem. Övriga borde väl fortfarande kunna säga hans namn, annars betyder det väl att han är konstant namnlös i kampanjen?
Jag tänker nog främst på Ghumgakk som talar om Shagulklonen i Folda som "Ingen". Som i "Ingen är här", vilket jag tycker är roligt och stämningsfullt. Ghumgakk skulle då alltså vara en varelse som hör hemma utanför världen och verkar så att säga inom gudarnas domän. Detta tänker jag går att extrapolera till att omfatta andra makter, så som Pazuzu - och måhända också de makter som använder berget Ranz och dess röda grotta som kommunikationsmedel.

Världsliga makter, drakar, trollkarlar, präster och orakel varken känner till eller använder Shaguls höga namn. Till skillnad från gudarna och deras mera direkta hantlangare kan dessa mundana varelser givetvis använda det låga namnet "Shagul". Gudomliga väsen är begränsade till att kalla honom Ingen.
Inte så insatt och har spelen i källarn, men varför stoppar piratklonen nya kloner egentligen?
Shagul behöver samla sitt väsen, sin essens och sin runa, alltså sitt höga namn, på ett och samma ställe för att kunna "spegla" det till nya kopior. Han misslyckas med detta i början av Slaktare små, och klonernas samlade vrede ger upphov till piratklonens förtida "födelse" (missfall?).

Det finns en delvis annan förklaring i O4Ö, men samtliga kloner behöver fortfarande vara samlade. Det sägs bland annat att det vore enklare att låta alla kloner utom en dö, för att därefter skapa önskat antal nya kopior. Detta behöver visst ske i anslutning till Jordblodskällan också.

Till saken hör att det inte verkar finns någon "original-Shagul" i meningen att han är människan och de övriga kloner. Åtminstone romanversionen tolkar jag snarare till att Shagul "delat upp" sin runa eller sin essens i flera, så att alla är lika "mycket" Shagul. Detta gäller i så fall även Mogerland-klonen och min fråga här är alltså i vilken grad detta kan sägas gälla piratklonen.

Alltså: Hur ser piratklonens runa ut, egentligen? Vore den helt identisk med Shaguls så torde han ju kunna lokalisera och kommunicera med den. Eller?
 
User avatar
Henke
Posts: 1639
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Re: Blå barnet är Ingen?

Sun 31 Jan 2016, 17:21

Världsliga makter, drakar, trollkarlar, präster och orakel varken känner till eller använder Shaguls höga namn.
Skulle iofs kunna bli lite intressant med just Blatifagus som kan det Höga Språket? Just draken och Shagul har ju inte varit sammankopplade i berättelsen (än).
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte
 
Baldyr
Topic Author
Posts: 812
Joined: Fri 13 Jul 2012, 13:07

Re: Blå barnet är Ingen?

Sun 31 Jan 2016, 17:50

Ja, möjligen skulle draken kunna "avläsa" trollkarlens runa och istället för att angripa klonen, som ju är en spegling av hans namn i kött, så skulle han kunna använda Höga språket för att angripa själva namnet. Eller nåt.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 8 guests